کد خبر 1452651
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
هر ماه یک‌ دروغ علیه شهرداری

برخی از رسانه‌ها طی ۱۵ماه اخیر، ۱۵خبر غیرواقعی، شایعه یا تهمت را به شهرداری تهران نسبت داده‌اند.

به گزارش مشرق، دروغ‌سازی علیه نهادی که هر روز مردم با آن بسیار سروکار دارند، جز مختل شدن امور حیاتی شهر و خدماتی که شهروندان دریافت می‌کنند، نتیجه دیگری ندارد. این در حالی است که از وقتی مدیریت ششم شهر تهران اداره امور پایتخت را به‌دست گرفته، به‌طور میانگین هر ماه یک‌ شایعه، دروغ، تهمت یا خبری که اساس آن بر پایه تخریب بنا شده، علیه شهرداری و شورا منتشر شده است. طی ۱۵ماه اخیر، این موارد در برهه‌های زمانی بسیار شدت گرفته که نمونه آن ‌را می‌توان تیتر یکی از روزنامه‌های وابسته به جناح اصلاح‌طلب دانست؛ روزنامه‌ای که با اوج گرفتن آلودگی هوای شهر تهران، عکس علیرضا زاکانی را در جلد کار کرد و تیتر زد: «برکنارش کنید.»

در همین ارتباط، زاکانی، سکاندار شهرداری تهران می‌گوید: «تخریب‌هایی که از سوی برخی‌ها انجام می‌شود مبتنی‌بر سیاه نمایی و سیاست‌زدگی است.» او درباره تیتر آن روزنامه هم با بیان اینکه اندیشه ما جز «کار» نیست، می‌گوید: «آنها عرضه کار کردن نداشتند آرزوبافی می‌کنند.»
به هر روی، بررسی موارد علیه شهرداری تهران نشان می‌دهد که طی ۱۵ماه، دست‌کم ۱۵خبر غیرواقعی، شایعه یا تهمت علیه این نهاد منتشر شده است. ‌

۱ ماجرای حذف ردیف‌های حمایتی از شهرداری اولین اقدام تخریبی بود. آنگونه که از نامه‌نگاری مهدی چمران، رئیس شورای شهر درباره کاهش سهم شهرداری‌ها از بودجه۱۴۰۱ دولت برداشت دیگری صورت گرفت و عده‌ای گفتند شورا با هماهنگی شهردار فقط به دنبال بازگشت بودجه شهرداری تهران است.


۲ آذرماه سال گذشته در پی انتصاب اعضای جدید هیأت امنای دانشگاه تهران، روزنامه‌ای، با تیتر « «بسیج دانشگاه تهران علیه شهردار تهران» موضوع را انعکاس داد. در ادامه مسئول بسیج دانشجویی در توییتر نوشت: «ممکنه به آقای زاکانی نقدی داشته باشیم، ولی تار موی حاج علی شرف داره به شما...»


۳ تغییر کاربری خانه شعبان بی‌مخ در پی تذکر یک‌عضو شورای شهر به دروغ به علیرضا زاکانی، شهردار تهران انتساب داده شد. واقعیت این بود که این خانه بنا به تصمیمی که در دوره گذشته گرفته‌شده بود به مرکز فعالیت‌های دینی اختصاص یافته بود و این تصمیم در دوره فعلی گرفته نشده بود.


۴ یک‌ خبرنگار مستقل با انتشار ویدئویی نوشت‌: «رقص گروهی از بانوان با مجوز شهرداری تهران در برج میلاد.» این در صورتی بود که فیلم منتشرشده به یک مدرسه دخترانه ارتباط پیدا می‌کرد که یکی از سالن‌های ورزشی را اجاره و فیلم را بدون هماهنگی منتشر کرده بود.


۵ در ابتدای سال‌جاری تصویری از مجسمه یک زن در حال خانه‌تکانی در نزدیکی ایستگاه متروی دانشگاه شریف در تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که اعتراض بسیاری از کاربران فضای مجازی را مبنی‌بر توهین به زنان در پی داشت. اما اصلا مجسمه‌ای در کار نبود و در سال‌های پیش‌تر جمع شده بود. ‌


۶ عده‌ای موج رسانه‌ای درباره مجسمه خانواده‌ای موتورسوار که در خیابان بهار نصب شده به راه انداختندو نصب ‌آن‌را به شهرداری این دوره نسبت دادند؛ در صورتی که چنین چیزی صحت نداشت و مجسمه در ۲دوره پیش‌ مدیریت شهری ساخته و نصب شده بود.


۷ رسانه‌های علیه شهرداری تهران، فروردین۱۴۰۱ را با تخریب گسترده دنبال می‌کردند. تا جایی که خبر احداث بوستان‌های مخصوص مادران و کودکان یا ایجاد امکاناتی خاص در برخی بوستان‌ها برای مادران مثل اتاق‌های مادر و کودک را با عنوان «زنانه- مردانه شدن پارک‌ها» تغییر داده و منتشر کردند.


۸ «شهرداری تهران کوه‌ها را تعطیل کرده است»؛ این خبری بود که یکی ‌از مدیران در دولت پیشین دی‌ماه سال گذشته توییت کرد، اما واقعیت نداشت. ادعای او این بود که شهرداری تهران به‌خاطر شهادت حضرت فاطمه‌زهرا(س)، ورودی‌های کوه‌ها و بوستان‌های جنگلی شهر را بسته است؛ در صورتی که این اقدام تنها در مورد مجموعه فرهنگی- تفریحی توچال رخ داده بود که زیرمجموعه شهرداری نیست. از سوی دیگر، اصل قضیه هم که شهرداری تهران متولی کوه‌ها نیست، بیان نشده بود. واقعیت نیز نشان می‌داد همه پارک‌های شهر در ۱۶دی‌ماه۱۴۰۰ به روی شهروندان باز بودند.


۹ ۱۹فروردین‌ماه عده‌ای گفتند روز جمعه در اوج آلودگی گرد و خاک، از زاکانی خبری نیست. اما این نکته از قلم افتاده بود که اساسا شهرداری تهران در مورد پدیده گرد و خاک مسئولیتی ندارد؛ گرد و خاکی هم که منشا ابتدای آن کشور عراق بوده است.


۱۰ در بیلبوردهای تبلیغاتی مربوط به عملکرد ۲۰۰روزه شهرداری تهران، عده‌ای «توسعه ۱۲۵۰هکتار بوستان جنگلی» را به توسعه این رقم مربوط به فضای سبز داخل شهر نسبت دادند؛ درحالی‌که این دو مقوله‌ای جدا هستند و آمار فضای سبز داخل شهر با فضای پیرامونی فرق می‌کند.


۱۱ انتشار عکسی از فردی که روی صندلی سکوی یکی از ایستگاه‌های متروی تهران خوابیده باعث شد تا چند خبرگزاری و فعال فضای مجازی، عنوان کنند، متروخوابی هم رواج پیدا کرده است. استناد دروغین آنها تنها عکس خوابیدن یک‌نفر در ایستگاه بود؛ عکسی که اصلا مشخص نبود برای چه زمانی است.


۱۲ در خردادماه امسال همزمان با هک شدن سامانه‌های شهرداری تهران، عده‌ای از آن به‌عنوان اقدام خودخواسته شهرداری یاد کردند؛ موضوعی که صحت نداشت و خیلی زود شهرداری با همکاری سایر نهادهای امنیتی برای مشخص شدن و رفع مشکل و برخورد با خاطیان وارد عمل شدند.


۱۳ عده‌ای با شدت یافتن ناآرامی‌های اخیر، متنی(فوتوتیتر) دروغین از زاکانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که در آن به نقل از شهردار آمده بود: «بنده به روسای قوا عرض کردم: خانه عفاف را برای تخلیه هیجانات این دختران به ظاهر معترض در چند نقطه راه‌اندازی کنیم، این غائله ختم می‌شود.»


۱۴ یکی از آخرین اقدامات همین چند روز پیش رخ داد و روزنامه‌ای اصلاح‌طلب در پی نامه پیشنهادی شورای شهر تهران به روسای ۳قوه برای همراهی در کنترل و کاهش آلودگی هوا، بدون محتوایی مستند، پارلمان شهری را خطاب قرار داد و نوشت که باید زاکانی را استیضاح و برکنار کنید.


۱۵ شهرداری برای مشخص کردن اولویت پروژه‌های محله‌ای سال آینده، طرح «من شهردارم» را راه‌اندازی کرده است. حالا برخی سوار بر موج تخریب عنوان می‌کنند که هدف شهرداری، شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است. این در حالی است که نمونه این طرح، در بسیاری از شهرهای توسعه‌یافته اجرا می‌شود.

سخنگوی شهرداری تهران با انتشار تصویر خبرسازی برخی رسانه ها با گزاره «انتقاد به آلودگی هوا خنده‌دار است» در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، آن را یکی دیگر از ابزار پروژه تخریب شهردار تهران خواند. عبدالمطهر محمدخانی اعلام کرده است: «باز هم دروغ! ابزار پروژه تخریب دولت، مجلس، شهردار و اعضای شورای شهر در رسانه‌های جمعی، کاربست غیراخلاقی اطلاعات کاذب عمدی (disinformation) است. گزاره «انتقاد به آلودگی هوا خنده‌دار است» برساخت دروغین از مصاحبه آقای زاکانی است. تعبیر شهردار خطاب به پروژه‌سازان این بود: «آنها درباره آرزوهایی صحبت کردند که عرضه انجام آن را نداشتند و جز خنده، حرف‌های آنها برای ما هیچ ندارد.» حل معضل آلودگی هوا نیازمند پویش ملی است. کینه‌توزی سیاسی حل مشکلات بدخیم را به تعویق می اندازد.»

منبع: روزنامه همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 0
    مگه مصاجبه خودتم انکار میکنی
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 0
    دروغ کجا بود؟! در بعضی از شهر های ایران در هر کوچه و خیابانی که می رویم آشغال ریخته. کنار ساحل دریا که می رویم آشغال ریخته. پس شهرداری ها چه کاره هستند؟! پس سازمان محیط زیست چه کاره است؟ فقط حقوق نجومی می گیرید و حرف مفت هم زیاد می زنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس