میانگین سرانه مطالعه در کشور ۳۰ دقیقه است

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نداشتن جهت گیری فرهنگی قطعا زندگی را بی معنی می کند.

به گزارش مشرق، یاسر احمدوند ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ در نشست با اهالی قلم (انجمن های ادبی، ناشران و نویسندگان) استان مرکزی اظهار کرد: مباحث مطرح شده در جلسه صرفا مختص استان مرکزی نیست، بلکه شامل حال تمام نقاط کشور می شود.

وی با بیان اینکه حل نشدن برخی از مشکلات به معنای عدم شناسایی مشکل و راه حل نیست، بلکه شاید دلایل مختلفی داشته باشد، افزود: در حوزه فرهنگ، نمی توان برای یک مشکل یک نسخه و اقدام عاجل داشت و مسلما با یک عامل نیز نمی توان یک امر را در یک فرد نهادینه کرد.

احمدوند با اشاره به اینکه برای عادت شدن فرهنگ کتابخوانی باید عوامل مختلف را در نظر گرفت، گفت: اگر نیاز به خواندن و دانستن در افراد ایجاد شود، حتما فرد محصول مورد نظر خود را پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه زنده ماندن و مقاومت و با هدف زندگی کردن بدون فرهنگ محقق نمی شود، بیان کرد: نداشتن جهت گیری فرهنگی قطعا زندگی را بی معنی می کند و مهمترین هدف از انقلاب اسلامی معنا پیدا کردن زندگی مردم بوده است.

احمدوند تصریح کرد: امکانات و منابع در دولت قطعا محدودیت هایی دارد و برای هزینه کردن آن باید نیم نگاهی به اولویت ها و نیازها داشت، قطعا علاقمند به همه تولیدات در کشور هستیم، سالانه ۱۰۰ تا ۱۱۲ هزار جلد کتاب در کشور تولید می شود، اما حتی نمی توانیم از هر کدام ۵ نسخه تهیه کنیم، برای این اقدام ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما فقط ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار وزارتخانه است بر همین اساس دست به اولویت بندی زده ایم.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب در یک استان ۵ میلیارد تومان هزینه دارد و برگزاری آن در استان های کشور بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: اگر استانی نیمی از هزینه ها را تامین کند، نیم دیگر را وزارتخانه متقبل می شود. امید است در لایحه بودجه سال آینده شرایط حوزه فرهنگ بهبود یابد تا مشکلات کمتری را متحمل شویم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بخشی از مشکلات بسته به مسائل اقتصادی است، ایران وارد کننده کاغذ است، البته دولت در تلاش برای تامین کاغذ از طریق کارخانجات داخلی است و امیدواریم که در این راستا در سال آتی موفق باشد.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات فرهنگی در داخل کشور اتفاقاتی افتخارآمیز است، گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی کمتر از ۵۰ هزار عنوان کتاب چاپ شد و پس از آن ۲.۵ میلیون عنوان کتاب در کشور چاپ شده است و این امر حاصل تربیت نویسندگان است، در حوزه تعداد عناوین نویسندگان، شاعران و پژوهشگران در جهان، جزو کشورهای برتر هستیم و به این فضای فرهنگی افتخار می کنیم.

احمدوند تصریح کرد: در منطقه در حوزه تولید کتاب، هیچ کشوری به مانند ایران نیست. با وجود مشکلات موجود در عرصه کاغذ و صنعت نشر و چاپ، حدود ۷۰ درصد تولید کتاب در کشور، تالیفی است و دولت در این عرصه نیز کمترین متولی گری را دارد و عمده آن در اختیار مردم است.

وی با بیان اینکه تعداد کتابخانه ها و کتابخوان ها مایه افتخار است، گفت: میانگین مطالعه در کشور بیش از ۳۰ دقیقه به جز کتاب درسی و ادعیه است، این امر حاصل حرکت مثبت و موفق حوزه فرهنگ در کشور است. معضلات فرهنگی موجود در جامعه ریشه ای غیرفرهنگی دارد.

احمدوند اضافه کرد: ثمره این جلسات گفت و گو، تصمیم گیری درست است، بسیاری از مشکلات به سرعت قابل رفع است و لازم است که هر ماه یا دو ماه یکبار چنین نشست هایی برگزار شود تا روند رفع مشکلات تسهیل و تسریع شود.

به گزارش مشرق، در این نشست، نویسندگان و ناشران و روسای انجمن های ادبی استان مسائلی چون لزوم توسعه فرهنگی در استان مرکزی، معرفی و شناخت ظرفیت های فرهنگی استان، کم تیراژشدن کتاب ها، بالا رفتن مستمر هزینه های چاپ، عدم حمایت از نویسندگان، عدم فعالیت جمعه بازار کتاب در اراک و استان مرکزی با کمک شهرداری ها، برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در اراک، استانی شدن نمایشگاه کتاب در کشور ، برگزاری جلسات ماهانه برای بیان مشکلات و دغدغه ها، تولید برنامه های فرهنگی در شبکه استانی آفتاب، لزوم حمایت از هنرمندان، تربیت و تقویت استعدادها، ضعیف بودن تخصیص بودجه، لزوم نشر آثار فاخر، حضور بزرگان عرصه نشر و شعر در نمایشگاه های استانی، برنامه ریزی برای کتابخانه مرکزی اراک از امروز، تخصیص بودجه در حوزه نشر آثار کودک و نوجوان، تشکیل دبیرخانه شعر آیینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استان های متقاضی این دبیرخانه، برگزاری جشنواره های مختلف ملی استانی، رصد وضعیت انجمن ها و توجه به رفع مشکلات و

نواقص آنها، گران و متغیر بودن قیمت کاغذ، تدبیر اساسی برای هزینه های چاپ و وضعیت ناشران، لزوم استفاده از ابزار رسانه با مفهوم امروز، توجه به بازار تاریخی اراک برای توسعه بسترهای فرهنگی، توجه به قشر نوجوان و ... مطرح کردند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    0 0
    قیمت کتاب سر به فلک کشیده! اکثرا دست خالی از کتابفروشی بر میگردیم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس