کد خبر 1450853
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
هادی محمدی

الگوی رفتاری امریکا در تعامل با کشورهای هدف آن است که منتظر بهانه نمی‌ماند و بهانه را تولید می‌کند تا هدف راهبردی خود را به طرف مقابل تحمیل کند.

به گزارش مشرق، هادی محمدی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: در مسئله هسته‌ای با ایران، یک دروغ بزرگ را با امپراتوری رسانه‌ای دروغ‌پراکنی گسترش می‌دهد و سپس برای رفع این اتهام، به دنبال مطالبه ابزار شفاف‌سازی از سوی ایران می‌رود، ولی در پس این فشار به دنبال اثبات دروغ نیست بلکه آن را به اهرمی برای امتیازگیری در هدف‌گذاری راهبردی خود تبدیل می‌کند.

‌جنگ اوکراین، نمونه دیگری است که با اهداف گوناگون از صادر کردن بحران مالی خود به اروپا و جهان تا فرسایش دادن توان و پتانسیل مالی و نظامی و جایگاه جهانی روسیه، حرکت موریانه‌ای گسترش به شرق توسط ناتو را دنبال می‌کند.

تنها در جایی که این راهبرد و رویکردها با هزینه‌ای بیش از فایده مواجه شود، مسیر و سیاست رفتاری امریکا دچار تعدیل می‌شود. امروز مهمترین ابزار کم هزینه امریکا برای فشار به ایران، یا روسیه و دیگر کشورها و قدرت‌ها، ابزار تحریم و فشار اقتصادی است. مثلاً در جنگ اوکراین موضوع پهپادهای ایرانی را توسط صهیونیست‌ها برجسته کرده و با همین بهانه به دنبال تحمیل هزینه به ایران است و یا با اتهامات تولید سلاح هسته‌ای، فضای گسترده‌ای را به وجود آورده تا خروج امریکا از برجام در سایه قرار گیرد. یک مدل منطقی در تفکر و رفتار امریکا این است که چه ایران، بهانه‌ای بدهد و یا نه، آن‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند؛ لذا تنها راه بازدارنده این است که با همین مدل، آن‌ها را تحت فشار و بهانه‌های مشابه و موجه قرار دهیم. حضور امریکا در همه مناطق جهان، تنش‌ساز و بحران‌ساز است و به بی‌ثباتی و ناامنی در این مناطق دامن می‌زند، لذا اگر جوهر راهبردهای امریکا را سیطره و نفوذ و حضور بدانیم، همین سیطره و حضور و نفوذ باید به چالش کشیده شود و به راهبردهای امریکا حمله شود.

بر همین اساس و با مجموعه‌ای از اقدامات حقوقی، رسانه‌ای، سیاسی و دیپلماتیک، تردد امریکا در خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای سرخ و باب‌المندب و یا در عراق و سوریه و یا در نقاط دیگر که نیاز به نام بردن نیست، باید در چارچوب مدیریت رفتاری، قاعده‌پذیری، محدودیت، مدیریت شود.

هدفگذاری جدید امریکا بر روی فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و ... قرار گرفته است که باید گام بازدارنده در مقابل آن را با بهانه‌های محیط زیستی، ناامنی‌سازی، حمایت از تروریسم، پولشویی و امثال آن، به اجرا گذاشت. حتی در محیط پیرامونی که برخی کشورها میزبان حضور امریکایی‌ها یا مسیر تردد آن‌ها هستند از همین مدل بهره جست تا الگوی هزینه – فایده، نتایج معکوس برای آن‌ها داشته و مجبور به پذیرش محاسبه‌گری در رفتار خود و تغییر رویکرد در سیاست شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • US ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    1 5
    به جای هزینه سازی به ملت و اقتصاد و سیاست خارجی داغون بپردازید! این چه کشورداری هست بابا آخه!!!!
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      0 0
      لال بمیربینیم مگه الان اوکراین وکره جنوبی وژاپن بهشت شده شده محل جولان هرزه ابالاترین امارخودکشی وباج دادن برای تنش باهمسایه ها اتفاق تحلیل اموزنده ومثیتی داشت ولی جزئیاتش رواحتمالا به دفاعی ها گفته بایدمرتب ضربه بخورن این شیاطین فسادواستکبار
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    5 1
    آمریکا همه جور، بلا سر اقتصاد ما البته با همراهی نفوذی ها و مدیران نا لایق آورده، باید هزینه بدهد
    • ایران قوی IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      2 1
      طرح جالبی هست اینقد نیششون بزنید تو سوریه و این دور اطراف که دمبشون رو کولشون بزارن و فرار کنند ولی فک میکنم تا وقتی این گاو های شرده و پهن پیکر و ترسو باشند دندون طمع این امریکایی ها هم تیز باشه برای دوشیدن اینا هزینه موندنشو بیشتر از فرارشون باشه والا اون طالبان غار نشین چطور امریکایی ها رو فراری دادن؟
  • سای IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    3 3
    امریکا با لرزاندن پایه های ایدئولوژیک سوریه در مدت ١٠ سال قبل از شروع جنگ در سوریه حضور ایران را پر هزینه ساخت. شما هم پایه های ایدئولوژی صهیونیزم و کاپیتالیزم و لیبرالیزم را در همه جای جهان بلرزانید با تعریف و تمجید بسیار زیاد از آن. تا در رسانه ها هم فیلتر نشوید
  • حسین IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    3 0
    در سوریه و عراق باید نیروهای اشغالگر امریکایی و ترکیه تحت فشار قرار بگیرند ،باید هر روز تلفات بدهند تا درست مثل افغانستان مجبور به فرار از مناطق اشغالی بشوند.
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    1 0
    "بقول معروف بخاک بمالیدشون عرصه براشون تنگ و تنگ تر کنید ایران تنها کشور آسیب دیده در این منطقه نیست و مردم بسیاری از آمریکا و اذنباش دل خون دارند اسرائیل حرف زد بزنید تو دهنش تا بقیه که باهاش سر و سری دارند حساب دستشون بیاد کافیست صبوری و هزینه دادن عوضش آنها سود ببرند و در دل بخندند
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    2 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    اینا میخوان به آمریکا فشار بیارند!!! باشه !! :))
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    پول دارایکم را پس بدهید اگه راست میگید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس