پدرانه‌های یک رهبر| از خدا اصرار، از شما انکار؟!

شخص باصفایی جلوی جماعت قرار می‌گیرد. همه عقدنامه‌ها همراه با یک دفتر همراه اوست. یک‌به‌یک اسم همه عروس‌ها و دامادها را می خواند. حضرت آقا، وکیل عقد ازسوی عروس خانم‌ها هستند و عروس‌ها از این موهبت الهی زیر چشم به دامادها فخر می‌فروشند. این‌جا دیگر کسی برای بله گفتن ناز نمی‌کند!(بخشی از دیباچه مطلع عشق)

به گزارش مشرق، قبل از هر چیز اجازه بدهید تکلیف را روشن کنیم و قرار و مدارهایمان را بگذاریم! پدرانه های یک رهبر پنجره ای است رو به دنیای ازدواج و تشکیل خانواده. قرار است هفته ای یک بار پای صحبت‌های پدرانه رهبرمان بنشینیم و از ضرورت‌های تشکیل یک زندگی تا چگونه زیبا و رؤیایی کردنش بشنویم.

از میثاقی عاشقانه که هم تحقق فرمان خداوند است و هم اجرای سنت زیبای نبوی. راستی زیر بنای همه این پدرانه ها، از کتاب مطلع عشق است؛ مجموعه‌ای گردآوری شده از حرف و حدیث های جلسات خطبه عقد جوانان خوشبختی که خطبه خوان آغاز زندگی آنها رهبرشان بوده است. ما هم میهمان کلام شیرین و نصایح پدرانه اش می شویم.

*مصداق بارز «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم»

« عزت و شرافت، ابهت و صلابت، شهامت و قدرت، استقامت و پایداری، غیرت و مردانگی، سخاوت و بخشندگی، همراه با یک دنیا عطوفت و مهربانی همه و همه یعنی کوهی بلند و تکیه گاهی استوار به نام پدر! و پدر محال است دل نگران آینده فرزند و عاقبت بخیری اش نباشد. پدری که مصداق بارز «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» است.

پدرانه‌های یک رهبر/ از خدا اصرار، از شما انکار؟!

*اصرار خداوند

در مراسم خطبه عقد یکی از زوج های جوان که در تاریخ یازدهمین روز از اسفند ماه سال ۱۳۷۷ جاری شد ، رهبر معظم انقلاب به این زوج جوان نصیحتی می‌کند و از اهمیت ازدواج و اصرار پروردگار به این سنت حسنه اینطور می‌گوید:« اصرار خداوند از نظر اسلام تشکیل خانواده یک فریضه است. عملی است که مرد و زن باید آن را به‌عنوان یک کار الهی و یک وظیفه انجام بدهند. اگرچه شرعاً در زمره واجبات ذکر نشده، اما به‌قدری تحریص و ترغیب شده‌است که انسان می‌فهمد خدای متعال بر این امر اصرار دارد. آن‌هم نه به‌عنوان یک کارگزاری بلکه به‌عنوان یک حادثه‌ای ماندگار و دارای تأثیر در زندگی و جامعه. لذا این‌همه بر پیوند میان زن و شوهر تحریص کرده و جدایی را مذمت نموده است.»

* نتیجه ازدواج صحیح و بهنگام همان سکینه و آرامشی است که خداوند عالم وعده داده است

حجت الاسلام «احمد صادقی علویجه» نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و خانواده، در تشریح بیانات رهبر معظم انقلاب ، پدر مهربان برای فرزندانش به روایتی قابل توجه و مهم از نبی مکرم اسلام (ص) اشاره می کند. روایتی از کتاب «من لایحضره الفقیه جلد ۳ صفحه ۳۸۳» که می فرمایند:« ما بُنِیَ بناءٌ فِی الاسلام أَحَبُّ اِلی الله تعالی مِنَ التَّزویج» یعنی «در اسلام بنیادی که نزد خداوند از ازدواج محبوب‌تر باشد وجود ندارد.»

حجت الاسلام صادقی با تاکید بر تعبیر «اصرار خداوند به امر ازدواج» در کلام رهبر معظم انقلاب، بنیان خانواده را محکم و نافع معرفی می‌کند و در بیان علت آن می‌گوید: «وقتی انسان‌ها به‌دنبال بنیادی ریشه‌ای می‌خواهند باشند، هیچ بنیادی محکم‌تر، مفیدتر و نافع‌تر از ازدواج کردن نیست و دلیلش هم واضح است؛ زیرا انسان وقتی ازدواج می‌کند هم رابطه‌ خودش با خودش را روبه‌رشد قرار می‌دهد و به سمت تکامل می‌کشاند، هم می‌تواند یک رابطه صحیح با بندگان خداوند برقرار کند که آن‌هم در مسیر رشد و کمال است و هم می‌تواند رابطه‌ی خودش با خداوند را اصلاح کند که آن هم او را در مسیر رشد و کمال قرار می‌دهد. به‌همین دلیل هم نتیجه ازدواج صحیح و به هنگام همان سکینه و آرامشی است که خداوند عالم وعده داده است.

*ازدواج سالم‌تر، ساده‌تر و مفیدتر

مگر می شود برای برپایی سنتی به این نیکویی و زیبایی که سرشار از رحمت و محبت است پیش قدم نشد؟! اصلاً چرا باید از قدم گذاشتن در این مسیر هول و هراسی به دل راه بدهیم؟ به کاری که پروردگار به آن تاکید دارد و سنت پیغمبر اوست و دیر شدنش آرامش را از فرزندان عزیزمان و زندگی آینده آنها سلب می‌کند چرا باید شک و شبهه ای وارد کرد و آن را به تأخیر انداخت؟ این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و خانواده می گوید:« به تعبیر رهبرمعظم انقلاب، خداوند عالم به این کار اصرار و تأکید دارد که همه انسان‌ها دست‌به‌دست هم بدهند و سعی کنند این امر ازدواج را به‌صورت سالم‌تر، ساده‌تر و مفیدتر برقرار کنند. او با قرائت آیه شریفه 32از سوره مبارکه نور، به اهمیت نقش افراد مختلف در امر ازدواج مردان و زنان وظیفه آنها در قبال تحقق این امر مهم می پردازد:« وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی‌ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ »پسران و دختران بی‌همسر و غلامان و کنیزان شایستۀ (ازدواج) خود را همسر دهید. اگر تنگدست باشند، خداوند از فضل خود بی نیازشان می‌گرداند و خداوند، گشایش گر داناست.»

*نگرانی ها را کنار بگذارید!

حجت الاسلام صادقی با تأکید بر اینکه مسئله ازدواج تا این اندازه مورد توجه ویژه خداوند عالم است و به تعبیر حضرت آقا، خدا برآن اصرار دارد می گوید:« نگرانی های اقتصادی و نگرانی‌های ناچیز را کنار بگذارید و به خداوند عالم و سنت الهی اعتماد کنید و مطمئن باشید با این ازدواج بسیاری از مشکلات حل می‌شود و انسان در مسیر رشد و کمال قرار می‌گیرد. »

*توصیه به ازدواج ، امربه‌معروف و یک فریضه است

صادقی پژوهشگر خانواده از توجه ویژه رهبر معظم انقلاب و توصیه های پدرانه ایشان به جوانان و اهمیت این مسئله به عنوان یک فریضه می‌گوید:«حضرت آقا انصافاً هم به‌عنوان یک اندیشمند اسلامی، هم یک رهبر حکیم و خردمند، هم به‌عنوان یک فرد مؤمن و متدین و نیکو رفتار، به مسئله ازدواج بسیاراهمیت می‌دهند. هم در زمان ریاست‌جمهوری ایشان و هم به‌خصوص بعد از دوران رهبری ، شما می‌بینید حضرت آقا هنوز دیدارهایشان را برای خواندن صیغه ازدواج ترک نکرده اند .حالا شاید در بعضی شرایط کوتاه شده باشد ولی ترک نشده است. ایشان در زمان ازدواج توصیه‌هایی به جوانان دارند و بر این توصیه ها اصرار. پس بر آحاد جامعه اسلامی هم این امربه‌عنوان امربه‌معروف و یک فریضه است که بر این مسئله تأکید بورزند ، بهانه‌ها را کنار بگذارند و سعی کنند شرایطی را چه فکری، روحی و روانی و چه مادی، اجتماعی و معنوی برای جوان‌های ما فراهم‌کنند تا ان‌شاءالله جوان‌ها بتواند به هنگام و متناسب با سنت نبوی و الهی ازدواج کنند.»

*آستین بالا بزنید!مجردها سر و سامان می خواهند!

سری زدیم به یکی از موسسه‌های خیریه که درکنار فعالیت‌های فرهنگی برای آشنایی جوان‌ها دستی بر آتش دارند «فاطمه توسلی»، یک خانم ۳۸ ساله است که سال ها پیش زندگی مشترکش را آغاز کرده. او با افتخار می‌گوید من تا به حال واسطه چند ازدواج بودم و همیشه سعی می‌کنم مشوق افراد مجرد باشم تا بدون هیچ نگرانی و با توکل به خداوند و البته با توجه کمتر به مادیات زندگی مشترکشان را آغاز کنند. زینب عروجی هم حدود ۳۰ سال دارد. خودش زود ازدواج کرده و از آنجا که بسیار از این مسئله رضایت دارد، چند سالی است آستین بالا زده تا مجردها را سر و سامانی بدهد. اومعتقد است پسر و دختر خوب فراوانند، اما ما مؤمنین موظفیم برای تحقق این سنت زیبا، این خوبها را با واسطه گری به همدیگر معرفی کنیم.

* برای مطلع عشق

آنچه گفتیم و شنیدیم برای مطلع عشق بود و یک شروع عاشقانه. در سلسله مطالبی هرهفته میهمان نگاه گرم شما هست تا در کنارتان پای پدرانه هایی از یک رهبر بنشینیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس