آیا ژئومهندسی خورشیدی از گرمایش زمین جلوگیری می‌کند؟

دولت بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا) در حال اجرای یک طرح پژوهشی بحث‌برانگیز در زمینه ژئومهندسی خورشیدی است که بسیاری از کارشناسان با آن مخالف هستند.

به گزارش مشرق از وبگاه گاردیَن (Guardian)، با تشدید گرمایش جهانی، دولت آمریکا طرحی را برای مطالعه بیشتر درباره مفهوم بحث‌برانگیز انحراف پرتوهای خورشید قبل از برخورد با زمین که به نظر داستانی علمی‌تخیلی است، تنظیم کرده است؛ اما بسیاری از دانشمندان هرگونه اقدام در زمینه آنچه را که ژئومهندسی خورشیدی (solar geoengineering) نامیده می‌شود، محکوم می‌کنند.

در فرآیند ژئومهندسی خورشیدی، ذرات انعکاسی می‌توانند به استراتوسفر (لایه دوم جو زمین، بیش از ۲۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین) فرستاده شوند، اشعه خورشید را به فضا برگردانند و سیاره زمین را خنک‌ نگه‌دارند.

کاخ سفید یک طرح پنج‌ساله برای پژوهش درخصوص «مداخلات آب و هوایی» تنظیم کرده است که شامل روش‌هایی مانند اعزام تعدادی هواپیما برای پاشیدن ذرات بازتابنده به قسمت‌های بالایی جَو به‌منظور جلوگیری از افزایش دما در نتیجه تابش نور خورشید است.

چندین محقق آمریکایی، می‌خواهند راه‌هایی را برای دستکاری سیستم آب‌وهوایی به‌ منظور کمک به مهار گرمایش جهانی بررسی کنند؛ هرچند اذعان می‌کنند که بسیاری از خطرات ناشی از آن کاملاً شناخته‌شده نیستند.

تلاش‌های قبلی برای انجام آزمایش‌ها در زمینه آنچه مدیریت تابش خورشیدی نامیده می‌شود، با مخالفت شدید روبه‌رو شده است. سال گذشته، پرواز اکتشافی یک بالن مدیریت تابش خورشیدی در ارتفاع بالا در سوئد، به سرپرستی محققان دانشگاه هاروارد در آمریکا، پس از مخالفت کارشناسان محیط زیست و رهبران بومی متوقف شد؛ اما اکنون حداقل یک استارتاپ (شرکت نوآفرین) آمریکایی امیدوار است که با ژئومهندسی خورشیدی گامی به جلو بردارد. این شرکت با حمایت دو صندوق سرمایه‌گذاری، در ماه اکتبر راه اندازی شده و مدعی است تاکنون دو پرواز آزمایشی داخلی برای تزریق گوگرد به استراتوسفر (بیش از ۲۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین) با استفاده از بالن انجام داده است.

۳۸۰ دانشمند مخالف ژئومهندسی خورشیدی در نامه‌ای سرگشاده، خواستار توافق جهانی در زمینه خودداری از استفاده از مدیریت تابش خورشیدی و انجام پژوهش‌های بیشتر در این زمینه شدند. آن‌ها معتقدند این اقدام مجموعه‌ای از پیامدهای ناشناخته به همراه خواهد داشت که تأثیراتی متفاوت در قسمت‌های مختلف جهان بر الگوهای آب و هوایی، کشاورزی و تأمین غذا و آب بر جای خواهد گذاشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 0
    از علل افزایش تابش مضر خورشید حرکت قطب مغناطیسی شمال با سرعت سالی چهل کیلومتر به سمت سیبری است که حدود یک قرن پیش در شمال کانادا بود که این به معنی افزایش اشعه مرگبار خورشید به خاطر تضعیف میدان مغناطیسی به اندازه ده درصد است. علت این حرکت و تضعیف میدان که البته در قاره آفریقا و آمریکای جنوبی بیشتر اتفاق می افتد به خاطر وجود دو بلاب به اندازه قطره در مانتل زمین است که در اثر برخورد یک سیارک با زمین میلیونها سال پیش اتفاق افتاده و باعث به وجود آمدن این دو بلاب عظیم و کره ماه شده هست. این دو بلاب از جنس صخره‌ای ولی چگالی و گرمای بالاتری هستند و باعث خیلی از آتشفشانها و زلزله و حرکات تکتونیکی می شوند. با کاهش قدرت مغناطیس در مناطق آفریقا و آمریکای لاتین میزان سرطان و یا جهش های خطرناک در موجودات بیشتر خواهد شد. پاشیدن نانو ذرات گوگرد در استراتویفر شاید باعث انعکاس اشعه مضر خورشید گردد ولی کنترل این ذرات امکان ناپذیر است چون اگر هم چنین کاری انجام گردد بایستی در بخش آفریقا و آمریکای لاتین و اقیانوس آرام جنوبی انجام گردد و لی به خاطر حرکت استراتویفر امکان ناپذیر است. در ضمن به نظر من هدف دولت آمریکا شاید به ظاهر جلوگیری از اشعه مضر خورشید باشد ولی اینها هدف تولید انرژی در استراتویفر را دنبال می کنند که طرح خطرناکی است چون قابل کنترل نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس