ابطحی: ماموریت شهید سلیمانی خلق قدرت برای مردم بود

سیدمجتبی ابطحی در نشست بررسی ابعاد رسانه‌ای شخصیت و مکتب شهید سلیمانی گفت: وظیفه و مأموریت اصلی شهید سلیمانی «خلق قدرت» برای مردم بود.

به گزارش مشرق، نشست بررسی ابعاد رسانه‌ای شخصیت و مکتب شهید سلیمانی و شب شعر "جانفدا" شب گذشته در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در این نشست، سیدمجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس انتفاضه فلسطین و عباس محمدیان مدیرکل تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرده و شاعرانی همچون مصطفی محدثی خراسانی، علی داوودی، عبدالرحیم سعیدی‌راد، ناصر فیض، محمود حبیبی کسبی، سیده فاطمه موسوی، فریبا یوسفی، حجت الاسلام خانمحمدی و محمدمهدی عبدالهی شعرخوانی کردند.

سیدمجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس انتفاضه فلسطین در سخنانی بیان داشت: وظیفه و مأموریت اصلی شهید سلیمانی یک کلمه است: «خلق قدرت». وظیفه ما هم خلق قدرت است. دقت داشته باشید که عده‌ای برای مسیر خدایی خلق قدرت می‌کنند و فی سبیل الله پیش می‌روند و عده‌ای دیگر برای شیطان، قدرت خلق می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در مقطعی از زمان زندگی می‌کنیم که همه دنیا احساس می‌کنند که به مرحله آخر نزدیک شده‌اند و به همین دلیل دنبال تغییراند. من در بیش از ۹۰ کشور کار کرده‌ام و با آن چیزی که در دنیا شکل می‌گیرد آشنا هستم. درخواست همه همین موضوع است. بشریت احساس می‌کند با نظام‌ها و شرایط فعلی، زندگی‌اش نوعی شکنجه و عذاب است. هیچ کس راضی نیست؛ یک روز با جلیقه زرد به خیابان می‌آید، یک روز با نهضت اخلاق می‌آید و روز دیگر در با وقوع حادثه دیگری در آمریکا خودش را نشان می‌دهد. در این شرایط حاج قاسم احساس می‌کرد که برای خلق خدا و برای عدالت‌خواهان باید قدرت تولید کند.

ابطحی با اشاره به اخلاص حاج قاسم گفت: در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ اسمی از حاج قاسم نمی‌شنوید و فقط بچه‌های کرمان او را می‌شناختند. دلیل این موضوع این بود که امام خمینی ما را به سمت رسانه لله سوق داده بود. به نظرم باید آن کاری که کرده‌ایم را اعلام و برایش تبلیغ کنیم. دقت داشته باشید که خلق قدرت فقط با سلاح نیست و لازمه خلق قدرت، خلق قدرت علمی، پژوهشی، سیاسی، ‌فرهنگی، اجتماعی و در راس آن رسانه است. آن کسی که رسانه ندارد، هر خلق قدرتی هم داشته باشد، چون بروز نمی‌کند، نمی‌تواند بهره‌برداری کند. سال ۲۰۰۳ که داستان عراق پیش آمد،

وی سخنان خود را با نقل خاطره‌ای ادامه داد و گفت: خاطرم هست در روزهای ابتدایی که حزب الله در لبنان شکل گرفت (سال ۱۹۸۳ میلادی)، اولین نیازی که احساس کردیم این بود که باید رادیو داشته باشیم. با پیگیری‌هایی که کردیم، توانستیم اولین رسانه را با عنوان «صوت المستضعفین» درست کنیم. هم‌چنین روزنامه‌ای را با عنوان «العفو» آماده می‌کردیم که توزیع می‌شد. در سال ۲۰۰۳ که امریکا در عراق حضور پیدا کرده بود، خدمت حاج قاسم عرض کردیم که اگر می‌خواهیم مقابل گسترش آمریکا در منطقه بایستیم، اولین کار این است که رسانه داشته باشیم. برهمین اساس، حاج قاسم دستور داد که «صوت المجاهدین» راه‌اندازی شود. البته کسی آن را نمی‌شناخت. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که کسی نمی‌تواند به نیابت از کسی رسانه داشته باشد و باید خود ملت عراق با اهدافی که مدنظر امت اسلام است، رسانه درست بکند.

دبیر کل کنفرانس انتفاضه فلسطین بیان داشت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که شهید سلیمانی کرد راه‌اندازی شبکه‌های مختلفی نظیر المنار بود. وقتی این رسانه‌ها گسترده و شبکه‌سازی شد، اتفاقات بسیار خوبی رخ داد. من به اهالی رسانه می‌گویم که کار شما از جنس تولید قدرت و بسیار مهم است. کار رسانه، وظیفه مهمی در جبهه خلق قدرت است. در اکثر جبهه‌هایی که شکست خوردیم، در رسانه بوده است. در نبردهای نظامی خیلی خوب جنگیدیم و اگر در نبردهایی شکست خوردیم به دلیل عدم توجه درست به رسانه بوده است. من فکر می‌کنم که در بعد رسانه باید انقلاب کنیم.

عباس محمدیان مدیرکل تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: در آستانه تحولات جهانی و انقلاب فناورگونه گریز از مرکز قرار داریم و امروز در یک جنگ تمام عیار ترکیبی رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم. برهمین اساس، در همه عرصه‌ها از هر زمان دیگری نیاز به خلق قدرت داریم. امروز خلق قدرت ما در حوزه تبلیغات دچار سوباورهای مدیریت شده است. انقلاب و دین ما رسانه است اما امروز در سبد قدرت رسانه‌ای در کجای الفبای جنگ ترکیبی قرار داریم؟

وی ادامه داد: آمریکا ۵ درصد جمعیت دنیا را در اختیار دارد اما بالغ بر ۸۷ درصد رسانه‌های دنیا را در سیطره خود دارد. موضوع مهمی که در مکتب حاج قاسم باید مورد توجه قرار بدهیم این است که ضرورت تبلیغ برای این مکتب باید به یک باور مدیریتی تبدیل شود. تمام نهادها و ستادهای مردمی و دولتی باید به این باور برسند که مکتب حاج قاسم آن چیزی است که ادامه‌دهنده مکتب روح‌الله کبیر و ادامه‌دهنده مکتب عاشورا است. برهمین اساس باید با تبلیغ به جنگ ابررسانه‌ها برویم.

شعر , سردار سلیمانی ,

محمدیان بیان داشت: شهید سلیمانی تبدیل به یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های تاریخ شده است، در حالی که او براساس ماموریت و موقعیت کاری که داشت خیلی آدم رسانه ای نبود. با این حال، او این قدر قدرت رسانه را زمانی که در کرمان بود، متوجه شده بود که اولین نشریه را به نام لشکر ثارالله در سال ۱۳۷۶ به نام خودش مجوز گرفت. امروز که این بزرگمرد جاودان و در تاریخ ماندگار شده است، قدمت رسانه‌ای را او باید

رئیس پیشین بسیج رسانه خاطرنشان کرد: برای تحقق جامعه پویا و تحقق تمدن اسلامی باید تبلیغات مکاتب را برای نسل دهه هشتاد، دهه ۹۰ و ... بازتعریف داشته باشیم. شاعران ما، روحانیت، معلمین و ... همگی از بزرگترین رسانه‌های ما هستند. باید ویژگی‌های مکتب حاج قاسم را از بستر رسانه و تبلیغ به همه دنیا معرفی کنیم. اگر نتوانیم این ویژگی‌ها را به نسل جدید معرفی کنیم، ممکن است چند سال بعد ایشان را تحریف کنند. این اتفاق در حالی است که رسانه می‌تواند جلوگیری از تحریف بکند. نباید اجازه بدهیم که مکتب حاج قاسم دستخوش تحریف بشود.

وی در پایان گفت: حاج قاسم اخلاص در عمل داشت و معنویت ویژگی مهم او بود. همه مردم او را پذیرفتند، چرا که اخلاص در عمل داشت. اگر قرار است مکتب حاج قاسم را به عنوان یک راهبرد استراتژیک در بیانیه گام دوم مورد توجه قرار بدهیم باید اخلاص او را پررنگ کنیم.

در بخش دیگری از این جلسه شب شعر «جانفدا» برگزار شد. مصطفی محدثی خراسانی نخستین شاعری بود که شعرخوانی کرد.

آن روز گدازه دلم را دیدم
خاکستر تازه دلم را دیدم
وقتی که به روی دوش مردم می رفت
تشییع جنازه دلم را دیدم

**

ما از غم دشوار تو آسان نگذشتیم
ماندیم بر این عهد و ز پیمان نگذشتیم

سامان نگرفتیم در آیینۀ منصور
تا در ره تو از سر و سامان نگذشتیم

در بوته گر انداختمان گردش ایام
از مرتبۀ خون شهیدان نگذشتیم

جان بود که امکان گذر کردن از آن بود
جان بود، گذشتیم، ز جانان نگذشتیم

تردید نکردیم و در آشوب حوادث
از هر چه گذشتیم از ایران نگذشتیم

عبدالرحیم سعیدی‌راد دیگر شاعری بود که در این جلسه شعرخوانی کرد. وی قبل از شعرخوانی خود گفت: این ابیات را در زمان حیات حاج قاسم نوشته‌ام. زمانی که فتوحات ایشان آغاز شده بود، این شعر را نوشتم و از قضا به دست ایشان هم رسید.

مرحبا شیرمرد کرمانی،
مرحبا قاسم سلیمانی

مردی از نسل ذوالفقار علی،
با خروشی همیشه طوفانی

مالک اشتر است بی‌تردید،
عزت شیعه در مسلمانی

مثل عمار مانده در میدان،
یاور سید خراسانی

شیرمردی همیشه آماده،
تا کند جان خویش قربانی

مردی از جنس همت و صیاد،
کاظمی، باکری و طهرانی

مردی از نسل پاک خرازی،
با نگاهی دقیق و چمرانی

سوریه یا عراق یا لبنان،
مقصدش جلوه‌گاه انسانی

پهلوانی همیشه توفنده،
در نگاهش غرور ایرانی

در رکابش چه خوب می‌جنگند
شیعیان سپاه افغانی

مثل عباس می‌رود محکم
تا کند از حرم نگهبانی ...

ناصر فیض در بخش دیگری از این جلسه شعرخوانی کرد.

نشسته‌ایم در آتش، کنار یاد شهیدان
من و دو چشم پریشان، غروب و غربت و باران

هوای مرثیه دارم، هوای بغض و شکستن
غزل چگونه بخوانم، در این هوای پریشان

اگر تو شعر بخوانی که با زبان تو زیباست
شنیدن غزلی تازه از زبان شهیدان

چگونه در دل این خاک تیره جای گرفتی؟
زمین مجال ندارد برای این همه ایمان

چه با شکوه گذشتی و من چه ساده شکستم
چه ساده مثل درختی که در تهاجم طوفان ...

سیده فاطمه موسوی شاعر و دبیر علمی شب شعر «جانفدا» در بخش دیگری از این جلسه شعرخواند. او در ابتدای غزلی را به شهید باکری تقدیم کرد و سپس شعری را در سوگ شهادت سردار سلیمانی خواند.

چه بلایی سر انسان معاصر آمد
که غم جنگ سراغ من شاعر آمد

قلم انگار تفنگ است بدستم چه کنم
من روایتگر یک فاجعه هستم چه کنم

آن طرف چادری افتاده، میان خون است
این طرف از دل آوار سری بیرون است

این طرف تر پدری مات سری بی‌بدن است
این صدایی که شنیدید صدای یمن است

چشم وا کن یمن امروز همان کرب و بلاست
دور تا دور پراز خیمه ی وهابی‌هاست

جای گل بر تن این خاک کفن افتاده
شمر اینبار گذارش به یمن افتاده

رسم کودک‌کشی از کرب وبلا ماند بجا
نطفه هاشان همه از آل زیاد است اینها

یک به یک حرمله و شمر و سنانند اینها
لکه‌ی ننگ به دامان جهانند اینها

آری این قوم همان است که در می‌شکند
شیعه اینبار ولی آمده سر می‌شکند

شک نکن بار گرانیست به تن سرهامان
زنده باشیم و بمیریم برادرهامان

ای شما که همه از نسل ابوسفیانید
ما شهادت طلبان را ز چه میترسانید...

محمود حبیبی کسبی نیز در این جلسه شعرخوانی کرد.

زینب ای شیرزن قافله صف شکنان
این شهیدان تو اند این همه خونین کفنان

خانه گر در گذر سیل شهادت باشد
حرم زینب کبری به سلامت باشد

رفت سرباز تو سر باخت و مهمان تو شد
حاج قاسم یکی از خیل شهیدان تو شد

آفتاب رخ او بر سر بام آمده است
صبح صادق به شب تیره شام آمده است...

همه دیدند که دل‌داده عشق است فقط
پیش او قافیه عشق دمشق است فقط

جنگ در فلسفه شیعه مجال است، کجال
مرگ در دیده عشاق وصال است، وصال

دل سردار به دنبال شهادت می‌سوخت
در بیابان و در و دشت زغربت می‌سوخت

دیده ام سوختنش را به خدا سوخت تنش
که تنش سوخت و نگذاشت بسوزد وطنش ....

محمدمهدی عبدالهی نیز در بخش پایانی این جلسه ابیاتی را به شهید سلیمانی تقدیم کرد.

از فتنه پاییز بر این باغ، پیام است
این حادثه سرخ سرآغاز قیام است

سبز است قیامی که در این چله رنگین
در معرکه‌ها سرخ ولی گام به گام است

هرچند که تلخ است به دل، داغ شهیدان
در فصل شهادت فقط ایام به کام است

جان مایه عشق است خطر کردن عشّاق
راهی که به جز هدیه‌ی خون نیمه تمام است

این نهضت امّید در آیینه‌ی تاریخ
در سایه خورشید، پر از شور مدام است

سرخیم در این باغ پر از خون سپیدار
هستیم بر آن عهد که در جان کلام است

هرچند عدو نقشه کشیده‌ست شب و روز
دوران بزن در رواِ این قوم تمام است

لبنان و یمن، سوریه، بحرین و فلسطین
بیت الغزل عشق در این خطه کدام است؟! ...

در این مراسم همچنین کتاب فصلنامه "قاسم" که توسط نشر مکتب شهید سلیمانی منتشر شده و روایتی از تشییع شهید سلیمانی در شهرهای مختلف کشور است، معرفی شد.

شعر , سردار سلیمانی , شعر , سردار سلیمانی , شعر , سردار سلیمانی , شعر , سردار سلیمانی , شعر , سردار سلیمانی ,

شعر , سردار سلیمانی , شعر , سردار سلیمانی , شعر , سردار سلیمانی , شعر , سردار سلیمانی ,

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس