واشنگتن: زمان برای عادی‌سازی روابط با سوریه مناسب نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره موضع واشنگتن درباره روابط سه‌جانبه ترکیه، روسیه و سوریه گفت ایالات متحده معتقد است که روابط با دمشق نباید بهبود یابد.

به گزارش مشرق، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری سه‌شنبه (سوم ژانویه) در پاسخ به سوالی درباره موضع واشنگتن در خصوص برنامه‌هایی برای ارتباطات سه‌جانبه ترکیه، روسیه و سوریه گفت ایالات متحده معتقد است که روابط با سوریه نباید ارتقا و بهبود یابد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، وی اظهار داشت: ما برای همه متحدان شرکای خود روشن کرده‌ایم که اکنون زمان عادی سازی روابط نیست؛ اکنون زمان ارتقای روابط [با سوریه] نیست.

وی افزود: متوجه میشوم که این تعامل سه‌جانبه شامل سوریه، ترکیه و همچنین فدراسیون روسیه است. سیاست ما که فقط میتوانم درباره آن صحبت کنم، تغییر نکرده است. به گفته پرایس، ایالات متحده از کشورهایی روابط خود را با سوریه ارتقا میدهند یا حمایت خود را از بازسازی روابط با آ« اعلام میکنند، حمایت نمیکند.

در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ (هفتم دی ماه) نشست بین وزاری دفاع سه کشور روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو برگزار شد. نشست وزاری خارجه سه کشور هم ممکن است در نیمه دوم ژانویه برگزار شود و دستورکار آن موضوع بین روسای‌جمهور ترکیه و سوریه خواهد بود.

پیش‌تر وزیر خارجه ترکیه درباره احتمال برگزاری دیدار بین رجب طیب اردوغان و بشار اسد رؤسای‌جمهور ترکیه و سوریه توضیح داد: «ارزیابی احتمال وقوع این اتفاق پس از دیدار وزرای خارجه خواهد بود». این مقام ترکیه‌ای درباره موضع آمریکا در قبال این مسئله نیز اظهار داشت: «واشنگتن چیزی درباره رد دیدارهای آنکارا و دمشق به ما نگفته، اما از اظهارات آن‌ها متوجه می‌شویم که مخالف عادی‌سازی روابط هستند».

چاووش‌اوغلو همچنین گفت که ترکیه در حال رایزنی و هماهنگی با روسیه برای تعیین تاریخ دیدار وزرای خارجه آنکارا و دمشق است. وی ضمن اعلام تصمیم خود برای دیدار با سران گروه‌های معارض سوری، تاکید کرد: «عادی سازی روابط آنکارا و دمشق بدون مخالفان سوری ممکن نیست».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس