چرا کابینه نتانیاهو فرو پاشید؟

قضات سرزمین‌های اشغالی در طوماری نسبت به قانون گریزی تعیین کابینه رادیکال بنیامین نتانیاهو هشدار دادند.

به گزارش مشرق، دهها تن از قضات بازنشسته اسرائیلی در طوماری اعتراض خود را نسبت به اقدامات و تحرکات راستگراهای افراطی به رهبری نتانیاهو اعلام کردند.

در این طومار که روز سه شنبه منتشر شد، آمده است که این گونه تحرک برای قانون گذاری نقض خطرناک حقوق شهروندی و استقلال دستگاه قضایی اسرائیل است و موجب خواهد شد تا پست های عالی رتبه به پست هایی با ماهیت سیاسی تبدیل شود.

سازمان پخش عمومی رژیم صهیونیستی (شبکه ۱۱ کان) در این باره نوشت که انتشار این طومار به صورت پیامی به دستگاه‌های ذیربط اسرائیلی یک اقدام استثنایی و بی سابقه از سوی قضات است، چرا که آنها بطور معمول از هرگونه اظهار نظر سیاسی یا موضع گیری خارج از مسائل مربوط به قضاوت خودداری می کردند.

قضات اسرائیلی در این پیام خود اعلام کردند که این اقدام آنها به خاطر نگرانی از اقدامات قانون گذاری از سوی ائتلاف راستگرایان انجام شده به طوری که بند موسوم به "بند چیره شدن بر قوانین" موجب خواهد شد تا آنها دیوان عالی اسرائیل را دور زده یا اختیارات آن را کاهش دهند، به طوری که قوانین تصویب شده در کنست اگر خلاف قانون اساسی و مغایر با قوانین اسرائیل باشد، نیز حذف نخواهند شد.

کابینه نتانیاهو که از حریدی ها و راست افراطی تشکیل شده است به دنبال آن هستند که قانونی را در کنست تصویب کنند که بتوانند دیوان عالی را دور بزنند و اختیار نظارتی آن و "دلیل غیر معقول بودن" را حذف کنند که ابزارهای این نهاد برای لغو قوانین مصوب کنست است.

قضات سرزمین‌های اشغالی اعلام کردند که این گونه قانون گذاری‌ها فتح البابی در خصوص نقض حقوق بشر خواهد شد و موجب آلوده شدن مکانیزم انتخابات قضات خواهد شد و موجب شده که انتخاب آنان به ملاحظات سیاسی آلوده شود، همچنان که سبب می شود که پست های مشاوره های حقوقی به محلی برای افراد مورد اعتماد حکومت و سیاستمداران تبدیل شود که خود به عملکرد شغلی آسیب می زند.

این طومار که به امضای ۷۸ قاضی در سرزمین های اشغالی رسیده از کنست، دولت اینده ومردم سرزمین های اشغالی خواست که از هرگونه اقدامی جلوگیری کنند که به حاکمیت قانون و احترام به ارزش های انسانی و دمکراسی خدشه وارد می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس