.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز سه‌شنبه از بسته بودن گذرگاه لاچین برای مدت تقریبا ۲۰ روز ابراز نگرانی کرد و گفت این گذرگاه در این مدت از کنترل نیروهای صلحبان روسی در قره باغ خارج بوده است.

به گزارش مشرق، تارنمای خبری ارمنستان (آرمنیا نیوز) نوشت: نیکول پاشینیان در نشست دوجانبه با رئیس جمهوری روسیه در سن پترزبورگ گفت: بحران در گذرگاه لاچین مهم ترین مساله است.

وی یادآور شد بر اساس بیانیه سه جانبه کشورش با جمهوری آذربایجان و روسیه، کنترل این گذرگاه باید با نیروهای صلح بان روسیه باشد و جمهوری آذربایجان عبور بدون مانع بار و مسافران را تضمین کند.

نخست وزیر ارمنستان گفت: اکنون معلوم شده که این گذرگاه تحت کنترل نیروهای صلح بان روسیه نیست و البته ما مایل هستیم درباره این وضعیت و گزینه های موجود برای حل آن مذاکره کنیم.

اشاره پاشینیان به بیانیه سه جانبه توافقی است که در ۹ نوامبر (۱۸ آبان) سال ۲۰۲۰ بین رئیسان جمهوری روسیه و آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان به دست آمد و براساس آن کنترل گذرگاه لاچین به نیروهای حافظ صلح روسیه واگذار شد.

خبرگزاری تاس در این زمینه نوشت: پاشینیان در دیدار دوجانبه با ولادیمیر پوتین از رئیس جمهوری روسیه به دلیل سازمان دهی اجلاس غیر رسمی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) در سن پترزبورگ قدردانی کرد و افزود چنین نشست هایی به سنت خوبی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، پوتین گفت که در جریان نشست غیررسمی کشورهای مستقل مشترک المنافع در سن پترزبورگ، وی با پاشینیان و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، درباره حل و فصل اوضاع قره باغ کوهستانی گفتگو کردند.

به گفته پوتین، این گفتگوی سه جانبه یک روز قبل ( دوشنبه ۲۶ سپتامبر) از دیدار دوجانبه اش با پاشینیان انجام شده است.

پوتین گفت: ما سه نفر موفق به گفتگو شدیم. البته موضوع اصلی این مذاکرات، حل و فصل اوضاع در قفقاز جنوبی به طور کلی و روابط ارمنستان و آذربایجان و همه مسائل مربوط به قره باغ، بوده است.

وی وعده داد به تفصیل درباره این موضوع صحبت کند.

گذرگاه لاچین تنها جاده ارتباطی ارمنستان و قره باغ است. گروهی از حامیان محیط زیست جمهوری آذربایجان ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر)، این گذرگاه را که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت در آن مستقر بودند، مسدود کردند. باکو اعلام کرده است که هدف از این اعتراض، بستن جاده ها نبوده و خودروهای غیرنظامی می توانند آزادانه در هر دو سوی این مسیر آمد و شد کنند.

اما ایروان، این رخداد را اقدام تحریک آمیز باکو به منظور ایجاد فاجعه انسانی در جمهوری قره باغ که به رسمیت شناخته نشده قلمداد کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    64 13
    مرگ بر جمهوری باکو
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      66 5
      درودبرایران ومتحدان
    • DK ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      10 53
      مرگ بر پان فارس
    • یوسف از همدان IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      5 20
      با دعای گربه سیاه بارون نمیاد. اینقدر مرگ بر این و آن بگو تا بلکه آرام بشی
  • علیرضا IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    6 26
    تا وقتی ارمنستان مفاد بیانه اتش بس سال ۲۰۲۰ را اجرایی نکند توقع یک طرفه نمیتواند داشته باشد
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    33 6
    جمهوری نه استان جعلی باکو
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    33 9
    آذربایجان مسخره وجعلی وپان ترکهای مریض باید برای همیشه خفه شوند. این استان جداشده ازایران واقلیت مریض ومشکل دارپان ترک دیگه مسخره بازی وفاشیست بازی روازحدگذراندن
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    39 8
    غده سرطانی باکو باید نابود شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس