کد خبر 1454554
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
مکرون: از الجزایر عذرخواهی نخواهم کرد

رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای گفت که عذرخواهی از الجزایر را لازم ندانسته و از آنها برای گذشته استعماری فرانسه عذرخواهی نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای با هفته نامه فرانسوی Le Point گفت که مستقیماً به درخواست‌های الجزایر برای عذرخواهی وی از آنها پاسخ منفی داده است.

به گزارش «ام‌اس‌ان نیوز»، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: لازم نیست عذرخواهی کنم. من از الجزایر عذرخواهی نمی‌کنم.

ماکرون گفت: بدترین اتفاق ممکن این است که بگوییم عذرخواهی می‌کنیم و هر کدام راه خود را ادامه دهیم.

موضوع عذرخواهی فرانسه برای گذشته استعماری خود در الجزایر، بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۹۶۲ در مرکز روابط دوجانبه و تنش‌های مکرر بین دو کشور قرار دارد.

در سال ۲۰۲۰، الجزایر گزارشی را دریافت کرد که توسط مورخ فرانسوی به نام «بنجامین استورا» به سفارش مکرون تهیه شده بود و در آن او خواستار یک سری ابتکارات برای دستیابی به آشتی بین دو کشور شد.

این گزارش فاقد هرگونه توصیه‌ای برای عذرخواهی یا ابراز پشیمانی بود، چیزی که الجزایر دائماً خواستار آن است.

ماکرون پیش از این و در جریان سفر به الجزایر، اظهاراتی جنجالی در مورد گذشته فرانسه داشته است؛ وی اذعان کرده بود که فرانسه باید رسما به خاطر جنایات استعماری که در الجزایر مرتکب شده، عذرخواهی کند.

وی اذعان کرد که استعمار فرانسه خود «جنایت علیه بشریت» است؛ یک اصطلاح حقوقی بین‌المللی برای توصیف اعمال خشونت‌آمیز علیه جمعیتی خاص و قابل شناسایی به عنوان بخشی از یک حمله گسترده و نظام‌مند.

در طول جنگ استقلال الجزایر (۱۹۵۴-۱۹۶۲)، جنایات متعددی از جمله اعمال شکنجه توسط سربازان فرانسوی انجام شد. برآورد می‌شود که ۳۰۰ هزار الجزایری در مقابل حدود ۲۵ هزار سرباز فرانسوی کشته شدند.

این موضوع به تازگی و در سال‌های اخیر وارد بحث عمومی در فرانسه شده است؛ طی دهه گذشته، بیانیه‌های متعددی به وحشیگری‌های فرانسوی‌ها در این جنگ پی برده‌اند.

این ژست‌ها کمک چندانی به خاموش کردن خشم پیرامون جنگ فرانسه و الجزایر و دیگر «جزئیات» شرم‌آور تاریخ فرانسه نکرده است.

به عنوان یک دولت و یک ملت، فرانسه تاکنون هرگونه مسئولیتی را در قبال جنایات علیه بشریت انکار کرده و به درستی افراد مجرم را مجازات نکرده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    25 1
    کار رسانه ایی منافقانه رو بلدند. توی روت خیلی آروم و خندان،پشت سرت بسیار خشن و نامرد.
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      6 0
      مصداق شیاطین انس و جن، همین آدم کش های کت کراواتی سیاستمدار نما هستند. حتی از تاریخ ننگین آدم کشی هایشان عدرخواهی زبانی نمی کنند!!! منتظر روز ظهور و قیام مولای جهانیان، حضرت مهدی موعود (عج) هستیم. به حول و قوّه الهی ، پاسخ همه جنایتکاران و فاسقان و زورگویان و زرمداران و ستمکاران عالم را در آن روز، یکجا خواهیم داد. ان شاء الله.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    6 4
    بالاخره رییس‌جمهورعراق بابت خلیج عربی گفتنش کی عذرخواهی کرد ؟؟
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      15 0
      پاسخ پیام 12:36 ؛ رفته تو صف، پشت اربابای گاوچرون تروریست همجنس بازت، کانادایی های بچه کش، آلمانی های سلاح شیمیایی فروش به عراق، انگلیس 9 میلیون ایرانی کش و ... منتظره، نوبتش که شد بعد از عذرخواهی همهٔ اراذل فوق الذکر، اونم مجبور به عذرخواهی می کنیم، آسیاب به نوبت!!!!
  • معلم IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    7 0
    ارباب سفید جنایتکار، غن،غیان،غندگی،بخوره توسرت
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    برای به خاک مالاندن پوزه ی این اروپایی های جنایتکار متفرعن و عمله هاشون بنازم رفیق پوتین رو.
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    با سلام. فرانسه یک کشور استعمارگر و بخشی از ارکان استعمار است. استعمارگران، در توجیه این پدیده از سنت های فکری خود بهره می برند. در سنت فکری این کشورها حق با غلبه و زور است و قدرت را شالوده حیات سیاسی می دانند‌. علاوه بر این، اینان به دلیل رنگ پوست و تفاوت های نژادی، خود را برتر از سایر ملت ها می دانند. تفاوت ها رفتارهای غیر انسانی و خشونت بار اینان را توجیه می کند. بنابر این، این کشورها فقط با استفاده از قدرت در مقابل تهی دستان تمکین می کنند. پیشنهاد عذرخواهی از مردم الجزایر در واقع سرآغاز توازنی در قدرت است و این پدیده کابوسی برای فرانسه استعمارگر و ماکرون نگون بخت است.
  • سهیل IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    2 0
    غرب وحشی...
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    جنایت های فرانسه در الجزایر، در کلّ تاریخ بشریت و هستی بی سابقه است. آنجایی که عده ای کثیر رو میخکوب می کنند و در نزدیکی اونا بمب هسته‌ای منفجر می کنند تا اثرش رو روی این بیچاره‌ها آزمایش کنند. ننگ و مرگ و نفرین خدا بر این غربی های وحشی و ضد تمدن و ضد انسان.
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    4 0
    لعنت به ماکرون و پیشینیانش. ظالمان خونخوار! روزی مجبورتان خواهیم کرد که عذرخواهی کنید با پوزه ی به خاک مالیده.
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    ماکرون در دلش گفته کشتیم و تجاوز کردیم و باز هم خواهیم کشت و باز هم تجاوز خواهیم کرد چون که شما را انسان نمی دانیم و حق توحش از شما می گیریم. همان طور که ترامپ گفت عربستان گاو شیرده ماست و دیگری کل دنیا را به لکه لباس آمریکایی ها ارزش گذاری کرد و ... استعمارگران انگلیسی و آمریکایی و فرانسوی بزرگ ترین جنایتکاران تاریخ هستند و برای نابودی استعمار باید همه دنیا متحد شوند.
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 0
    از ۵ ملیون نفر جمعیت الجزایر، یک ملیون نفر کشته شدند!
  • علیرضا IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 0
    آقای ماکرون! نمی خواد زیاد به عمق تاریخ سفر کنی و در باره اعمال سلف خونریز خودت از ملت مظلوم الجزایر عذرخواهی کنی که اگر عذرخواهی هم کنی دردی از آن ها دوا نخواهد شد و مسیر را برای چپاول هر چه بیشتر آن ها هموار خواهی کرد. شما از ملت فرانسه، جلیقه زردها و خانواده کشته های اعتراضات جاری فرانسه و صدها معترضی که با گلوله چشم هایشان را از کاسه درآوردید و یا زنانی که با وحشی گری تمام در خیابان مورد ضرب و شتم قرار دادید و به کُما رفته اند عذرخواهی کرده اید؟! پس عذرخواهی از دیگر ملت ها پیشکش. جالبه این آدم هرزه که از 18 سالگی درگیر رابطه نامشروع با معلم 24 سال بزرگ تر از خودش بوده، دو دوره رئیس جمهور فرانسه شده و با این سابقه برای رعایت حقوق شهروندی، ایران را موعظه می کند. ماکرون خداستیز از کاریکاتورهای مجله شارلی ابدو علیه پیامبر اعظم (ص) حمایت کرده و از عوامل اصلی توهین به مرجعیت در اقدام اخیر این مجله بوده و اگر قرار باشد عذرخواهی کنه مدام باید برای موضوعات مختلف پشت تریبون باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس