کد خبر 1450832
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
اغتشاشات

مرحله آشوب به خط پایان خود می‌رسد. یک مرحله از پروژه‌ای که قرار بود هوشمندانه طراحی شود اما بیش از حد احمقانه به نظر رسید. حالا زمان آن است تمام اجزای صحنه را در کنار یکدیگر مشاهده کنیم.

به گزارش مشرق، سید محمدعماد اعرابی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: اینکه رسانه‌هایی که تا دیروز علیه اسلام، انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار آن نفرت‌پراکنی می‌کردند اکنون به بازخوانی تحریرالوسیله حضرت امام(ره) برای تفسیر حکم اعدام محارب روی آورده‌اند و یا کانال‌هایی که ساخت کوکتل‌مولوتوف و خلع سلاح نیروی انتظامی را آموزش می‌دادند، به آموزش چگونگی پاسخ به سؤالات در جلسات بازجویی رسیده‌اند؛ بهتر از هر چیز دیگری نشان می‌دهد مرحله آشوب به خط پایان خود می‌رسد. یک مرحله از پروژه‌ای که قرار بود هوشمندانه طراحی شود اما بیش از حد احمقانه به نظر رسید. حالا زمان آن است تمام اجزای صحنه را در کنار یکدیگر مشاهده کنیم.

ماجرا در ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ با فوت ناگهانی یک دختر جوان آشکار شد اما هرگز در این تاریخ شروع نشد. شروع پروژه را شاید بتوان در فروردین ۱۴۰۱ (مارس ۲۰۲۲) جایی میان ملاقات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با «نفتالی بنت» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی جست‌وجو کرد. وقتی وزیر خارجه آمریکا ناامید از تحمیل زیاده‌خواهی‌های واشنگتن به ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها، از مقامات اسرائیل خواست طرح جایگزین خود را ارائه دهند. طرحی که جزئیاتی از آن اعلام نشد اما می‌شد در میان اخبار و رویدادها

ردی از آن یافت. پیشتر وقتی «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از لزوم تدوین طرح جایگزین(طرح B) صحبت کرده بود، نایب‌رئیس اندیشکده «کوئینسی» در آمریکا به خبرنگار الجزیره گفت: «به نظر می‌رسد آنچه که از آن به عنوان طرح‌جایگزین (طرح B) یاد می‌شود، همان طرح A اسرائیل است. اقدامات قهری که باعث می‌شود تعادل در منطقه به سمت اسرائیل تغییر کند» او قبلا نیز در موقعیتی مشابه طرح جایگزین رژیم صهیونیستی و اندیشکده‌های مرتبط با آن را این‌طور توضیح داده بود: «به نظر می‌رسد هدف آنها فروپاشی رژیم و هرج‌ومرج و بی‌ثباتی طولانی مدت در ایران باشد. به جز جنگ، تنها این می‌تواند توازن قوا در منطقه را به سمت اسرائیل تغییر دهد.» اکنون شاید بتوان ارتباط معناداری میان مجموعه‌ای از حوادث یافت. بیایید یک بار رویدادها را از ابتدا مرور کنیم. ترور شهید صیادخدایی (اول خرداد ۱۴۰۱)، خرابکاری در پارچین (اواخر خرداد ۱۴۰۱)، طراحی بمب‌گذاری در تأسیسات صنعتی اصفهان (مرداد ۱۴۰۱) و آغاز آشوب خیابانی (شهریور ۱۴۰۱)؛ این اقدامات البته چندان بی‌پاسخ به نظر نمی‌رسید، پرتاب ماهواره‌بر قائم و دستیابی به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین، انتشار خبر ساخت موشک‌های هایپرسونیک، غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو، انفجار متوالی تأسیسات برق شهری و خاموشی‌های گسترده در اراضی اشغالی و بمبگذاری در قدس اشغالی؛ اینها اقدامات مشهودی است که در ماه‌های اخیر صورت گرفت و مسلما اگر از رخدادهای پنهان آگاهی داشتیم می‌توانستیم صحنه را با دقت بیشتری ترسیم کنیم. مشاهده همین رویدادها بود که کارشناس اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» را به این نتیجه رساند: «شاید طرفین [بدون اینکه اعلام کنند] اکنون در طرح B هستند.»

فروپاشی یا تغییر نظام ایران اما برای آنها بیش از حد خوش‌خیالانه و دست‌نیافتنی بود. این را طراح خارجی از همان ابتدا می‌دانست و از همان روزهای آغازین مرحله آشوب خیابانی نیز به آن دل نبسته بود.

«آور هیلر» تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی می‌گوید: «عصر چهارشنبه [۶ مهرماه] با مسئولان موسسه امنیتی اسرائیل صحبت کردیم می‌توانم بگویم که در نهاد امنیتی همه مقامات نسبت به موفقیت تظاهرات‌های ایران در ایجاد تغییر[نظام] در این کشور بدبین هستند.» دیدگاهی که در روزهای بعد نیز توسط دیگر مقامات آمریکایی و اروپایی تأیید شد. ۳آبان ۱۴۰۱، هنوز شرارت‌ها در ایران جریان داشت

که ۶ مقام دولت آمریکا به «پولیتیکو» گفتند بایدن و دستیارانش به دنبال تغییر رژیم ایران نیستند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا به این نشریه گفت: «در این زمینه همه با هم اتفاق نظر دارند.» ۱۳ آبان ۱۴۰۱ تقریبا ۵۰ روز برای به اوج رساندن آشوب در ایران هزینه شده بود اما با این حال وقتی از «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پرسیده شد آیا شواهدی از در آستانه سقوط قرار داشتن حکومت ایران وجود دارد؟ او پاسخ داد: «ما هیچ نشانه‌ای از چنین چیزی نداریم»

۲۰ آبان ۱۴۰۱ این «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بود که خطاب به تعدادی از عناصر آشوب گفت: «نه وظیفه داریم، نه اعتقاد داریم و نه مایلیم که نظام سیاسی شما را تغییر دهیم!» البته مهم‌تر از «تمایل»، آنها «توان» این اقدام را هم نداشتند.

با این حساب هدف در طرح جایگزین تنها هرج‌ومرج و بی‌ثبات‌سازی بلندمدت ایران بود. گرچه طراحان خارجی از هیچ اقدامی برای ایجاد توهم سرنگونی نظام ایران در عوامل میدانی‌شان دریغ نمی‌کردند. برای این منظور یک ماشین رسانه‌ای توهم‌ساز از شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی گرفته تا شبکه‌های فارسی‌زبان بیگانه در خدمت پروژه بود و سعی می‌شد با رویدادسازی‌هایی مثل ملاقات فعالان خارجی آشوب با مقامات ارشد اروپا و آمریکا و تجمعات خارج از ایران، هیجان آشوب در ایران فروکش نکند. حجم عملیات روانی در این مدت بی‌سابقه بود اما با مشاهده خروجی آن در میدان واقعیت شاید اکنون طراحان خارجی نیز به این نتیجه رسیده باشند که عملیاتی شکست‌خورده را گران خریده‌اند. ۱۹ مهر ۱۴۰۱ کارشناس امنیتی رژیم صهیونیستی به شبکه آی۲۴ اسرائیل گفت: «از لحاظ کمیت فقط گروه سنی خاصی و آن هم با تعداد کمی در اعتراضات شرکت می‌کنند که نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.» سخنگوی دولت آلمان نیز تقریبا همین نظر را داشت و ۹ آبان ۱۴۰۱ به خبرنگار رویترز گفت: «این کشور وضعیت را در ایران تحت نظر دارد اما آن را در زمره خیزش‌ عمومی طبقه‌بندی نمی‌کند.» آشوبگران خیابانی در ایران نه تنها اکثریت نبودند بلکه تلاشی هم برای اکثریت شدن نداشتند؛ خشونت کلامی و رفتاری آنها شاید بارزترین نشانه برای این ادعا باشد. گردانندگان هر حرکت اعتراضی با حداقل فهم سیاسی می‌دانند برای جذب بدنه اجتماعی نباید در هفته دوم فعالیت، شعارهای‌شان را با فحاشی رکیک جایگزین کنند و یا به خشونت افسارگسیخته فیزیکی در خیابان دست بزنند؛ مهم‌تر از آن، نباید با افتخار به توزیع رسانه‌ای این خشونت عریان در شبکه‌های مرتبط با خود بپردازند. این اقدامات بیش از آنکه برای جذب اکثریت کارساز باشد برای ارعاب اکثریت طراحی شده بود. قرار بود با کم‌اثر شدن اهرم تحریم‌های خارجی بر اقتصاد ایران، این بار اقتصاد و معیشت مردم از داخل قفل شود. اصلی‌ترین کارکرد هرج‌ومرج بلندمدت در ایران همین بود.

با پذیرش چنین تصویری از وقایع ماه‌های گذشته، نهادهای مسئول در جمهوری اسلامی باید از همین نقطه به طراحی رقیب ضربه می‌زدند؛ یعنی جمع کردن بساط هرج‌ومرج در کوتاه‌ترین زمان ممکن. اما به نظر می‌رسد برخی محاسبات غلط در برخی نهادهای تصمیم‌ساز به تئوریزه‌کردن مماشات و بی‌عملی انجامید و خواسته یا ناخواسته تبدیل به قسمتی از طرح کشدار شدن آشوب‌ها در ایران شد. شاید بتوان گفت قاطعیتی که از اوایل آذرماه در برخورد با عوامل داخلی آشوب کاملا ملموس شد، می‌توانست یک ماه زودتر در آغازین روزهای آبان خود را نشان دهد. این تأخیر یک ماهه خسارت‌هایی را به جامعه ایران تحمیل کرد که یک وجه آن می‌تواند تردید قشر خاکستری در توانایی حاکمیت برای ترمیم فوری امنیت آسیب‌دیده باشد. هزینه جبران این «تردید» اگر بیش از خسارت‌های مادی ایجاد شده در آشوب نباشد، کمتر از آن نیست.

طرح جایگزین(طرح B) آمریکا و متحدانش تا کنون سرنوشتی بهتر از طرح اصلی نداشته است. شاید اخلال در بازار ارز را بتوان مرحله‌ای جدیدی از این طرح دانست، بررسی این موضوع در صلاحیت کارشناسان اقتصادی است اما یک چیز قطعی است: طرح آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد جلو نرفت و مقامات واشنگتن سال میلادی را با باخت به اتمام می‌رسانند. پرونده ایران برای آمریکا در سال ۲۰۲۳ مثل هیچ‌کدام از سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ نخواهد بود؛ آنها باید هزینه باخت خود را بپردازند و مسئولان ایران نیز ادبیات خود را متناسب با گفت‌وگو با یک بازنده اصلاح کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهرداد IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    9 62
    تمام نشده خودتان هم می دانید فقط مقداری کمی از بخار آن دیگ خروشان در حال انفجار بیرون زده
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      26 5
      اتفاقا از دی ماه 96 تا آبان 98 و امسال هر دفعه جمعیت کمتر و خشونت بیشتر شده. خشونت بیشتر نشانه‌ی ضعف و ناامیدی از همراهی گسترده‌ی مردمه. امسال هم در فضای واقعی به جز هفته اول که در شهریور بود چیزی اصولا شروع نشده بود که تموم یشه. در مجازی البته روزی چند دفعه رژیم چنج میشد. از مهرماه به بعد هم فقط خشونت و ترور عده‌ای محدود بود با تبلیغات گسترده‌ی مجازی و ماهواره‌ای برای صدها برابر نشون دادن تعداد کم شرکت کنندگان.
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      28 6
      به گمانم برای جا دادن آرزوهای بی فرجامت باید کمی تا مقداری گور بزرگتر آماده کنی تا به اندازه کافی برای خودت و آرزوهایت در آن جا باشد!!!
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      22 4
      دنیا دو روزه شکر خدا ما تو لشکر حسینیم
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      14 2
      دیگت ته گرفت خواهر!
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      12 4
      بابت انتشار این کامنت های طنز جهت تلطیف فضا از مشرق تشکر میکنم
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      8 4
      "گرچه طراحان خارجی از هیچ اقدامی برای ایجاد توهم سرنگونی نظام ایران در عوامل میدانی‌شان دریغ نمی‌کردند"
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      11 4
      زیر قابلمه‌تون رو کم کن خب
    • زارا IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      7 1
      هر چقدر رفتین سمت خشونت، بی احترامی، فحش و ..... جمعیتتون ریزش کرد...دیگه نه دیگی هست بجوشه نه آدم واقعی که براتون بریزه تو خیابون...خودتون با دست مبارک گند زدید به انقلابتون... دیکتاتورهای واقعی کوچک زنگ زده:)
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      2 1
      شما ها توهم خود بیش پنداری دارید ولی توهمتون رو از کله بی مغزتون می پرونیم متوهمینتون رو هم یا خودمون کمتر می کنیم یا خودتون مثل این یابو خودتون رو به دیار باقی می فرستید
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      0 1
      دیگ بخارنیست اتیشه چون دارین اتیش میگیرن که هرزگی تونو کردین واخت هشدین الان ایران دنیاروگرفته مبارزه باشیطانهای فسادوغارت واستکباروجنایت ودشمنان دین وعفت وامنیت تانابودی انها ادامه خواهدداشت مستندی میدیم هرچی خراب که الان اپوزوسیون شده 90درصدش ازفاسدکده های به اصطلاح اصلاح طلب دراومده این چه وضعیه اگه رویکردمثبتی این حزب نداره ببندین
  • سید IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    26 7
    تحلیلی دقیق و مستند بود! خوشحالیم که یک تحلیل گر متبحّر دیگر در سطح آقایان مهدی محمدی و سعداللّه زارعی شناسانده شد.
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      6 17
      خيلي هم خوشحال نباشين از سال ٧٨تا الان همش داستان همين بوده
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      4 20
      خيلي هم خوشحال نباشين از سال ٧٨تا الان همش داستان همين بوده و شما فك كردين تموم شده مشكل بزرگ شما اينه كه فقط چيزيو كه ميخواين قبول كنين ميخونين نه واقعيتو
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      15 3
      ۹:۰۶ داری فرافکنی می‌کنی. احتمالا در سنی هستی که حداکثر ماجراهای ۷۸ یادت میاد، ولی در دهه شصت که وسایل ارتباطی مثل امروز نبود، فتنه‌های بزرگتری رو هم از سر گذروندیم. بنابراین به خوت دلخوشی بده و بگو تموم نشده. البته اون چیزی که تموم نشده توطئه‌های دشمن و وجود افراد ساده‌لوحه.
    • محمد قزل IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      11 2
      ازسال ۷۸ تاکنون تونطفه خفه شدین و جمهوری اسلامی ایران عزیزمان همچنان محکم به راهش ادامه میدهد
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      2 0
      انقلاب اسلامی محکم و استوار به راه خود ادامه میدهد شما که گفتی تمام نشده و از 78 ادامه دارد بله درست گفتی آنچه ادامه دار است افسردگی شما از ماندگاری نظام جمهوری اسلامی است البته خیلی افسردگی اذیت کرد سر خود را به دیوار بزنید آروم خواهید شد
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    11 3
    گول نخورید. آمریکا و اسرائیل مطلقا از هم جدا نیستند. هیچ طرح براندازی یا خرابکاری علیه انقلاب اسلامی بدون نظارت یا مباشرت CIA صورت نمی گیرد. موساد بازوی میدانی او است و از خود اراده ای ندارد. باور می کنید که اقدامات موساد خلاف خواست سیا باشد؟!
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    4 3
    زندگی وقتی ارزش دارد که تمام مردم یک مملکت در رفاه واسایش باشند نه اینک یکی تو ماشین ۱۰ میلیاردی بنشیند وهزاران نفر درگیر گذران یک زندگی حداقلی باشند وامثال آن کسانیکه تو همان ماشین‌ها می‌نشینند حق دیگران را بخورند
    • ح IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      2 3
      در آمریکا 240 میلیون نفر مشکل معیشتی دارند!! در اروپا مردم حتی توانایی خرید هیزم را ندارند و باید کوپن دریافت کنند!! درحالی که زیر پای مسئولینشان ماشین های میلیون دلاری و ضدگلوله است چرا؟؟ چون تفک سرمایه داریه لیبرالیسمه اما چین کمونیست حتی یک فقیر ندارد!! در روسیه مسیحی به سختی می‌توان محلات فقیرنشین دید!! و این یعنی باید طرز تفکر عوض شود!! طرز تفکر باید بر پایه عدل علوی باشد!! نه سرمایه داری کفر!!
  • علی IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    14 2
    احسنت به این تحلیل علمی و فهم و درک سیاسی.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    6 31
    بازنده مردم ایرانند که اسیر دست شما هستند
    • سید IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      9 3
      نظر یک عقده ای به تمام معنا بازنده !!!
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      1 0
      کدام ایران و ایرانی ؟! جمهوری اسلامی نفوس را به اینجا رساند اربابت بعد از جمهوری اسلامی ایران را پنچ قسمت و کل جمعیتش را 5 میلیون قرار میدهد چون نون خور مفت اضافی نمیخواد غیر از همین تعداد برا حمالی و باربری ایالت 52مش
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      10 3
      جمهوری اسلامی انتخاب خود مردم بود و از مردم جدا نیست که کسی اسیر دست دیگری باشه مسئولین هم از مریخ نیومدن و از خرد و کلان جزو همین مردم هستند
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      11 0
      ۴۴ ساله مسئولین میخوان جمهوری اسلامی رو نابود کنن همین مردم نمیزارن.
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      2 1
      مردم ایران سربلندند چون به عنقلاب فواحش توجهی نکردند
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      6 1
      بازنده تویی.
  • FR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 3
    مماشات بیش از حد و طولانی واقعا باعث افسردگی نه تنها قشر خاکستری بلکه طرفداران سفت و سختی شده بود که عمق راهبردی نظام را نمیشناختند و واقعا نگران و مشکوک به اقتدار نظام شده بودند …
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      1 0
      اتفاقا رفتار نظام با این آشوب بسیار مدبرانه و حساب شده بود. اگر از روز اول برخورد سخت که خواسته دشمنان بود انجام میشد وضعیت بدتر و پیچیده تر و جنگ داخلی میشد. این طوری چهره اصلی عوامل آشوب برای مردم نمایان شد که دنبال از بین بردن ایران هستن
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    10 1
    شما وقتی علی کریمی رو لیدر میکنی مشخصه که قصدی برای یه حرکت اصیل انقلابی یا حتی راه انداختن یک جنبش اجتماعی نداری. فقط میخوای از حماقت چندتا جوون تازه به دوران رسیده مجازی باز برای شلوغ کردن موقتی خیابون استفاده کنی. اینکه از اول مشخص بود
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 1
    زمانی که خدا بخواد
  • سپهر FI ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    8 1
    یکی از خواسته های ملت در اولین راهپیمایی 9 دی سال 88 برخورد با اصلاحات چی ها خیانت پیشه بود، براستی چه اتفاقی افتاد، همانها بر اثر مماشات و مصلحت و منفعت چهار سال بعد مملکت را به دست گرفتند، و آن شد که نمی‌بایست بشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس