.

رئیس سابق اداره اطلاعات ارتش اسرائیل می‌گوید فشار اقتصادی و تهدید نظامی قادر به عقب راندن ایران از برنامه هسته‌ای‌اش نیست و شاید توافق آمریکا با این کشور، اسرائیل و غرب را از برزخ فعلی خارج کند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: ژنرال تامیر هیمن، مدیر موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در تحلیلی که از سوی روزنامه اسرائیل‌هیوم منتشر شده، نوشت: ادامه برزخ فعلی درباره برجام به نفع ایران است. غرب اکنون بر سر دوراهی قرار دارد که تعیین می‌کند آیا ایران به یک کشور هسته‌ای (دارای بمب اتمی)‌ تبدیل می‌شود یا خیر. توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) کاملا مُرده است. اما تا آنجا که به اروپا مربوط می‌شود، این توافق همچنان در برزخ است. ایران یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن است و در حال حاضر هیچ سازوکار اجرایی وجود ندارد که بتواند آن را از رسیدن به وضعیت یک کشور هسته‌ای بازدارد. بنابراین، انفعال بدترین اقدام است.

اما گزینه‌های موجود چیست؟ برای توقف برنامه هسته‌ای ایران سه راه ممکن وجود دارد. اول، وادار کردن ایران به توقف پیشرفت برنامه هسته‌ای خود با فشار اقتصادی گسترده و تهدید به حمله نظامی. چنین سناریویی بعید است، زیرا ایران مدت‌هاست متوجه شده که دست کشیدن از توانایی‌ها با هزینه‌های پرخطری همراه است، همان‌طور که اوکراین و لیبی پس از دست دادن دانش هسته‌ای یا زرادخانه خود، متوجه شدند. ایران می‌خواهد از این هزینه گزاف دوری کند.

گزینه دوم، حمله نظامی به ایران است. چنین اقدامی با وجود ممکن بودن، می‌تواند آتش جنگ منطقه‌ای را شعله‌ور کند و منجر به تغییر راهبرد ایران از یک کشور در آستانه هسته‌ای، به کشوری با بازدارندگی و بمب اتمی ‌شود. به بیان دیگر، این گزینه فقط سرعت برنامه هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد.

و سرانجام، گزینه سوم، تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدید پس از اعلام رسمی مرگ توافق فعلی است. چنین توافقی باید محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی را بر ایران تحمیل کند، به‌گونه‌ای که در ازای لغو تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای نظامی آن را به شدت محدود کند. ما باید از خود بپرسیم این است که آیا چنین توافقی قابل اجرا است و آیا منافع امنیتی اسرائیل را تامین می‌کند یا خیر. البته این مشروط به آن است که ایران مایل به امضای شرایط سخت‌تر تحت ترتیبات جدید باشد.

بزرگ‌ترین نقطه ضعف یک توافق جدید، این است که به حکومت ایران مشروعیت می‌بخشد و موقعیت اقتصادی آن را تقویت می‌کند، بنابراین به‌طور غیرمستقیم به آن کمک می‌کند تا از چالش‌های داخلی نجات یابد. بزرگ‌ترین مزیت توافق جدید با ایران، فقدان بندهای غروب آن است، یعنی تضمین اینکه محدودیت‌های غنی‌سازی و سایر قابلیت‌های مرتبط هسته‌ای ایران (مانند توسعه سازوکارهای ذوب و تسلیح) هرگز منقضی نخواهد شد و این کشور هرگز قادر نخواهد بود به یک کشور هسته‌ای تبدیل شود و با این توافق جدید از مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه جلوگیری می‌شود. علاوه‌بر آن، مزیت توافق جدید به این معنی است که اسرائیل مجبور نیست با یک تهدید وجودی مقابله کند.

مشکل اصلی اسرائیل در انتخاب میان این گزینه‌ها نیست، زیرا احتمال اینکه ایران وارد چنین توافق بلندمدت و محدودکننده‌تری شود، بسیار اندک است. نگران‌کننده‌ترین مسئله این است که رهبری ایران ممکن است در پی ادامه وضع فعلی باشد و توافق جدید را نپذیرد. شاید آنها وضعیت کنونی را ترجیح می‌دهند که در آن ایران نزدیک به قابلیت‌های هسته‌ای مبهم است، بدون اینکه برای حمایت از اقتصاد خود تحت‌الحمایه غرب قرار گیرد. این کشور همچنین در تعامل با روسیه است و این حمایت که به مجامع دیپلماتیک گسترش می‌یابد، در نهایت به تغییرات بزرگی در توان نظامی ایران نیز تبدیل خواهد شد.

شاید باید از خودمان بپرسیم: چگونه می‌توانیم پویایی کنونی ایران و غرب را تغییر دهیم و فشار بر تهران را افزایش دهیم؟ هر جایگزینی بهتر از چیزی است که در حال حاضر به‌دلیل انفعال در حال آشکار شدن است. ما موظفیم با دقت راهبردمان در قبال ایران را که ما را به مرحله کنونی رسانده، مورد بازنگری قرار دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • صالح IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    7 1
    واقعا چطوری میتونید حتی سر خودتونو شیره بمالید اخه؟
  • خسرو IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    18 1
    عین واقعیت را گفته اما صهیونیستها شانس بزرگی دارند که اصلاح طلبان مثل قبل فتنه ۸۸ به آنها وعده خواهند داد با آمدن ما امتیازات زیادی خواهید گرفت پس همانطور که با دولت احمدی نژاد توافق نکردید و به سفارش ما بر تحریمها افزودید الان هم همان عمل را انجام بدهید تا در انتخابات آینده پیروز شویم پس تا اصلاح طلبان هستند اسرائیل هم نا امید نخواهد شد
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    11 3
    نه جنگ و نه فشار اقتصادی نیازی نیست. خود مسئولین به بهترین نحو برای نابودی ایران و جمهوری اسلام دارند تلاش میکنند
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    9 1
    بزرگ‌ترین نقطه ضعف یک توافق جدید، این است که به حکومت ایران مشروعیت می‌بخشد و موقعیت اقتصادی آن را تقویت می‌کند/// نکبت دوزاری یه تودهنی لازم داری. مشروعیت رژیم های آمریکا و انگلیس انگل رو هم ایران تعیین می کنه.این اسرائیله که نامشروعه و این ایرانه که تعیین می کنه اسرائیل باشه یا نباشه. یادت باشه وقتی اسم ایران کبیر رو میاری بلندشی خبردار بایستی.
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    6 1
    دولت به هیچ وجه نباید خبر پیشرفت های هسته ای اعلام کند و بایددر سکوت خبری با قدرت خیلی زیاد پیش بریم
    • علی IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      1 4
      جلیلی : توافق نمی شود - اسراییل توافق نمی شود یک استراتژی مشترک ! وضعیت فعلی حال کشور را بدتر از این می کند. و متاسفانه گوش شنوایی نیست جز شعر و شعر خوانی ...
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      1 5
      اقتصاد کلأ پکیده ، اون پیشرفت هسته ای مد نظر تو به چه درد میخوره؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      0 0
      دشمن خودت دوست دارد همه ابزار را بدهی اما ایرانی باغیرت دوست ندارد آن را واگذار کنی و این خط استراتژیک هست در ضمن با این توافقات و مذاکرات ته چاه هستید چون دشمن را جلو تر می آورید
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    2 0
    میبینید این بیشرفا چقدر حساب شده و هماهنگ با شیطان بزرگ و چند تا نوچه اروپاییش عمل میکنن؟
  • حسین IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    4 2
    تنها راه اتمی شدن هست تا در اینده بلایی که سر لیبی ،اوکراین،عراق ،سوریه،یمن و افغانستان اومد سر ایران نیاد.
  • امیر IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 0
    باید توافق جدیدبر سر رد نشدن ایران از آستانه هسته ای شدن باشه نه بیشتر،هم بازدارندگی داره هم اینکه کلی وقت و هزینه مالی وازهمه مهمتر جانی شده تا به این نقطه برسیم
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    معلوم هست که ما با چرب زبانی دشمنان نه تنها بتن می ریزیم بلکه خیلی کارهای دیگر هم می کنیم!
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    خاورمیانه سالهاست توسط اسراییل ، و امریکا ( در ترکیه) دارای بمب اتم هست
  • محمد رضا IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    به نظر بنده حقیر برگشت تمام دنیا به قانون باید باشد. انرژی هسته ای صلح امیز حق تمام مردم دنیا هستش. این موضوع هم حق ملت ایران هستش.باید به توافق هسته ای دوران آقای روحانی برگردیم . و با تمام دنیا بجز اسراییل روابط اقتصادی و فرهنگی و سیاسی داشته باشیم و این هم با هم فکری بزرگان کشور و درایت آنان هستش. عزیزان ایران سرزمین مهد تمدن دنیا هستش. والسلام
  • احمد IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
    0 0
    این افسر کار گشته اسراییل دقیقا واقعیت را گفته زیرا تنها چیزی که میتواند ایران رامتاصل کند وروحیه دانشمندان ونخبگانش را نابود کند ومردمش را مایوس کند و همواره اقتصاد ایران را شلاق بزند توافق برجاماست توافق برای آمریکا واروپای خیر برکت ویرایش ایران خسارت وبد بختی به ارمغان آورد خدا لعنت کند باعث وبانیانش را که با برجام بزرگترین لطمه را بهایران واردکردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس