کد خبر 1452796
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
‌ادعایی دیگر از برجامیون که غلط‌ از آب درآمد/ جهش فروش نفت ایران لطف‌ بایدن نبود‌

آمار اوپک به خوبی بیان می‌کند که افزایش صادرات نفت ایران به دلیل به ثمر نشستن تلاش‌های دولت سیزدهم برای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی بوده است نه لطف بایدن برای حسن نیت در انجام مذاکرات.

به گزارش مشرق، ‌با روی کار آمدن دولت سیزدهم، صادرات نفت و میعانات گازی ایران با اجرای سیاست بازارسازی نفت افزایش یافت و به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسید، این افزایش صادرات درحالی رخ داد که بعد از خروج آمریکا از برجام رقم صادرات نفت ایران به کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.

«بازارسازی نفت» یکی از سیاست‌های بی‌اثر کردن تحریم است که جریان صادرات نفت ایران را به صورت تضمین شده افزایش می‌دهد، در واقع در این روش، فروش نفت ایران دیگر فقط دغدغه ایران برای دور زدن تحریم نیست و کشور خریدار نفت نیز انگیزه بی‌توجهی به تحریم‌های آمریکا را پیدا می‌کند.

یکی از این روش‌ها، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است؛ در دولت سیزدهم برای سهامداری در پالایشگاه‌های ونزوئلا اقدام شده و این موضوع موجب شده است طبق گزارش رویترز، صادرات نفت و میعانات گازی ایران به ونزوئلا از صفر به ماهانه ۶ میلیون بشکه (روزانه ۲۰۰ هزار بشکه) افزایش یابد.

*صادرات نفت ایران با وجود اعمال تحریم بر شبکه فروش رکوردشکنی کرد

اما در حالی که تلاش‌های دولت سیزدهم موجب افزایش صادرات نفت و میعانات گازی ایران شده بود، طرفداران برجام در ایران در رسانه‌های خود اینگونه روایت می‌کردند که «افزایش صادرات نفت لطف بایدن برای نشان دادن حسن نیت در مذاکرات غیرمستقیم طرفین است».

اما امروز که ۷ ماهی است مذاکرات طرفین به حالت تعلیق درآمده است، بد نیست با مراجعه به آمارهای داخلی و خارجی تغییرات رقم صادرات نفت ایران موردبررسی قرار گیرد.

از ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ تاکنون، آمریکا به صورت ماهانه دقیق‌ترین تحریم‌ها را بر شبکه فروش نفت ایران اعمال کرد و هر ماه تعدادی از شرکت‌ها و کشتی‌ها و افراد مرتبط با فروش نفت ایران را تحریم می‌کند. اما همانطور که می‌بینید طبق آمار اوپک (تصویر ۱)، بعد از ژوئن ۲۰۲۲ تغییری بر رقم صادرات نفت ایران (بدون احتساب میعانات گازی) رخ نداده است.

‌ادعایی دیگر از برجامیون که غلط‌ از آب درآمد

طبق آمار اوپک رقم صادرات نفت ایران همچنان بیش از ۸۵۰ هزار بشکه در روز است که این رقم با احتساب صادرات روزانه ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار بشکه میعانات گازی به بیش از یک میلیون بشکه در روز می‌رسد.

جواد اوجی وزیر نفت به تازگی در مصاحبه‌ای عنوان کرده است که در ماه گذشته تولید نفت ایران به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز رسیده است، با توجه به اینکه توان عملیاتی پالایشگاه‌های ایران ۱.۷ میلیون بشکه در روز است، صادرات نفت ایران حدود ۱.۳ میلیون بشکه برآورد می‌شود که یک رکوردشکنی تاریخی بعد از اعمال دوره دوم تحریم‌هاست.

در مجموع آمار اوپک و اظهارات وزیر نفت به خوبی بیان می‌کند که افزایش صادرات نفت ایران به دلیل به ثمر نشستن تلاش‌های دولت سیزدهم برای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی بوده است نه لطف بایدن برای حسن نیت در انجام مذاکرات.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی سعید IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    4 8
    نمیدانم دم خروس را باور کنم یا قسم حضرت عباس را؟
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      8 1
      کلا اگه دروغ رو از اصلاحات برداری جز یه قوطی خالی چیزی ازش نمیمونه...
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      1 0
      جوانان را دریابید ــ حنای آمریکا ؛ برای بزرگسالان ایران زمین ؛ دیگه رنگ نداره ــ مردم ایران(بزرگسالان) دیگه آنقدر در تاریخ خود با شگرد آمریکا و انگلیس آشنا شدند که دیگه فریب نمی خورند. ـــ از اولین آن : کودتای 28 مرداد ؛ تا آخرین آن : نارو زدن در برجام ـــ شگرد اصلی آمریکا : (گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه) . اما اکنون جوانان را دریابید ـ اولین اولویت امنیت ملی ایران : آگاه نمودن جوانان ؛ مخصوصاً دانشجویان و دانش آموزان از شگرد ها و شعبده بازی های آمریکا در طول تاریخ ـــ
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    7 2
    خدا رو شکر ، زمستان سخت هم پیش نیومد
  • ايراني IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    4 7
    اميدوارم هم بعد زمستان هم همين طوري باشد ضمنا اگر هم طبق گفته شما درست باشد پس چرا دلار ٤٤ هزار تومان شده البته امثال شما همه براي يك بار شده هم حرف راست نزديد
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      3 0
      دلار 38 تومنه بنده خدا...
  • علی افصحی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    6 1
    این اصلاح طلبان آمریکایی فاسد ، این به گفته بایدن «لکه های شلوار» غربیان وحشی وبایدن، در همیشه حضور با دغل و فریب شان در سپهر سیاسی ایران اسلامی تلاش کردند همه اتفاقات مبارک در نظام را به کدخدای خود نسبت دهند و بر عکس اتفاقات دست ساز و تحمیلی غرب وحشی را به انقلاب و فرهنگ انقلاب اسلامی! در حالی که دولت انقلابی و مردمی جناب رئیسی حتی اکراه دارد نامی از اف ای تی اف برده و نیز از برجام نام ببرد و نیز در حالی که بارها مقامات شیطان آمریکا گفته اند برجام دیگر برای آن ها در اولویت نیست ،و با این حال رشد بی نظیر فروش نفت و میعانات گازی ایران عزیز عملی شده و همچنان ادامه دارد اما همچنان اصلاح طلبان فاسد بر برجامی دخیل می بندند که نه تنها شفا بخش نبوده که فلج کننده و قفل کننده همه ارکان کشور بوده است!چگونه یک جریان آن قدر منحط و مبتذل می شود که همه اتفاقات مبارک کشور را به گیجی چون بایدن نسبت دهد که از روزی که در کاخ سفید گیج زده در برابر ایران مقتدر موضعی جز موضع ترامپ آن دلقک بی عقل نداشته است ضمن این که هر بار که توانسته بر حجم تحریم ها افزوده است.
  • ایران قوی IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    3 0
    از این افساد طلب ها و جوخه هاشمیون توقع انجام کار نداشته باشید کسایی که اوج تفکرشون فروش نفت خام بصرفه تر از ساختن پالایشگاه هست از این جماعت توفع بیجایی است که خودشون و تو زحمت بندازنند بازم مشتی نادون میان و سنگ این جماعت و به سینه میزنند و رای جمع میکنند براشون .
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    6 8
    به چه قیمتی این مهمه
    • قریشی بوکانی IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      3 0
      به این قیمت که ما برده امریکا و اروپا نشدیم، راکتورهای بیشتری را با بتون پرنکردیم، موشکهایمان را تحویلشان ندادیم، قدرت و اقتدارمان بیشتر شد، هارت و پورت دشمنان برای گزینه های روی میز تمام شد، ناوگروههای امریکا در خلیج فارس با احتیاط بیشتری وارد و خارج میشوند، عزتمان را از دست ندادیم، رتبه های بالای علمی و پژوهشی و تلید علم را کسب کردیم،... عزت و شرافت برای انسان باشرف قابل لمس و درک است وگرنه هنوز هم خیلیها هستند در اینگونه اخبار کامنت می گذارند دلار چنده؟!!!
  • موسی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    7 7
    از وضعیت اقتصادی کشور معلومه دولت سیزدهم چکار کرده. خیلی هم به اون آمارها دلخوش نباشین. ظاهر گویای چیز دیگر است.
  • محمدایوب IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    2 0
    به تازگی دولتیان پررو از جمله شیخ کذاب وسوپر من اصلاح طلبان زبان باز کردند وطلبکار شدند واصلاح طلبان سرمایه های اسراییل دائم از برجام می گویند رسانه ملی باید از ابتدای شکل گیری برجام که روحانی می‌گفت آب خوردن ماهم به برجام بستگی دارد وفتح الفتوح وبرجام را خدا آورد وبعد که دائم هرروز مشق روزانه میکرد که ما درتحریم هستیم ونفت را نمی توانیم صادر کنیم روزی 700کشته کرونا را هرروز جهت یادآوری پخش کند
  • سامان IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    4 0
    الحمدلله دولت سیزدهم صادرات نفت را 3 برابر و صادرات غیرنفتی را 60 درصد افزایش داده و ارز حاصله را به کشور اورده و کمر تحریم ها را شکسته است.
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    4 2
    انیدوارم
  • انقلابی منطقی IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    9 8
    اگه برجام مهم نبود الان دولت فعلی دنبالش نبود!! کم قمپوز در کنید
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
    • حجت IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      نوکر ابله بیشتر بهت میاد. شازده، یه چیزی به اسم مکانیسم ماشه جواد و عراقچی که عین پت و مت هستن گذاشتن تو برجام که اگه حتی به خاطر بدعهدی. اونا ما بیایم بیرون دوباره تحریم ها برگرده‌ این یک دو، تو این ور اون ور بتون نریختیم که حالا بیایم بیرون. می دونم که حرفا یاسین خوندن تو گوش شماس. برای بقیه دارم میگم
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      دولت فعلی دنبال برجام روحانی نیست بلکه دنبال برجامی است که اشتباهات فاحش قبلی رو اصلاح کنه... به نظرت میتنی ایت تفاوت رو درک کنی
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    7 7
    کو پولش؟ دلار چند؟
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 0
    علت صادرات زیاد نفت ایرانچن دلیل دارد 1. رفتن ترامپ بی شعور و امدن بایدن 2. جنگ روس و اوکراین که نفت روس را اروپا تحریم کرد و نفت در با زار کم شد 3. نیاز بازار جهانی با تحریم نفت روس بیشتر شد و اگر خرید نفت از ایران مانند زمان ترامپ احمق تحریم می شد نفت به بشگه ای 300 دلار می رسید که این امر یعنی خودگشی جهانی پس درست قضاوت کن بینوا نا دان مرگ تان باد با این همه دروغ که می گویید مرگ بر امریکا
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    6 4
    همه اینها خوب و دمشان گرم اما نتیجه در معیشت و اقتصاد مردم برعکس است ظاهرا
  • مبین IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 1
    کمی سیاست هم خوبه به موقع امتیاز بگیر به موقع اوج بگیر تا برخی له نشوند
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 3
    بدون برجام ، انرژی اروپا رو تامین کردیم 🤣🤣 هم چوب رو خوردیم ، هم پیاز و هم سکه مون رو نگرفتیم و دادیم 😅
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 0
    برجامی های سابق از آن زنک های معلوم الحال اروپایی و صهیونیستی شان تا آن وزیر پاچلاق امریکایی شان و تا آن زنک ها و مردکهای خندان شان و .... یک روده راست در شکم؟؟؟؟!!! / آنها برای نیل به اهداف شوم شان و... هر چه خواستند کردند. و گفتند. و.. وعده دادند... و بعد زیر وعده هاشان زدند. و ... بعد خلاف ها و خلف وعده هیسان و... غلط کاری شان را به گردن دولت ۱۳ ایران انداختند. برخی ها کی از تاریخ و عقد نامه های تاریخی عبرت و درس خواهند گرفت؟؟؟؟!!!!!/ چرا آن برجامی ها این گونه بودند؟؟ و هستند ؟؟؟ چون طبق فرمول ماکیاولستی شان ... ؛ هدف وسیله را توجیه می کند./
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    3 0
    تا میشه باید پالایشگاه زد
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 1
    اگر فروش نفت داریم و پولش را می گیریم چرا دلار را بالا می‌برند و چرا روز به روز وضع اقتصادی مملکت بدتر می شود؟
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 2
    زرشک از نوع هسته دارش
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    2 1
    مردم فرق بین رییس جمهوری که داره سعی وتلاشش رو می کنه با بی خاصییتی مثل روحانی که فقط بلد بود به سر ووضع برسه میفهمن ومهمتر اینکه براش دعا می کنند وخدا هم هواش رو داره چون صادق هست وکذاب نیست
  • ابی IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 1
    هروقت دلار بشه سیصد تومن تازه به تپه روحانی میرسه
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    2 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • ناشناس IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 1
    تاثیر این حرفهای شما توزندگی ما کو دلار 44 خودرو سربه فلک زده خانه که رویاست از چه حرف می زنید از خدا بترسید
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 0
    «"مسکین"» بر اثر پیری، مریضی یا نقص عضو اصلاً نمی‌تواند کار کند. **تکریم یتیم** و **اطعام مسکین** باعث "افزایش رزق"، "آسانی زندگی" و "رحمت خدا" می‌شود. فقیر کار می‌کند اما درآمدش از مخارجش کمتر است. سوره فجر89/ آیات 16، 17، 18.
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 0
    امیدواریم پالایشگاه های متعدد بسازیم و با محصولات مرغوب درآمد کسب کنیم
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    ببين مشرق ، يه نفر هم اين خبر رو باور نكرده چون اگه دولت راست ميگفت اوضاع اقتصادى مون اين بود ؟! مواد غذايى چند برابر شده ؟! دلار چقدر جهش كرده ؟! معلومه حسابى دروغ ميگن
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    سفره مردم چه خبر ؟ ارزش پول مون که خیلی کم شده خدا یا خودت کمک کن واقعا گرونی بیداد میکنه
  • شهروند IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    حال آدم از این گزارشات مثلا من چقد خوشبختم بهم میخوره، گرونی امان مردم را بریده یعنی این افزایش نباید در سفره های مردم دیده بشه
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    خوب شد فهمیدیم چرا دلار شده 39 هزار تومن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس