پوتین: اجازه تجزیه روسیه را به غرب نخواهیم داد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه، فرمان اعزام یک فروند ناوچه مجهز به موشک های کروز فراصوت نسل جدید را به آب های آزاد بین المللی صادر کرد.

به گزارش مشرق از خبرگزاری رویترز؛ دستور پوتین در نشست مجازی با سرگئی شویگو وزیر دفاع و ایگور کروخمال فرمانده ناوچه "آدمیرال گورشکو" برای اعزام یک ناوچه مجهز به این جنگ افزارهای پیشرفته، نشانه دیگری از اراده مسکو برای پایداری در برابر غرب در جنگ اوکراین، تلقی می شود.

پوتین در این نشست گفت که این ناو به جنگ افزار زیرکن (سیرکن)، به روز ترین سامانه موشکی فراصوت مجهز شده و اطمینان دارم چنین جنگ افزار نیرومند، قابل اتکا و بدون همانند در جهان، روسیه را از تهدیدهای خارجی بالقوه حفظ خواهد کرد.

روسیه، چین و ایالات متحده در حوزه ساخت این جنگ افزارها رقابت می کنند که به علت سرعت بیش از پنج برابر صوت و توانایی مانورپذیری و امکان تغییر سریع مسیر نسبت به تسلیحات متعارف، راهی برای دستیابی به برتری در برابر هر دشمنی تصور می شود.

شویگو در این نشست گفت که گورشکو مجهز به موشک های زیرکن و با توانایی حملات بسیار دقیق و نیرومند به دشمن در دریا و خشکی، با ماموریت اصلی رویارویی با تهدیدها علیه روسیه و حفظ صلح و ثبات منطقه ای با همکاری کشورهای دوست، به سوی اقیانوس های اطلس و هند و دریای مدیترانه می رود.

زیرکن به همراه سلاح پیشرفته فراصوت آوانگارد که از ۲۰۱۹ وارد زرادخانه نیروهای مسلح روسیه شده، ستون اصلی زرادخانه جنگ افزارهای فراصوت این کشور را تشکیل می دهد. این موشک ها با سرعت ۹ برابر صوت و برد بیش از یک هزار کیلومتر، توانایی گذر از سد هرگونه سامانه های دفاع موشکی دارند را دارند.

از آنجا که برآورد کردن هدف یک جنگ افزار فراصوت به علت قابلیت مانور و تغییر مسیر بالا، بسیار دشوارتر از موشک های بالستیک قاره پیماست، مسکو این جنگ افزارها را راهی برای برای نفوذ به سامانه پیچیده دفاع موشکی آمریکا می بیند که بنا بر گفته پوتین، از توانایی سرنگون کردن موشک های هسته ای روسیه برخوردار هستند.

ارتش روسیه، موشک های فراصوت کینژال را در جنگ اوکراین به کار برده است. با گذشت بیش از ۱۰ ماه از حمله ارتش روسیه به اوکراین، پایانی بر این جنگ دیده نمی شود که در این زمستان به نبرد فرسایشی توپخانه، فروکاسته شده که در آن ده ها هزار نظامی از طرف های درگیری، جان باخته یا زخمی شده اند.

بر اساس ارزیابی بخش پژوهش کنگره ایالات متحده در باره جنگ افزارهای فراصوت، موشک های ماوراء صوت روسیه و چین از توانایی حمل کلاهک های هسته ای برخوردار هستند.

ارزیابی کنگره آمریکا حاکیست: افزون بر روسیه، ایالات متحده و چین، شمار دیگری از کشورها مانند استرالیا، فرانسه، آلمان، کره های جنوبی و شمالی و ژاپن هم، برای ساخت جنگ افزارهای ماوراء صوت تلاش می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس