کد خبر 1454011
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
مجید جلالی

کارشناس فوتبال گفت: لیگ برتر ایران پیر است و برای تیم ملی جایگزین درست نکرده‌ایم.

به گزارش مشرق، مجید جلالی در مورد اینکه تیم‌های مطرح برای حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا تکلیف سرمربی خود را مشخص کرده‌اند و برنامه‌های خود را چیده‌اند اما تیم ملی ایران هنوز سرمربی خود را انتخاب نکرده اظهار داشت: موضوع انتخاب سرمربی تیم ملی همیشه پروسه‌ای وقت‌گیر برای عواملی است که این مسئولیت بر دوش آنها قرار دارد اما برای تیم‌های دیگر چنین نیست. گروهی می‌نشینند و تشکیل جلسه می‌دهند و تصمیم‌گیری می‌کنند. همان‌طور که دیدید اغلب کشورها بعد از جام جهانی بلافاصله تصمیم‌گیری کردند اما برای ما به خاطر آنکه بخش‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلف در انتخاب سرمربی تأثیرگذار هستند بنابراین این پروسه ۶ تا ۷ ماه طول می‌کشد چون شبیه دیگر کشورها عمل نمی‌کنیم.

**اصلا اولویت به پیشرفت فوتبال نیست

وی در مورد اینکه تیم ملی فوتبال ایران سال‌های بسیار زیادی است که در جام ملت‌های آسیا فینالیست نمی‌شود و این موضوع نمی‌تواند زنگ خطری جدی برای مسئولان باشد تا از این ناکامی درس بگیرند، یادآور شد: تجربه به ما می‌گوید در تمامی این سال‌ها اولویت پیشرفت فوتبال نبوده و نیست. اگر چنین اولویتی برای ما اهمیت داشت باید از تمام اتفاقاتی که در گذشته رخ داده درس می‌گرفتیم و اشتباهات را تکرار نمی‌کردیم. بلکه برنامه‌ای پیش روی ما بود که به رفع نواقص بپردازیم. منتهی آن چیزی که من فهمیدم اصلا اولویت به پیشرفت فوتبال نیست. وقتی همیشه درگیر تصمیمات لحظه‌ای و برنامه‌هایی که صرفا برای یک روز یا نهایتا یک ماه است و مجبورید که درگیر این برنامه‌ها باشید چنین برنامه‌ای اسمش پیشرفت نیست. صرفأ اجرا کردن یکسری برنامه‌هاست که فصل و سال تمام شود. اینکه حالا پیشرفت کنیم یا نه، هیچ جایی از اولویت‌ها ندارد.

**میانگین سنی گویای لیگی پیر است

کارشناس فوتبال در مورد اینکه تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پیرترین تیم این جام شناخته شد و سال آینده هم که جام ملت‌های آسیا برگزار می‌شود بازیکنان یک سال پیرتر می‌شوند گفت: اگر به لیگ برتر هم نگاه کنیم میانگین سنی گویای لیگی پیر است. اگر بازیکنان پا به سن گذاشته تیم ملی را کنار بگذاریم هم نیروسازی برای جایگزین کردن نکرده‌ایم. به همین خاطر است که می‌گویم اولویت به پیشرفت نیست. اگر چنین اولویتی داشتیم صاحب برنامه کاربردی می‌شدیم و تیم‌های پایه کاملاً فعال می‌شدند و آیتم‌های متعددی برای اجراداشتیم. تیم‌های زیادی به دست می‌آوردیم چون بازیکنان پایه به مرور و پله به پله بالا می‌آیند.

بیشتر بخوانید:

استراماچونی ایرانی روی نیمکت تیم ملی!

**توفیق اجباری نصیب پرسپولیس شده است

وی ادامه داد: اگر نگاهی به لیگ برتر و تیم‌های حاضر در آن داشته باشیم چند پدیده داشته‌ایم؟ یک مورد اگر هست توفیق اجباری برای تیم پرسپولیس شده است. مهاجم اول تیم رفت، نوک حمله دیگر تیم مصدوم شد، به دنبال آن دو سه بازیکن دیگر تیم آسیب دیدند و اجباراً به بازیکن جوانی فرصت رسید که او توانست خود را به تیم تحمیل کند. توصیه‌ام به مربیان این است که برگردید و به تیم‌های پایه خود نگاه کنید. مطمئن باشید استفاده از آنها سودآور خواهد بود. متأسفانه همه چیز با محوریت نتیجه است و این موضوع باعث بی‌ثباتی نیمکت‌ها شده است.

**جوان بازی دادن غرامت دارد

جلالی افزود: ببینید هوادار، رسانه، باشگاه، مدیریت، همه این‌ها مطالبات‌شان صرفأ نتیجه است. وقتی چنین باشد سرمربی هم نمی‌آید روی کار خود ریسک کند چون جوان بازی دادن غرامت دارد اگرچه در نهایت سودآور است ولی در کوتاه مدت غرامت دارد. مربیان هم حاضر نیستند غرامت بدهند چون از هیچ‌جا پشتیبانی نمی‌شوند. ۱۲ سال پیش سرمربی فولاد خوزستان بودم و روی سکوها می‌گفتند «فولادِ مهد کودک نمی‌خواهیم» بعد هم باشگاه با من خداحافظی کرد. وقتی در طول این سال‌ها کسب نتیجه مهم تر از هر چیز دیگری می‌شود و به هر قیمتی نتیجه می‌خواهند این مسئله برای مربیان دیدگاه می‌آورد و مربی با خود می‌گوید باید به فکر خودم باشم تا شغلم را از دست ندهم.

**همه چیز با محوریت نتیجه است

وی در مورد اینکه هفته‌هایی در لیگ برتر داشته‌ایم که تعداد گل‌های رد و بدل شده کمتر از اعداد بازی‌های برگزار شده بوده و علت کم گل بودن مسابقات سطح اول فوتبال ایران چیست، تصریح کرد: خیلی روشن است که همه چیز با محوریت نتیجه است و این یعنی پیشرفت نیست، تولید و کیفیت نیست، همه چیز به نتیجه بستگی دارد. وقتی بازی تمام می‌شود اصلا کسی کاری ندارد فلان تیم با چه کیفیتی بازی کرده است. همین که برده باشد همه چیز آرام و خوب است. باید افکار عمومی را طوری رسانه‌ها پیش ببرند که مطالبات آنها تغییر کند و مطالبه آنها روی کیفیت بیاید. اگر تیمی هم برنده می‌شود عموم ببینند تیم با کیفیت بازی کرده است. این‌ها اهمیت دارد ولی متأسفانه ارزشیابی نتیجه آخر بازی شده است. تیم‌هایی مثل پیکان و نساجی مازندران خوب و با کیفیت بازی می کنند اما کسی آنها را نمی‌بیند چون ملاک ارزشیابی نتیجه است.

**موضوعات تیم‌های پایه ویژه و جداگانه است

کارشناس فوتبال در مورد اینکه همایون شهرخی سرمربی سابق تیم ملی گفته در فوتبال پایه آموزش درستی به بازیکنان نونهال و نوجوان داده نمی‌شود و داد و بیداد زیادی از سوی سرمربیان بر سر بچه‌ها می‌شود که روی یادگیری آنها اثر منفی می‌گذارد، تأکید کرد: من هم این موارد را از نزدیک دیده‌ام اما معضلات و مشکلات تیم‌های پایه فراتر از این حرف‌ها است. این موارد اشاره شده موضوعات ویژه و جداگانه است که اگر بخواهیم به آنها بپردازیم واقعاً اسف‌بار است.

**سبک زندگی حرفه‌ای تمامی موارد را پوشش می‌دهد

جلالی در مورد اینکه برخی بازیکنان لیگ برتری در میهمانی شبانه حضور داشته و دستگیر شده‌اند و چنین موضوعی روی عملکرد بازیکنان چقدر تأثیر می‌گذارد، تصریح کرد: از صحت و سقم این موضوع خیلی مطمئن نیستم و نسبت به ساعتی که آنجا بودند هم خیلی مطمئن نیستم که بخواهم آنها را قضاوت کنم اما از دیدگاه حرفه‌ای ما بخشی داریم تحت عنوان سبک زندگی که اصلاح انگلیسی آن «لایف استایل» است. سبک زندگی حرفه‌ای همه این‌ها را پوشش می‌دهد. یعنی دستورالعمل حاکم بر آن می‌گوید چطور تمرین کنید، چطور تفریح کنید، چطور استراحت کنید، چه ساعتی بخوابید. این‌ها مشخص شده است و بازیکنی که می‌خواهد پیشرفت کند باید تمامی این موارد را رعایت کند.

منبع: خبرگزاری آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس