کد خبر 1450974
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
زاخاروو: مسکو به تلاش برای حل مسئله گذرگاه لاچین ادامه می‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی از انسداد گذرگاه لاچین تصریح کرد که مسکو به تلاش برای حل این مشکل ادامه می‌دهد.

به گزارش مشرق، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته (جمعه) ضمن ابراز نگرانی از وضعیت گذرگاه «لاچین» تصریح کرد که مسکو همچنان به تلاش‌های خود برای رفع مسئله لاچین ادامه می‌دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، زاخارووا در جمع خبرنگاران ضمن ابراز نگرانی در خصوص عدم پیشرفت در رفع مسدودی گذرگاه لاچین گفت: «ما نگرانی خود را در خصوص فقدان پیشرفت در بازگرداندن عملکرد کامل کریدور لاچین برای تردد افراد و وسایل نقلیه و محموله‌ها در هر دو جهت مطابق با بیانیه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ رهبران روسیه، (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان ابراز می‌کنیم».

وی سپس ادامه داد: «روسیه به ویژه فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه به اقدامات خود برای حل این وضعیت ادامه می‌دهد».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که حافظان صلح روسیه سهم به سزایی در حفظ امنیت مناطق حوزه مسئولیت خود که در نشست ۳۱ اکتبر رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سوچی مورد توجه قرار گرفت، دارند.

زاخارووا در این خصوص توضیح داد: «ما هرگونه حمله آشکار یا اقدام تحریک‌آمیز علیه حافظان صلح خود را غیرقابل قبول می‌دانیم و اقدامات عامدانه، آسیب‌های ملموسی به فرایند عادی‌سازی روابط ارمنستان و آذربایجان وارد می کند».

وی در ادامه با تأکید بر لزوم پایبندی ایروان و باکو به مفاد بیانیه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ گفت: « ما از باکو و ایروان می‌خواهیم که تمام مفاد بیانیه رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ را بشدت رعایت کنند».

زاخارووا ادامه داد: «ما تأکید می‌کنیم که گذرگاه لاچین می‌بایست تنها برای اهداف تعیین شده در این سند مورد استفاده قرار گیرد و امیدواریم که طرفین در خصوص توسعه ذخایر ذغال سنگ در این منطقه به توافق برسند».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که مسکو خواستار «اجرای همه جانبه کل بسته توافقات مهم سه جانبه با هدف رفع انسداد روابط اقتصادی و حمل و نقل در منطقه، تعیین حدود مرز ارمنستان-آذربایجان، تدوین پیش‌نویس معاهده صلح بین باکو و ایروان و ایجاد خطوط ارتباطی بین شخصیت‌های عمومی، کارشناسان و حقوقدانان و قانونگذاران دو کشور می‌باشد».

گروهی از اهالی جمهوری آذربایجان که مدعی هستند که از فعالان محیط زیست می‌باشند، اخیراً مسیر لاچین را که تنها مسیر زمینی مردم، کالاها، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی برای رسیدن به قره باغ کوهستانی از ارمنستان و از طریق خاک جمهوری آذربایجان است، مسدود کرده‌اند.

محاصره گذرگاه لاچین موجب شده که بسیاری از ساکنان این منطقه ارمنی‌نشین با مشکل کمبود سوخت مواجه شوند. این اقدام جمهوری آذربایجان واکنش‌های منفی زیادی به همراه داشته و حتی اعضای کنگره آمریکا نیز خواستار بازگشایی این گذرگاه شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    1 3
    چه طوره ایران مرز هوایی و زمینی رو به جمهوری باکو ببنده؟
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      8 1
      ایران باید این کشورک جعلی رو برای همیشه خفه کنه،تااین پان ترک های مسخره هم خفه بشن
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    1 1
    آذربایجان شمالی از گرجستان عبرت بگیره.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    1 1
    این استان شمالی به ایران برگردانده بشه کل مسائل حل میشه.
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    1 1
    ایران شمالی
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 1
    ایران شمالی
  • عبّاس IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    3 3
    پان فارس ها، این قدر از ارمنستان غاصب و کودک کُش حمایت نکنید آخه مگر شما شیعه حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) نیستید؟ حد اقل ظاهر دینتان را حفظ کنید.
    • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      2 2
      اشتباه نکن. ما صهیونیست نیستیم
    • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      3 2
      پان مختص پان تورکهاست.فاشیست بازی و عقده بازی هم لایق پان تورکهاست
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      2 2
      چیزی‌بنام پان فارس در ایران وجود ندارد رضا پالانی اسم پرشیا (فارس) را در سازمان ملل به ایران تغییر داد ولی هیچ فارسی مخالفت نکرد و بعدها هم تغییری ایجاد نشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس