روز مادر

امروز مصادف با ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و مادر نامگذاری شده است که به این بهانه به ارتقای جایگاه بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی میپردازیم.

به گزارش مشرق، کشور ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت نیمی از جامعه آن را بانوان تشکیل می‌دهند و پس از پیروزی انقلاب تاکنون در راستای ارتقای جایگاه زنان تلاش‌هایی صورت گرفته که امروز بسیاری از بانوان در عرصه‌های ورزشی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در بالاترین جایگاه و پیشتاز و سرآمد هستند.

امروز بانوان ایرانی در بخش‌های آموزش، بهداشت، اشتغال و کارآفرینی، رسانه، ورزش، حضور در عرصه قدرت و تصمیم‌گیری، محیط زیست دستاوردهای فراوانی برای جامعه کسب کرده‌اند.

از آنجا که از زمان پیروزی انقلاب تاکنون برای ارتقای وضعیت بانوان اقدامات اثربخشی انجام شده است، در دولت سیزدهم هم به این موضوع با دید بهتری اندیشیده شد و پیشرفت‌های خوبی در این مدت مشاهده شد.

ارتقاء ساختار اداری و شغلی بانوان

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره اقدامات یکسال اخیر در حوزه بانوان در دولت سیزدهم گفت: این دولت با اهداف بلندمدت خود توانسته در یک سال اخیر به موفقیت‌های بزرگی دست یابد.

انسیه خزعلی افزود: در بخش بانوان ارتقاء ساختار اداری و شغلی بانوان، انتصاب بانوان در شوراهای عالی، حمایت از زنان سرپرست خانوار و صندوق ضمانت خاص آنان، بیمه مادران باردار و شیرده و بیمه زنان خانه‌دار و بسیاری از برنامه‌های دیگر در دست اقدام را شاهد هستیم.

وی اظهار داشت: برخی اقدامات دیگر که شامل تعداد زیادی از زنان می‌شود مانند اجرای تعرفه پرستاران پس از ۱۵ سال و رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال انجام شده است.

۲۵ درصد عرصه مدیریت کشور در اختیار بانوان

یکی از اقدامات تاثیرگذار در سال‌های گذشته توجه به جایگاه مدیریتی بانوان بود که برای ارتقای این وضعیت تلاش‌های زیادی صورت گرفته به نحوی که اکنون ۲۵.۲ درصد از مدیران دولتی در سطوح عالی، میانی و مدیریت اجرایی در عرصه قدرت و تصمیم‌گیری در اختیار بانوان است.

در این سال‌ها برای حضور بانوان در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی تلاش‌های فراوانی صورت گرفت که اکنون این میزان از پست‌های مدیریتی به بانوان اختصاص داده شده است.

فعالیت یک هزار و ۱۲۱ زن قاضی، رشد ۲۲۷ درصدی زنان داوطلب نمایندگی مجلس در دوره یازدهم، کسب ۱۱۱ کرسی مجلس شورای اسلامی توسط زنان در ۱۱ دوره، ارتقای میزان مشارکت زنان در مجلس به ۵.۵۹ درصد و حضور ۱۶.۵ برابری زنان نماینده مجلس از دور اول از دستاوردهای حوزه بانوان به شمار می‌رود.

کاهش سهم بیسوادی دختران

پیشرفت‌های حوزه بانوان در کمتر از نیم قرن گذشته چنان چشمگیر بوده است که فقط در بخش رشد وضعیت سواد دختران نسبت به پسران این موضوع نمود خوبی دارد.


پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰ میزان بیسوادی زنان و دختران با نسبت ۹۹.۳ درصد ریشه‌کن شده و نسبت دانش‌آموزان دختر به پسر ۲۸ درصد رشد داشته است.

در حوزه آموزشی سهم زنان در عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها ۳۳.۳ درصد و در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ۳۴ درصد افزایش داشته و تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه‌های کشور ۵۶ درصد رشد داشته است.

اجرای شبکه پوشش همگانی سلامت برای ۱۰۰ درصد شهرنشینان و ۹۹ درصد روستاییان و عشایر و کاهش نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به ۱۴.۲ درصد در هر ۱۰۰ هزار تولد و کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان به ۸.۲ درصد در هر ۱۰۰ هزار تولد از دستاوردها و پیشرفت های زنان پس از انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰ است.

توجه به حوزه اشتغال و کارآفرینی

یکی دیگر از مواردی که پس از پیروزی انقلاب در حوزه بانوان بسیار موردتوجه قرار گرفته موضوع اشتغال بانوان بوده است به طوری که میزان مشارکت بانوان در این سال‌ها به رقم ۱۳ درصد رسیده است.

ایجاد ۴۲۰۰ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی و فعالیت ۲ هزار و ۳۹۰ زن به عنوان عضو هیات مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر اقدامات در حوزه بانوان بوده است.

پوشش بیمه تأمین اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار، کاهش نرخ بیکاری زنان به ۱۳.۷ درصد، کارفرمایان زن ۱.۲ درصد زنان شاغل، توسعه کسب و کار پایدار، افزایش دسترسی زنان به منابع طبیعی و اجرای طرح ملی توان افزایی اشتغال با محور زنان روستایی و عشایر سایر دستاوردهای زنان پس از انقلاب در حوزه اشتغال و کارآفرینی است.

حضور بانوان در بیش از ۱۶ هزار باشگاه ورزشی

حضور چشمگیر بانوان در عرصه‌های ورزشی از دیگر دستاوردهای حوزه بانوان پس از پیروزی انقلاب تاکنون بوده به گونه‌ای که اکنون ۱۶ هزار و ۱۱۱ باشگاه ورزشی برای زنان در کشور فعالیت دارد.

کسب سه هزار و ۳۰۲ مدال در رویدادهای اخیر جهانی توسط ورزشکاران زن، فعالیت ۷۰ زن به عنوان رییس هیات ورزشی در سطح استان‌ها، ۵۱ زن رییس و نایب رییس فدراسیون‌های ورزشی، فعالیت ۸۸ هزار و ۳۶۶ نفر داور زن در مسابقات ملی و بین‌المللی حضور زنان ایرانی در ۹۷ کرسی بین‌المللی در فدراسیون‌های ورزشی جهان از دیگر دستاوردهای حوزه زنان در بخش ورزش است.

رسیدن نرخ مشارکت زنان در عرصه فناوری اطلاعات به ۳۱.۵ درصد

بانوان ایرانی در تمام عرصه‌ها توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را نشان داده‌اند به طوری که در حوزه رسانه نرخ مشارکت زنان فعال در عرصه فناوری اطلاعات نیز به ۳۱.۵ درصد رسیده است.

فعالیت ۹۰۳ زن فیلم‌ساز در عرصه سینما و ۲ هزار زن متخصص در پشت صحنه سینما، کسب ۱۱۴ جایزه ملی و ۱۲۸ جایزه بین‌المللی توسط فیلم‌سازان زن در جشنواره‌های مطرح و حضور بانوان در ۴۵ جشنواره مطرح بین‌المللی به عنوان رییس هیات داوران به عنوان فعالیت‌های موثر بانوان در این مدت بوده است.

تصدی ۴۰ درصد پست‌های محیط زیست برای زنان

بانوان در عرصه‌های مدیریتی تلاش‌های زیادی را انجام داده‌اند، کسب پست وزیری یکی از افتخارات بانوان پس از پیروزی انقلاب بوده است اما به دلیل داشتن توانمندی بالا بسیاری از بانوان اکنون در سمت معاونان رییس جمهور، معاونان وزرا، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی یا معاونت در بخش‌های مختلف از جمله محیط زیست از این دستاوردهای مدیریتی بانوان به شمار می‌رود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی زنان در حوزه محیط زیست اقلیم و بحران‌ها با پیشرفت‌های چشمگیر توانسته‌اند در این حوزه چهار دوره تصدی ریاست سازمان محیط زیست را از آن خود کنند.

اکنون تصدی ۴۰ درصد پست‌های معاونان سازمان حفاظت محیط زیست به بانوان توانمند و استعداد بالای مدیریتی اختصاص دارد.

۳۲ درصد بانوان عضو شرکت‌های فعال در اقتصاد و بازار

مدیرکل بین الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در این باره گفت: واقعیات پیشرفت و درخشش همه‌جانبه زنان و دختران کشور ایران با وجود فشار حاصل از اقدامات قهرآمیز یک جانبه، ظالمانه و غیرقانونی رقم خورده است.

خدیجه کریمی با اشاره به دستاوردهای انقلاب برای بانوان افزود: ایران با محو کامل شکاف جنسیتی در امر آموزش در دو سطح ابتدایی و متوسطه بی‌سوادی در میان زنان و دختران را کاملا ریشه‌کن کرده است.

وی ادامه داد: در آموزش عالی زنان ۵۶ درصد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی کشور را تشکیل داده‌اند افزایش نسبت زنان عضو هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به ۳۴ درصد و نیز رسیدن این نسبت به عدد بیش از ۳.۳۳ درصد برای زنان عضو هیات علمی در سایر دانشگاه‌های کشور از دیگر موارد مربوط به درخشش بانوان ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه امروز زنان ۴۰ درصد پزشکان متخصص و ۳۰ درصد پزشکان فوق تخصص را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: در امور مدیریت شهر و روستا اکنون ۳۵۴۷ زن عضو شوراهای اسلامی روستاها و با رشد ۴۳ درصدی در دور اخیر انتخابات ۲۳۹۳ نفر نیز دهیار زن هستند.

کریمی افزود: فعالیت ۴۸۲ زن در کرسی‌های مدیریت شهری در شوراهای اسلامی شهر و هشت زن به عنوان شهردار، افزایش نرخ مشارکت ۵.۳۱ درصدی زنان فعال در عرصه‌ فناوری‌ اطلاعات، فعالیت بانوان در قالب ۲۳ درصد توسعه‌دهندگان برنامه‌های نرم افزاری تلفن همراه و سهم ۵۰ درصدی موتور محرکه‌ تحول دیجیتال به بانوان از دیگر دستاوردها با قابلیت افتخار به آنها در حوزه زنان است.

مدیرکل امور بین الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده اظهارداشت: در سال‌های اخیر نقش زنان در مدیریت استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، گروه‌های تسهیلگر و نیز مالکیت آنان بر ۲۱ هزار شرکت‌ در زمینه‌های مختلف کشاورزی، صنایع، معماری، دارویی و نظایر آن همچنین عضویت فعال بانوان در اتاق بازرگانی و کارآفرینی را بیش از پیش شاهد هستیم.

وی افزود: اکنون حضور ۳۲ درصدی بانوان به عنوان اعضای شرکت‌های فعال در اقتصاد و بازار کشور، تاسیس ۲۵۰ شرکت دانش بنیان توسط زنان، فعالیت ۷۳۵ زن به عنوان مدیرعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و ۲۳۹۰ زن به عنوان عضو هیات مدیره در این گروه شرکت‌ها از دیگر پست‌های مدیریتی بانوان است.

کریمی وجود چهار هزار زن کارآفرین در کشور، مدیریت ۲۰ درصد از مراکز کارآفرینی توسط بانوان، فعالیت ۱۶۱۱۱ باشگاه ورزشی برای زنان، کسب ۳۳۰۲ مدال در رویدادهای اخیر جهانی توسط ورزشکاران زن، فعالیت ۸۸۳۶۶ نفر داور زن در مسابقات ملی و بین‌المللی، حضور زنان در ۹۷ کرسی بین‌المللی در فدراسیون‌های ورزشی جهان، حضور ۵۱ زن رئیس و نائب رئیس فدراسیون‌های ورزشی و نیز ۷۰ زن رئیس هیات ورزشی در سطح استان‌ها را مایه افتخار جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

مشارکت اجتماعی بانوان با حضور پررنگ‌ در علم‌آموزی، اشتغال و تصمیم‌گیری‌ها

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به حضور بانوان در جایگاه‌های بالاتر مدیریتی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم در تلاش است در همه شوراها بانوان با هدف بهره‌مندی از نظرات و راهکارهای آنان منصوب کند و هیچ منع قانونی برای مدیریت زنان در مباحث کلان مدیریتی وجود ندارد.

انسیه خزعلی با اشاره به نقش بی‌بدیل زنان در عرصه‌های مختلف جامعه پس از انقلاب اسلامی افزود: بانوان پس از انقلاب اسلامی با حضور پررنگ‌ در علم‌آموزی، اشتغال، تصمیم‌گیری‌ها در مسیر پیشرفت کشور به مسئولیت خود در مشارکت اجتماعی پرداخته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات خود خواستار چاره‌اندیشی برای نفی ظلم علیه زنان چه در خانواده‌ها و چه در جامعه شده بودند، تصریح کرد: ایشان معتقدند که برای حمایت از زنان باید چاره‌اندیشی کرد و بازگذاشتن عرصه برای فعالیت بانوان در عرصه‌های مختلف بسیار مهم است.

رهبر معظم انقلاب جایگاه زن در خانواده را بی‌بدیل می‌دانند و معتقدند زنان ضمن اینکه باید فعالیت‌های مختلف علمی، سیاسی و اجتماعی داشته باشند باید توجه به مسئولیت خطیر رسیدگی به امور خانه و خانواده نیز داشته باشند.

وی با استناد به آمار رسمی از پیشرفت زنان در عرصه‌های مختلف، گفت: رشد و پیشرفت زنان در عرصه‌های مختلف جامعه پس از انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر است؛ به طوری که وضعیت سواد قبل از انقلاب ۳۵ درصد بوده که این رقم اکنون به بیش از ۹۵ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: جذب اعضای هیات علمی از ۲ درصد به ۳۰ تا ۳۵ درصد رسیده همچنین سازمان‌های مردم نهاد نیز رشد چشمگیری داشتند و اکنون در کشور ۲۷۰۰ سازمان مردم نهاد وجود دارد. همین‌طور نویسندگان زن که به بیش از چهار هزار نفر رسیده‌اند، همانطور که رهبر انقلاب نیز بارها به قلم زیبا و هنرمندانه آنان اشاره کرده است.

خزعلی تصریح کرد: رشد آموزش و وضعیت بهداشت یکی دیگر از عرصه‌هایی است که نشان از تکامل و پیشرفت در حوزه زنان دارد؛ به طوری که امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۸ سال رسیده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: مبارزه با بیسوادی و موضوع تساوی جنسیتی نیز که ایران رتبه اول را دارد، اختراعات، ابداعات و کشف ۲ نوع واکسن به دست زنان نشان‌دهنده رشد و پیشرفت زنان در حوزه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: کارآفرینی زنان از ۱۲ درصد به ۲۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است و رتبه سی‌ام کارآفرینی زنان را دارا هستیم.

بانوان در ایران در سال‌های اخیر شاهد ارتقاء در عرصه‌های مختلف شده‌اند اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید تلاش‌های زیادی در جهت دست یافتن به این جایگاه واقعی انجام داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    1 0
    پس لطفاً تبعات این حضور چشمگیر در کار مردان همچون افزایش طلاق و خیانت و بی حجابی و کم فرزندآوری را دیگر به یاد ما نیاورید.
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    1 0
    خخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس