دوربین های حرارتی نسبت به دوربین های دید در شب مزیت های مختلفی دارند و می توانند در شرايط نامساعد جوي مانند مه، دود، گرد و غبار و در مجموع تمام شرایط آب و هوایی، تصويري از محيط ايجاد كرده و در كاربردهاي مختلف مورد استفاده قرار گيرند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، دوربین های حرارتی برای ایجاد و بهبود قابلیت های عملیاتی نیروهای نظامی در رزم شبانه، امکان کشف و ردگیری اهدافی که از نظر دیداری از پنهان کاری و استتار خوبی استفاده کرده اند و همچنین ایجاد امکان ردگیری اهدافی که همواره منبع بزرگی برای تابش های حرارتی دارند مثل هواپیماها ساخته شده اند.

هر چند در سال های جنگ تحمیلی در کشورمان ادوات دید در شب به تعداد زیاد و احتمالاً دوربین حرارتی وجود نداشت اما همان تعداد برای اثبات کارایی این وسائل کافی بودند. با پایان جنگ و آغاز دوره بازسازی نیروهای مسلح، متخصصان کشور در این زمینه هم دست به کار شده و طی بیش از دو دهه فعالیت خود موفق به ساخت چندین نمونه از سامانه های دید در شب و دوربین های  حرارتی از نمونه های انفرادی گرفته تا نمونه های نصب شونده روی ناوها شده اند. در این گزارش چهار نمونه از سامانه های دید حرارتی را معرفی می کنیم که به دلیل برخورداری از آخرین نسل فناوری آشکارسازهای حرارتی، قابل توجه هستند.

دوربین های حرارتی نسبت به دوربین های دید در شب مزیت هایی دارند از جمله اینکه قابلیت ایجاد تصاویر در روز و شب را دارند و همچنین می توان تصویر ایجاد شده را علاوه بر دیدن از طریق چشم به محیط رایانه یا به سامانه کنترل آتش نیز ارسال کرد. این دوربین ها کاملاً غیرفعال(پسیو) بوده و هیچ انتشار الکترومغناطیسی از خود ندارند و در نتیجه دشمن از وجود آن مطلع نمی شود.


تصویر رنگی گرفته شده از یک فرودگاه توسط دوربین حرارتی

این دوربین ها با دریافت طیفی از انتشار الکترومغناطیسی اجسام که در محدوده امواج فروسرخ قرار دارد، کار تشخیص اجسام و ایجاد تصویری از آنها را اجرا می کنند.  از اینرو دوربین های حرارتی می توانند در شرايط نامساعد جوي مانند مه، دود، گرد و غبار و در مجموع تمام شرایط آب و هوایی، تصويري از محيط ايجاد كرده و در كاربردهاي مختلف مورد استفاده قرار گيرند.

از جمله کاربردهای غیرنظامی این دوربین ها می توان به عملیات های جستجو و نجات، بازرسی و سنجش دمای سامانه های مختلف بدون نزدیک شدن به آنها اشاره نمود.

یکی از قابلیت های این دوربین های حرارتی، امکان به کارگیری آن در تاریکی مطلق است در حالی که بسیاری از دوربین های دید در شب بر مبنای چند برابر کردن نور موجود در محیط کار می کنند، در نتیجه یا در تاریکی مطلق بی استفاده می شوند و یا باید از یک نورافکن مخصوص برای آنها استفاده کرد که امکان هشیار شدن دشمن را بوجود می آورد.


تصویر حرارتی سیاه و سفید از یک توپ خودکششی ام-109 در تاریکی

دوربین حرارتی ترمواسکن
دوربين حرارتي ترمواسكن، يك دوربين حرارتي سردشونده نسل3 با ميدان ديد قابل توجه است كه امكان ديدن كامل اهداف را در تاريكي مطلق، مه، دود و گرد و غبار فراهم مي سازد.

دوربین های نسل3 از جدیدترین و پیشرفته ترین رده این نوع هستند. در این نسل از تعداد زیادی عنصر آشکارساز حرارتی استفاده می شود که به صورت یک آرایه دو بعدی در کنار هم قرار گرفته اند. در نتیجه در هر لحظه پوشش بسیار بهتری از محیط تحت جستجو فراهم شده و میزان هوشیاری سامانه نسبت به محیط بالاتر می رود. این نرخ داده های ورودی به سامانه نیازمند بکارگیری پردازنده های قوی تر به همراه الگوریتم های محاسباتی سریع و مطمئن نیز هست که ساخت دوربین های نسل3 ترمواسکن در کشور، گواهی بر دست یابی متخصصان ایرانی به این علوم و فناوری های مرتبط با آن است.

دوربین های سردشونده دارای یک سامانه خنک کننده داخلی هستند که دمای آشکارساز را بسیار پایین نگه می دارد. با توجه به این قابلیت، میزان آشکارسازی این نوع دوربین ها و سرعت واکنش نشان دادن آنها بیشتر است. این سامانه خنک کننده عموماً از نیتروژن مایع بهره برده که دمای کاری منفی 196 درجه سانتیگراد را برای سامانه فراهم می کند. کار کردن با این دما و در ابعاد کوچک به خودی خود نیازمند فناوری بالایی است که در اختیار کشورمان قرار دارد.


دوربین حرارتی ترمواسکن

از مشخصات فني این دوربین می توان به آشكارساز سردشونده با قدرت تفكيك 256*320 پيكسل، بيشترين ميدان ديد 16.5*22 درجه، محدوده دماي عملكرد 20- تا 50+ درجه سانتيگراد، برد آشكارسازي 12 و برد تشخیص 4 کیلومتر برای تانك ها، قابلیت بزرگنمایی الکترونیکی 2 برابر، خروجی های آنالوگ و دیجیتال و قابلیت نصب نرم افزار تحلیل تصویر جهت ردیابی اهداف اشاره کرد.

این دوربین که با رعایت استانداردهای مطرح در زمینه این تجهیزات تولید می شود روی پایه زمینی یا خودرویی قرار می گیرد، به عنوان یک سامانه هشدار زودهنگام زمینی از برد مناسبی برخوردار است در حالی که ابعاد چندان بزرگی نداشته و قابل مخفی شدن در محیط است. بعلاوه قابلیت ارتباط با نرم افزارهای تحلیل تصویر(Image processing) می تواند به این دوربین قابلیت های نظارتی دو چندانی دهد زیرا با استفاده از الگوریتم های تشخیص اهداف مختلف و دنبال کردن آنها این سامانه قابلیت عمل کردن به عنوان بخشی از سامانه کنترل آتش را محیط رزمی خواهد داشت.

دوربین حرارتی تابش60
دوربين حرارتي تابش60، يك دوربين حرارتي غير سرد شونده نسل3 است كه با ابعاد و وزن كم، قابل نصب بر روي سلاح هاي سبك انفرادي است و جهت نشانه روي و هدف گيري مورد استفاده قرار مي گيرد.

ویژگی های پیشرفته این دوربین سبب می شود تا با هدف یابی بهتر و تشخیص اجسام و افراد به ساده کردن تیراندازی های دقیق در شب کمک نماید.

ويژگي های آن شامل آشكارسازي ميكروبلومتر غير سرد شونده با تعداد 288*384 پيكسل، برخورداری از ميكرومانيتور و چشمي، ميدان ديد 9.5*12.7 درجه، برد آشکارسازی 600 متر و برد تشخیص 300 متر برای انسان اشاره کرد.

ابعاد این دوربین 100*110*330 میلمیتر بوده و جرم آن 1.3 کیلوگرم است. این دوربین سبک و کم حجم قابل استفاده بر روی انواع سلاح ها انفرادی هجومی نظیر کلاشنیکف و ژ-3 است.

تابش75

دوربين حرارتي تابش75، يك دوربين حرارتي غيرسردشونده نسل3 بوده كه با وزن كم، قابل نصب بر روي موشك اندازهاي دوش پرتاب بوده و جهت هدفگيري و شليك موشك در شب مورد استفاده قرار مي گيرد.

از ويژگي ها ی این دوربین، می توان آشكارسازي ميكروبلومتر غير سرد شونده با تعداد 288*384 پيكسل، ميكرومانيتور داخلي و چشمي، ميدان ديد 7.7*10.2 درجه، برد آشکارسازی برای هواپیمای دور شونده 12 کیلومتر و برد تشخیص هواپیمای نزدیک شونده 6 کیلومتر را عنوان کرد. بنابراین می توان با استفاده از تابش75 موشک های دوش پرتاب سطح به هوا یا سطح به سطح موجود را از بیشترین برد خود شلیک نمود.

این دوربین سبك و كم حجم که 1.5 کیلوگرم جرم داشته و ابعاد آن برابر 100*120*290 میلیمتر است قابلیت نصب بر روي موشك اندازهاي دوش پرتاب نظیر سامانه های موشکی سطح به هوای سهند و میثاق را دارد.

تابش90

سومین نمونه از این خانواده دوربین های حرارتی، یک نمونه سبک برای کاربری های دستی انفرادی و مأموریت هایی مانند گشت زنی در شب است. برخورداری از یک میکرومانیتور چشمی، قابلیت استفاده از آن با باتری های قابل شارژ، امکان تنظیم بهره و روشنایی به صورت دستی و خودکار(متناسب با شرایط محیط) از جمله قابلیت های این نمونه است.

این دوربین 1.8 کیلوگرم جرم داشته و در مدت 30 ثانیه آماده به کار می شود ضمن اینکه ابعاد 105*94*254 میلیمتری این دوربین، حمل آن را توسط سرباز آسان نموده. برد آشکارسازی تانک توسط تابش90 برابر با 3000 متر، برد تشخیص تانک 1100 تا 1200 متر و میدان دید آن نیز 6.4 تا 8.5 درجه است. این دوربین دارای خروجی ویدئویی نیز هست.


دوربین حرارتی تابش90

آشکارساز به کار رفته در تابش90 دارای 288*384 پیکسل بوده، و نرخ تصویربرداری این دوربین 50 فریم در ثانیه است. این دوربین در دمای 20- تا 50+ درجه سانتیگراد می تواند کار کند.

با توجه به طیف گسترده کاربردهای این دوربین ها، استفاده نیروهای مسلح و سازمان های غیرنظامی کشور از این دوربین ها نقش مؤثری در ارتقاء کارایی نیروها و بهبود اجرای عملیات ها خصوصاً در شب دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    3 0
    پدر من تو بخش اپتیک و لیزر صنایع الکرونیک فلان کلان شهر که اسمش و نمیگم. سالها اینارو تولید میکرد و به غرب و شرق و جنوب کشور میفرستادند. یادش گرامی
  • رضوان ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    1 0
    حالا شکار متجاوز توی تاریکی شب چه حالی داره ها
  • سعید ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    3 0
    ایول بابا کفم برید ناجور
  • reza ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    3 0
    دستاوردهاي انقلاب اسلامي بيش از اينهاست. اميدوارم روزي فرا برسد تا بخش بزرگتري از آنها اطلاع رساني شود.
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    2 3
    تنها راه عزت و اقتدار؛ پيشرفت سريع و با بصيرت در تمام جنبه‌هاي راهبردي است از جمله: فرهنگي، نظامي، سياسي، اقتصادي. به اميد آن روز موعود و نزديك الهي.
  • امیر ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    35 2
    اوایل انقلاب و در زمان جنگ کشور ما در تولید تجهیزات نظامی بسیار عقب مانده بود و تقریبا تمام تجهیزات وارداتی،اما اکنون با وجود تحریمهای شدید ومحرمانه بودن تکنولوژی صنایع نظامی، تولیدات نظامی ایران جزو صنایع high tec وبسیار پیشرفته است آنهم در شرایطی که در تحریم قرار داریم ، اما خودروسازی را ببینید علی رغم حمایتهای بیدریغ آشکار و پنهانی که از این صنعت می شود پیشرفت قابل توجهی نداشته است.میدانید علت چیست؟ علت این است که در سیستمهای نظامیمدیران و افراد بر اساس شایستگی ،تحصیلات وتخصص مرتبط با نوع ماموریت انتخاب شده وپیشرفت می کنند ، ولی در صنایع خودرو سازی بر اساس نسبت فامیلی ،وابستگی جناحی و... انتخاب شده والبته تنها چیزی که اهمیت ندارد تجربه و تخصص است.
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    3 2
    منظورتون شیرازه؟
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    3 0
    بعید میدونم این ساخت باشه ، چون ما توانایی ساخت برد ها و پردازنده های فوق پیشرفته رو نداریم چندین نفر ایرانی هم خارج از ایران بدلیل اینکه دنبال خریدهمچین چیزی بود الان زندان هستن از کجا واردشده؟ چین؟
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    1 0
    گزارش خوبی بود
  • سلمان ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    1 0
    برای ثبت بقیع در یونسکو به ثبت و تایید 50,000 نفر نیاز است. شما هم می توانید برای شرکت در این طرح و کمک به ثبت این مکان عظیم جهان اسلام همین الان اقدام با ورود به سایت http://dar-alhuda.net نمایید این امر سبب خواهد شد از تخریب بیشتر این مکان مقدس جلوگیری شود. خواهشمند است مطلبی با این موضوع در وب پرطرفدارتان قرار دهید با تشکر.
  • A-Riot ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    1 0
    lazeme ke az foghe pishrafte ha estefade konim? :D
  • مهدی ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    2 1
    از اینکه متن خبر تخصصی و کم اشکال نوشته شده بود سپاسگزارم.
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    2 0
    خب چرا ناراحن میشید؟ بابا ما استرلا چینی رو مونتاژ میکنیم بهش میگیم میثاق مثل باقی چیز ها اگر ایران بخواد همچین چیزی رو بسازه (واقعا) هر دستکاه براش چندصد میلیون تموم میشه
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    0 0
    بردها فوق پيشرفته! خدا نكشتت متخصص ميكروالكترونيك!
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    1 0
    ولي اينا ظاهرا تازه توليد شده ها!
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    0 2
    ما یک سی دی هم نمی تونیم تولید کنیم... اما باید تلاش کنیم
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    1 0
    نخیر منظور صنایع اپتیک اصفهانه و سالهاست....
  • نادر ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    0 0
    متجاوز دیگه نمی توانه از در بیاد ولی از پنجره چه تور ؟
  • دعا گو ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    2 0
    خداوندا کسانی که برای انقلاب کار می کنند طول عمر وعزت بفرما .
  • دعاگو ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    1 0
    آمین آمین
  • آشنا ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    0 0
    ای ناشناس اگر تو معمور خرید می شدی قیمتهارو زیاد می گفتی .................
  • نشناس ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    0 0
    چون تن بکار نمی دی شما ؟
  • تا جـــــــــــر ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    0 0
    ما باید اینجور چیزهارو از خارج بخریم تا ما واسطه ها وتاجران مثل خرید بنزین از خارج که انجام می شد وحالا دستمان قطع شد نشود تا ما پول دارشویم ؟
  • حمید ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    1 0
    با سلام : پیشرفت ها قابل تقدیره ولی مردم نون ندارن بخورن
  • محمد ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    0 0
    خودتو ناراحت نکن عمو جون فردا که به تولید انبوه رسید میسپرم به بچه ها یکیشو بهت بدن بندازی گردنت
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    0 1
    چیزی که رسانه ای میشه جزو اطلاعات سوخته و قدیمیه.
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    1 0
    پدر من هم اینکاره بود!
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    1 0
    ایرانی سرفراز ایرانی قهرمان ایرانی حرارتی!
  • A-Riot ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    0 0
    chub kebritam nemitunim besazim :D
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    0 0
    این تجهیزاتبراحتی ودر تعداد زیاد درداخل ساخته می شوند،در دنیافقط چند شرکت محدود پردازنده ومدارهای مجتمع می سازند که از طرق مختلف می توان آنها را تهیه کردودر این دوربینها و موارد مشابه به کار گرفت
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    0 0
    نخیر منظورم شیراز بود
  • ایرانی ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    1 0
    والبته کسانی که برای ایران کار میکنند
  • ایرانی ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    1 0
    این کسی که منفی داده یا پانترکه یا پان عرب .تا چشمش در اد
  • عمو ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    0 0
    اینترنت که دارن نه؟
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 1
    دلغک جان بودجه نظامی ایران به در خاورمیانه به اندازه بحرین هم نیست... فکر می کنی بودجه نظامی امریکا با حدود 40 میلیون زیر خط فقر چند برابر ایران هست؟؟؟؟
  • حمید ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    1 0
    دوست بی ادب ! من کاری به بودجه نظامی و ... ندارم پیشرفت ها باید باشه ولی نباید معیشت مردم فراموش بشه خطری که اقتصاد داره کمتر از دشمن خارجی نیست
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    0 1
    پدر من مرحوم شده . خدا رحمتش کنه ( شوخي )
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    0 0
    چقدر شما بي عرضه ايد . ولي ما هرچيرو تصميم بگيريم ميسازيم . خواستي بيا از ما شو
  • حجت ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 1
    تا حدودی حرفتان درسته. اما این نکته هم باید گفته بشه که بعضی از اینا رو به دلیل مقرون به صرفه نبودن از خارج وارد می کنیم. ساخت خازن و مقاومت در ایران انجام پذیره اما چون صرفه اقتصادی نداره ما از خارج می خریم. استرلا روسیه جانم. اینا سیم خاردار نمی دهند به ما می خوای استرلا بدند دست ما؟
  • حجت ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    والا اگه اینارو نداشته باشیم دشمنامون کسی رو زنده نمی گذارند که نگران نان برای خوردن باشد.
  • hosein ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    سلام ،دوربین حرارتی عالیه،امکان خریدش هم هست؟لطفا راهنمایی کنید
  • مهدی ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    1 0
    سلام ایران چیز هایی می سازه امریکا تو خوابشم نمی بینه رو نمی کنه
  • هم وطن ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    2 0
    ایران کشور بزرگی است..... اگر دیگر کشور ها میتوانستند به ایران حمله کنند تا به حال تجاوز کرده بودند ولی ان ها اینده رو درنظر میگیرند وبی جهت کاری رو انجام نمیدن بنابراین هیچگاه نمیتواننددست از پا خطا کنند.... زنده باد ایران....نابودشودآ..... هرکی موافق است لایک کنه
  • ب.ز ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 1
    الکی مثلا بابام کاره ای بوده .............نه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • علی پایندان IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    0 0
    بسیار عالی موفق باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس