کد خبر 1410425
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
اوکراین

وزارت دفاع روسیه از حمله موفق موشکی دریاپایه به انبار مهمات سامانه موشکی «هایمارس» اوکراین خبر داد.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه از حمله موفق به انبار مهمات سامانه موشکی «هایمارس» ساخت آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که موشک‌های «کالیبر» مستقر در دریا، یک انبار مهمات حاوی موشک‌های هایمارس اوکراین ساخت آمریکا و دیگر سامانه‌های ضدهوایی ساخت غرب را در منطقه «اودسا» در اوکراین منهدم کردند.

این وزارتخانه همچنین گفت که دو توپ «هویتزر» در منطقه جنگی در منطقه «خرسون» و یک انبار سوخت در منطقه «زاپروژیژیا» که بیش از ۱۰۰ تن سوخت دیزل ذخیره می‌کرد، منهدم شده است.

موشک‌های کالیبر برای حملات ضدکشتی، ضدزیردریایی، زمین به زمین و هوا به زمین استفاده می‌شوند. این موشک‌ها به کلاهک ۴۵۰ کیلوگرمی یا اتمی مسلح می‌شوند و برد مؤثر مدل‌های مختلف آن بین ۵۰ تا ۴۰۰۰ کیلومتر است. این خانواده از موشک‌ها علاوه بر نیروهای مسلح روسیه، در نیروهای مسلح  کشورهای الجزایر، ویتنام، هندوستان، چین و ایران مورد استفاده قرار دارد.

سامانه پدافند هوایی پیشرفته «بوکام-۳» یکی دیگر از سامانه‌های پدافند هوایی ارتش روسیه است که توانسته امتحان خود را در رهگیری و انهدام موشک‌های هایمارس به خوبی پس بدهد.

در این خصوص یک افسر ارتش روسیه در یگان ضد هوایی گفت راکت‌های هایمارس به دلیل حجم کوچک، سرعت بالا و پرواز در ارتفاع پایین اهداف سختی در آسمان هستند، اما سامانه‌های بوک ام۳ این راکت‌ها را در ۲۲ کیلومتری و در عرض ده ثانیه هدف قرار می دهند و از آن‌جایی که برد موشک‌های هایمارس نسبتا کم است، زمان کمی برای رهگیری وجود دارد (جزئیات بیشتر).

در تحولی دیگر، وزیر دفاع روسیه روز یکشنبه اظهار داشت که نیروهای روسیه در نبرد با اوکراین از جنگنده نسل پنجم «سوخو-۵۷» و موشک‌های ابرفراصوت «کینژال» استفاده می‌کند.

 «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که روسیه در عملیات نظامی خود در اوکراین از هواپیماهای سوخو-۵۷ و موشک‌های کینژال استفاده می‌کند. شویگو گفت: «نیروهای روسیه از جدیدترین تسلیحات از جمله جنگنده‌های سوخو-۵۷ و موشک‌های ابرفراصوت صوت کینژال در عملیات نظامی در اوکراین استفاده می‌کنند».

وی افزود: «این جنگنده از حفاظت بالایی  برابر سامانه های مختلف پدافند هوایی برخوردار است و موشک‌های بسیار قدرتمندی را حمل می‌کند که ما آزمایش کردیم و عملکرد فوق العاده‌ای دارد».

شویگو  گفت: «در طول عملیات ویژه، موشک کینژال سه بار مورد استفاده قرار گرفت ویژگی‌هایی را نشان داد که هیچ موشک مشابه دیگری در جهان ندارد».

وسیه از پنجم اسفند گذشته (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه بارها درباره توسعه ناتو در اروپا به ویژه مرزهای خود هشدار داده است. روسیه بر این باور است که به دلیل سیاست خصمانه و روس‌هراسی بحران کنونی اوکراین روی داده است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیشتر گفته بود که مسکو برای پاسخ گفتن به تحرکات ناتو و گسترش این ائتلاف نظامی غربی به سمت شرق، گزینه‌های مختلفی دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • منصف IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    11 4
    مکانهای تجمع و استقرار مزدوران و سلاحهاو تجهیزات آمریپان در اطراف مرزهای فدراسیون روسیه بعنوان اهداف مشروع برای مسکو تلقی میشود.
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 5
    تاسیسات راه آهن اکراین را همراه بد بنادر اکراین بزند
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • CA ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 9
    تجاوز روسیه و ناتوانی اش در برابر کشور کوچک اوکراین اعتبارش ابرقرتی توخالیش را بر باد داد
    • مهدی IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      14 3
      اوکراین کشور کوچکی نیست کشورهای غرب سیلی از مهمات رو روانه اوکراین میکنن بعدش روسیه از نسلیحات سری خودش استفاده نمیکنه
    • CA ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      تمام ابرقدرت ها پوشالی هستند. پوشالی بودن ابرقدرت های نوظهور در دنیای بعد جنگ جهانی دوم اولین بار خیلی سال پیش به همه دنیا ثابت شد. وقتی امریکا در منطقه ذره بینی ویتنام از مشتی چریک دست خالی شکست خورد.
  • محمد حسین IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    روسیه ابرقدرت ، هنوز داره میجنگه ؟
  • محمد حسین IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    روسیه ۶ ماهه داره میجنگه ولی نتیجه قطعی هنوز نگرفته . افتضاح به بار اورده . نشون داد نه قدرت ( مشت آهنین ) داره و نه اقتدار ( مقبولیت از سمت مردم اوکراین ) .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس