کد خبر 144604
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۳

متاسفانه در روز خبرنگار و روزهای قبل و بعد از آن که شاهد برگزاری مراسمات تجلیل از خبرنگاران هستیم، افرادی را مشاهده می‌کنیم که هیچ جایگاه خبری ندارند ولی در این مراسمات به عنوان خبرنگار حاضر می‌شوند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، نام‌گذاری روز 17 مرداد ماه به نام روز خبرنگار باعث شده تا در این روز توجه بیشتری به خبرنگاران صورت بگیرد و همواره شاهد برگزاری مراسم متعددی در شهرهای و نقاط مختلف کشور توسط نهادها و سازمان‌های مختلفی برای تجلیل از خبرنگاران هستیم.

خبرنگاران در طول سال در نشست‌ها، مراسم، همایش‌ها و برنامه‌های مختلفی که با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند و شنونده صحبت‌های مدیران و مسئولان هستند و بنا بر رسالت خبرنگاری خود بدون کم و کاست به انتشار این صحبت‌ها می‌پردازند.

نشست‌ها و برنامه‌هایی که همواره به علت تاخیر حضور مسئولان باعث هدر رفتن وقت زیادی از خبرنگاران می‌شود و ممکن است خبرنگاران را با مشکل مواجه کند ولی خبرنگاران باز هم شنوای صحبت‌های مسئولان هستد.

در سال‌های اخیر شاهد توجه بیشتری به قشر خبرنگار به‌ویژه در روز خبرنگار و روزهای قبل و بعد از آن هستیم که توانسته بسیاری از مشکلات خبرنگاران را مطرح و تعدادی را نیز مرتفع سازد.

تجلیل از خبرنگاران، تنها دادن کارت هدیه نیست

مدیر پایگاه خبری لیمر از پایگاه‌های خبری فعال استان بوشهر ضمن تقدیر از توجه مسئولان به خبرنگاران و برگزاری مراسم مختلف در این روز، اظهار داشت: متاسفانه در بسیاری از این مراسم تنها بخش تجلیل از خبرنگاران به اهدای کارت هدیه محدود می‌شود.

داوود نوشادی همچنین از استاندار بوشهر به علت برگزاری نشست با اصحاب رسانه استان بوشهر تقدیر کرد و افزود: در این نشست شاهد برخورد بسیار خوبی با خبرنگاران بودیم و وقت بسیار خوبی در اختیار خبرنگاران و اصحاب رسانه برای اظهار نظر قرار گرفت.

وی افزود: مراسم مختلفی از سوی ادارات و سازمان‌های مختلف در شهرها و شهرستان‌های مختلف برگزار می‌شود و از اصحاب رسانه در این مراسمات دعوت به عمل می‌آید ولی در برخی از این مراسمات هیچ توجهی به بیان نظرات خبرنگاران نمی‌شود و تنها مسئولان هستند که به سخنرانی می‌پردازند.

نوشادی اضافه کرد: در اینگونه مراسم تعدادی از مسئولان به ایراد سخنرانی می پردازند و وقت به گونه‌ای تنظیم می‌شود که پس از پایان زمان سخنرانی‌ها، هدایا به خبرنگاران داده می‌شود و مراسم به پایان می‌رسد.

وی اضافه کرد: خبرنگاران با توجه به نیازهای خود، خواسته‌های به‌حقی دارند که باید به گوش مسئولان برسد و هیچ فرصتی‌ هم مناسب‌تر از روز خبرنگار برای طرح این موضوعات نیست.

حداقل یک روز در سال صدای خبرنگار را بشنوید

مسعود باقری از خبرنگاران فعال روزنامه جام‌جم گفت: ما خبرنگاران در همه طول سال در نشست‌ها و مراسمات مختلف شنونده سخنان مسئولان هستیم ولی حتی در یک روز از سال که به نام روز خبرنگار رقم خورده است، توجه خاصی به خبرنگاران نمی‌شود.

وی اضافه کرد: از مسئولین و برگزارکنندگان این مراسمات تقاضا داریم که حداقل در یک روز از سال به حرف خبرنگاران توجه کنند؛ شاید خبرنگاران هم حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند با استفاده از این فرصت بوجود آمده خواسته‌های خود را بیان کنند.

باقری ادامه داد: در بسیاری از مراسمها که برای بزرگداشت خبرنگار برگزار می‌شود به خبرنگاران توجه می‌‌شود و این فرصت را دارند که در مقابل مسئولان به راحتی خواسته‌ها، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کنند ولی در برخی دیگر از مراسمها شاهد این موضوع نیستیم.

وی انتقادی هم از برخی از خبرنگاران داشت که از فرصت ایجاد شده برای اظهار نظر خبرنگاران استفاده می‌کنند ولی در این محافل نیز مانند نشست‌های خبری مسئولان به بیان مشکلات اصناف می‌پردازند و کمتر به مشکلات حوزه خبر و رسانه می‌پردازند.

جولان خبرنگاران قلابی در روز خبرنگار

سرپرست خبرگزاری فارس اظهار داشت: متاسفانه در روز خبرنگار و روزهای قبل و بعد از آن که شاهد برگزاری مراسمات تجلیل از خبرنگاران هستیم، افرادی را مشاهده می‌کنیم که هیچ جایگاه خبری ندارند ولی در این مراسمات به عنوان خبرنگار حاضر می‌شوند.

ایمان ندومی اضافه کرد: این گونه اقدامات و خیلی دیگر از اتفاقاتی از این حیث برای خبرنگاران حرفه‌ای و تلاش‌گر که واقعا شبانه‌روز خود را برای این کار صرف می‌کنند جای بسی تأسف دارد اما تاسف سودی ندارد و با این اوضاع و احوال فضای رسانه‌ای استان باید سوخت و ساخت.

وی ادامه داد: با فرا رسیدن روز خبرنگار بسیاری از افرادی که هیچ آشنایی به الفبای این حرفه ندارند را در جلسات و نشست‌های مختلف خبری و مراسم تقدیر از خبرنگاران مشاهده می‌کنیم که جای بسی تأسف برای خبرنگاران حرفه‌ای است.

ندومی افزود: حرفه خبرنگاری حرفه مقدس و با افتخاری است اما افسوس و صد افسوس که این روزها این عرصه به مکانی برای سوءاستفاده‌های اقتصادی تبدیل شده و کسانی که هیچ دغدغه‌ای در این زمینه ندارند، وارد کار شده و فقط به فکر جیب خود هستند و متاسفانه زحمت خبرنگاران زحمت‌کش و پرتلاش به راحتی نادیده گرفته می‌شود.

برای نجات خبرنگاران بکوشیم

وی گفت: هنوز برای طراحی ساز و کار لازم برای خبرنگار شدن دیر نشده و مسئولان در کنار متخصصان عرصه رسانه و مشاوره باید از خبرنگاران با تجربه برای این امر استفاده کنند تا بیش از این شاهد نامهربانی در حق خبرنگاران تلاش‌گر و نه خبرنگاران قلابی نباشیم.

ندومی اظهار داشت: آنقدر اتفاقات تلخ در مورد حضور غیرحرفه‌ای‌ها در این عرصه زیاد است که نمی‌دانم از کدام بگویم، وقتی شخصی از راه خبرنگاری به دنبال رسیدن به آمال خود است و یا وقتی عده‌ای فقط در روزهای تجلیل و تقدیر خبرنگار می‌شوند و یا... خیلی مصداق زیاد است و مجال ما کم.

وی در پایان بیان داشت: دوستان خبرنگار پر تلاش و زحمتکش باید دست به کار شده و راه را برای حضور افراد غیر حرفه‌ای و کسانی که خبرنگاری را بازیچه و مسیری برای رسیدن به اهداف خود کرده‌اند ببندند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس