باز هم انتشار پاسخ سؤالات حین برگزای امتحان نهایی/ تقلب در امتحانات و نگرانی کنکوری‌‌ها

امروز هم کانال‌های فروشنده پاسخ سؤالات امتحانی، انتشار پاسخ سؤالات را از ساعت ۱۰:۱۲ آغاز کردند؛ آنها چند پاسخ را منتشر کردند و مدعی شدند که مابقی پاسخ‌ها را برای خریداران ارسال می‌کنند.

به گزارش مشرق،هشتمین روز امتحان نهایی هم با امتحان درس «فارسی ۳» برای رشته‌های ریاضی ـ فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی برگزار شد.

امروز هم کانال‌های فروشنده پاسخ سؤالات امتحانی، انتشار پاسخ سؤالات را از ساعت ۱۰:۱۲ آغاز کردند؛ چند پاسخ را منتشر کردند و مدعی شدند که مابقی پاسخ‌ها را برای خریداران ارسال می‌کنند.

اینکه این کانال‌ها با چقدر مشتری در ارتباط هستند و راست یا دروغ می‌گویند، مشخص نیست اما در هر صورت وزارت آموزش و پرورش، تقلب را رد نکرده است و آنچه مسلم است، یک عده‌ای حتی اندک در امتحانات نهایی دست به تقلب می‌زنند.

باز هم انتشار پاسخ سؤالات حین برگزای امتحان نهایی

* چرا تقلب؟

بالاخره چه بخواهیم و چه نخواهیم، یک عده هر چند اندک، سر جلسه امتحانی تقلب می‌کنند؛ برخی دانش‌آموزان که تقلب می‌کنند، درس نخواندند و از این روش می‌خواهند که نمره بهتر کسب کنند. برخی دانش‌آموزان، کم درس خواندند و از روش تقلب کمک می‌گیرند که آنچه خوانده‌اند را یادآوری کنند. برخی دانش‌آموزانی که تقلب می‌کنند، درس را خواندند اما می‌ترسند که فراموش کنند و یک عده هم، تقلب کردن را یک تفریح می‌دانند.

تقلب‌، اتفاق خوبی در نظام آموزشی نیست و به هر دلیل، اشتباه است و برای همین موضوع، در قوانین آموزشی، برای تقلب کردن دانش‌آموزان، مجازات متعددی از تذکر شفاهی، کسر نمره و صفر شدن نمره همان درس تا صفر شدن نمره همه دروس پیش‌بینی شده است.

به گفته محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، برای جلوگیری از تقلب، امسال برای اولین بار «حفاظت آزمون» پیش‌بینی شده، همچنین دستگاه سیگنال‌یاب نیز به حوزه‌های امتحانی ارسال شده است.

به‌رغم تمام اقدامات انجام شده، اما باز هم برخی دانش‌آموزان تقلب می‌کنند؛ عده‌ای در این تقلب گرفتار می‌شوند اما عده‌ای هم تقلب را با موفقیت به انجام می‌رسانند، چرا که ابزار تقلب از کاغذ کوچک و روی کف دست نوشتن، به ابزار نوین تغییر کرده است.

باز هم انتشار پاسخ سؤالات حین برگزای امتحان نهایی

* در کنکور هم تقلب صورت می‌گیرد

آموزش و پرورش تلاش می‌کند تا از تقلب در امتحانات جلوگیری کند اما تعداد زیاد روزهای امتحان و گستردگی حوزه‌های امتحانی، این کار را سخت می‌کند؛ در کنکور سراسری که در روزهای به مراتب کمتر از آموزش و پرورش با حوزه‌های آزمون به مراتب کمتر از آموزش و پرورش برگزار می‌شود به رغم حفاظت سخت، باز هم تقلب صورت می‌گیرد.

به گفته عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در کنکور سراسری سال گذشته ۸۵۰ نفر با تجهیزات تقلب شناسایی شدند که این افراد بین یک تا ده سال از کنکور محروم شدند.

پورعباس همچنین عنوان کرده است که درخواست شده است تا اینترنت در روزهای کنکور محدود و امکان ارسال هیچگونه عکسی در زمان کنکور در حوزه‌های امتحانی وجود نداشته باشد.

این درخواست محدود کردن اینترنت را آموزش و پرورش برای امتحانات دی ماه به وزارت کشور داشت اما با توجه به همان مشکل تعداد بالای روزهای امتحانی و گستردگی حوزه‌ها، امکان‌پذیر نشد.

باز هم انتشار پاسخ سؤالات حین برگزای امتحان نهایی

* لزوم تدبیری جدی برای جلوگیری از تقلب

هرچند که جلوگیری از تقلب، آن هم با وجود ابزارهای متعدد تقلب و گستردگی حوزه‌های امتحانی، کار بسیار سختی است اما وزارت آموزش و پرورش باید برای جلوگیری از تقلب، تدابیر ویژه بیندیشد.

به گفته محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، تأثیر سابقه تحصیلی برای سال ۱۴۰۲ عدد ۴۰ درصد قطعی است. برای کنکور ۱۴۰۳ نیز این تأثیر ۵۰ درصد قطعی و برای پایه دوازدهم است. برای سال ۱۴۰۴ سوابق تحصیلی پایه یازدهم هم ایجاد می‌شود و سوابق یازدهم و دوازدهم با تأثیر ۶۰ درصد است. همچنین در خرداد ۱۴۰۳، همه دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهند داشت چرا که سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۵ در سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم تأثیر ۶۰ درصد قطعی خواهد داشت.

با توجه به اهمیت سوابق تحصیلی در کنکور طی سال‌های آینده، اهمیت جلوگیری از تقلب بیش از پیش نمایان می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس