شاه مازرون؛ نامی که می‌شناسید و به او اعتماد دارید

نام «حسن یزدانی» با بردهای مقتدرانه گره خورده و اطمینان خاطری برای ایرانیان در آوردگاه‌های بزرگ جهانی و المپیک است.

به گزارش مشرق، پنجم دی‌ماه سالروز تولد یکی از نوابغ ورزش ایران است که این روزها به برند کشتی آزاد ایران و جهان تبدیل شده است. نامی که با مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۱۵ مطرح شد و تا کنون نیز به یکی از بی رقیب‌ترین نفرات دسته ۸۶ کیلوگرم کشتی جهان در رشته آزاد تبدیل شده است. نامی که بزرگانی مانند انور گدیوف روس و دیوید تیلور آمریکایی در برابر وی زانو زدند و در کشتی ایران نیز مردی بی‌همتا در تشک محسوب می‌شود.

وی با یک مدال طلا، یک نقره المپیک، سه طلا، ۲ نقره و یک برنز جهانی پرافتخارترین کشتی‌گیر ادوار ایران از لحاظ تعداد به شمار می‌رود. او کسی به جز حسن یزدانی پسر محجوب و محبوب ایران زمین نیست.

سال ۱۳۹۴ مسابقات انتخابی تیم ملی در مشهد، یک جوان مازندرانی هماورد یکی از تکنیکی‌ترین کشتی‌گیران ایران شد؛ مهدی تقوی با تجریه در دیدار نخست موفق شد حسن یزدانی را با نتیجه ۶ بر ۴ شکست دهد اما در دیدار از حضور در برابر کشتی گیر ناشناخته ایران انصراف داد تا یزدانی به مسابقات جهانی سال ۲۰۱۵ اعزام شود و به عنوان نایب قهرمانی رسید و این آغاز کار برند کشتی ایران در جهان بود.

یزدانی سال ۲۰۱۶ عازم ریو شد تا در آوردگاه المپیک توانایی خود را بسنجد.

در این آوردگاه به دیدار نهایی رسید اما به سد محکمی به نام انورگدیوف برخورد کرد (گدیوف پیش از رویارویی با یزدانی توانسته بود جردن باروز آمریکایی را شکست دهد) سدی که عبور از آن سخت بود اما پلنگ نوظهور مازندران تشنه موفقیت بود موفقیتی که موجب شد تا او پس از ۱۶ سال به طلسم کشتی آزاد پایان دهد. یزدانی چالاک در آن دیدار حریف را به ستوه آورده بود و حتی انور برای رهایی از چنگال یوز ایرانی مصدومیت را بهانه و دقایق زیادی از کشتی را به استراحت پرداخت اما نسخه مصدومیت راه‌ فرار گوریل روس از چنگال پلنگ مازندران نبود بلکه گدیوف در ۱۵ ثانیه آخر شکار یوز ایرانی شد.

یزدانی با این مدال در ایران چهره شد اما برخی تصور می‌کردند وی به مانند سایر ستاره‌ها به تک مدال المپیک قناعت می‌کند اما المپیک ریو آغاز راه او بود تا اینکه شاه مازرون با هشت مدال رنگارنگ هنوز در سطح اول جهان مدعی به شمار می‌رود. او با هشت سال حضور در تیم ملی توانست به این افتخارات برسد.

یزدانی غول شکست ناپذیر کشتی جهان نیست بلکه پاشنه آشیلی به نام دیوید تیلور دارد که تا کنون چهار بار به این جادوگر آمریکایی باخته است. یزدانی در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ اسلو مقتدرانه تیلور را شکست داد و قهرمان جهان شد.

بیشتر بخوانید:

اولین رویداد خارجی یزدانی پس از باخت به تیلور

یزدانی با ۲۸ سال سن می‌تواند مدعی رسیدن به عنوان برترین المپین ایران باشد. وی اکنون یک طلا و یک نقره المپیک را در کارنامه دارد و می‌تواند با ۲ طلا و یک نقره بالاتر از هادی ساعی به این مهم دست پیدا کند.

یزدانی در کشتی ایران و جهان صاحب سبک است و تاب‌آوری در برابر فنون ناب وی کار هر آزادکاری نیست. وی در برخی از مسابقات حتی بدون واگذاری یک امتیاز به برتری می‌رسد. یکی از مهمترین کشتی‌های یزدانی برابر آرتور نایفنوف روس بود. بنا به گفته شمار زیادی از کارشناسان، روس‌ها در تمرینات خود برای قهرمان دسته ۸۶ کیلوگرم کلاس درس فنون یزدانی و مقابله با آن را گذاشته بودند اما او در برابر ببر مازندران تنها یک امتیاز کسب کرد تا نشان دهد یزدانی در تمام شرایط می‌تواند راه چیرگی را بر رقیب پیدا کند.

یزدانی اکنون یکی از سرمایه‌ها و اسطوره‌های زنده جهان کشتی است که با توجه به ۲۸ سال سن می‌تواند از رکورد بزرگان این رشته عبور کند. رکوردهایی که بیشتر در اختیار روس‌ها است. او همچنین می‌تواند بزرگان کشتی ایران را محو هنرنمایی خود کند، زیرا وی فراتر از یک کشتی‌گیر آزادکار است او در بین مردم محبوبیتی دارد که شاید از زمان تختی تا کنون بی‌سابقه بود و به پشتوانه این محبوبیت است که می‌تواند با برخی از حاشیه‌ها مبارزه کند.

پهلوان ایرانیان به دنبال فضاسازی رسانه‌ای نیست بلکه شخصیتی آرام و با وقار دارد. اما این شخصیت در تشک کشتی یک ببر تیز دندان است که به حریفان رحم نخواهد کرد و تاب‌آوری در برابر فنون ناب و بی‌نظیر وی نیاز به اراده پولادین دارد.

بی‌تردید آیندگان از خالق برترین صحنه قرن ایران به عنوان نخبه‌ای یاد خواهند کرد که تمام رقیبان را تشک و منتقدان را بیرون از گود ضربه فنی کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • هوشنگ IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 3
    ماموران مبارزه با دوپینگ بایستی قبل از ورود کشتی گیر ایرانی ازش تست دوپینگ بگیرند 10 دقیقه قبل از ورود به تشت و 2 پس از مبارزه ورزش ایران به دوپینگ آلوده است
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      0 0
      بنظرم کمتر زر بزنی واسه خودت بهتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس