رقابت جذاب ایران و آمریکا از جام جهانی فوتبال تا کشتی

رقابت‌های بین ایران و آمریکا همیشه جذابیت‌های خود را دارد، چه در فوتبال و چه در کشتی همه مبارزاتی هستند که بوی حماسه می‌دهند.

به گزارش مشرق، طبق پیش‌بینی‌های دو تیم ایران و آمریکا با شکست رقبایشان در مرحله گروهی جام جهانی کشتی آزاد راهی دیدار نهایی شدند و بامداد فردا (دوشنبه) از ساعت ۳:۳۰ دقیقه برای کسب عنوان قهرمانی به مصاف هم می‌روند. ایران در دیدارهای گروهی از سد ژاپن و منتخب جهان گذشت، آمریکا هم مغولستان و گرجستان را از پیش رو برداشت تا در فینال رو در روی هم قرار بگیرند.

رقابت‌ها ورزشی بین تیم‌های ایرانی و آمریکا در دهه‌های اخیر به دلیل حساسیت‌های موجود در حوزه سیاسی بین دو کشور، رنگ و بویی فراتر از یک مسابقه ورزشی گرفته است.

به صورت مثال وقتی در قرعه کشی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، نام ایران و آمریکا به عنوان دو تیم حاضر در گروه ششم این رقابت‌ها از گوی درآمد، رئیس وقت فدراسیون آمریکا از این بازی به عنوان" مادر تمام بازی‌ها" یاد کرد.

برتری دو بر یک تیم ملی فوتبال ایران مقابل یانکی‌ها در آن بازی به میزبانی ورزشگاه گرلاند لیون سبب شد یکی از شیرین خاطرات مردم کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ثبت شود و مردم تا پاسی از صبح در خیابان‌ها به شادی و پایکوبی بپردازند.

هرچند آمریکا ۲۴ سال بعد در دیداری که این بار در جام جهانی ۲۰۲۲ و به میزبانی ورزشگاه الثمامه قطر برگزار شد، با پیروزی یک بر صفر مقابل تیم کشورمان آن هم در شرایطی که شاگردان کارلوس کی‌روش می توانستند حتی با کسب یک تساوی برای اولین بار به مرحله حذفی بزرگ‌ترین آوردگاه جهان فوتبال برسند، از ایران انتقام گرفتند اما این بازی هم تا حد زیادی تحت تاثیر مسائل سیاسی بین دو کشور قرار گرفت.

در کشتی هم رقابت ایران با آمریکا همیشه با توجه به رقیب کشتی گیران همیشه جذاب و حساس بوده است و به نوعی حریف حیثیتی ایران به حساب می آید. مبارزه کشتی گیرانی مانند: دیوید تیلور،جیدن کاکس و جردن بارز از جمله کشتی گیرانی هستند که ملی پوشان ایران رقابت حساس و نزدیکی را با این کشتی گیران دارند. وقتی به کشتی های ایران و آمریکا که نگاه می کنیم می بینیم هرگاه زمان رقابت بین کشتی ایران و آمریکا می شود انگار قرار است حماسی خلق شود.

وقتی حسن یزدانی در المپیک توکیو به تیلور آمریکایی باخت همه منتظر رسیدن مسابقات جهانی بودند تا پهلوان ایران در این رقابت ها انتقال شکست المپیک را بگیرد. روزها گذشت و یزدانی و تیلور در مسابقات جهانی نروژ با یکدیگر روبه‌رو شدند و در مسابقات جهانی حسن یزدانی موفق شد تا انتقام المپیک را از تیلور بگیرد. شادی یزدانی پس از پیروزی مقابل تیلور تصویری بود که در ذهن ایرانی ها باقی ماند.

بار دیگر تیم ملی کشتی ایران و آمریکا در فینال جام جهانی کشتی آزاد به هم رسیدند. هر چند تیلور و یزدانی در این دوره از رقابت های جام جهانی کشتی حضور ندارند،اما حساسیت رقابت بین ایران و آمریکا پا برجا است و بامداد فردا ۲ تیم با هم برای قهرمانی باید پنجه در پنجه شوند. آمریکا در این دوره از رقابت های جهانی میزبان است و قهرمانی برای این کشور پس از قهرمانی در مسابقات جهانی بسیار حائز اهمیت می باشد. ایران و آمریکا از ساعت ۳:۳۰ بامداد روز دوشنبه در مبارزه حماسی برابر هم به میدان خواهند رفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس