گزینه های ایرانی روی میز فدراسیون فوتبال/ تاج با سرمربی مد نظرش توافق کرد؟

کارلوس کی روش در حالی تهران را ترک کرد که هنوز وضعیت نیمکت تیم ملی ایران مشخص نیست.

به گزارش مشرق، با پایان رقابت ایران در جام‌جهانی و حذف تیم ملی از مرحله گروهی و البته پایان قرارداد کی‌روش با فدراسیون ایران، حالا آینده تیم ملی مبهم‌تر از هر زمان دیگری است. قرارداد کی‌روش با توافق مهدی تاج برای مدت سه ماه و تا پایان جام‌جهانی بود و با وجود انتقادات گسترده از این سرمربی، دستیار او می‌گوید فدراسیون قصد دارد مذاکرات را دوباره آغاز کند که البته همین موضوع ابهامات را هم بیشتر کرده است.

راجر دسا، دستیار اول کی‌روش در جام‌جهانی قطر خبر داد فدراسیون فوتبال در ماه ژانویه قصد دارد مذاکرات را از سر بگیرد. دسا پس از بازگشت به کیپ تاون طی مصاحبه‌ای گفت: «سه روز به ایران برگشتیم و بعد به خانه برگشتم. از آینده خود با تیم ملی مطمئن نیستیم اما از ژانویه مذاکرات خود را با فدراسیون از سر خواهیم گرفت. امیدواریم سال آینده هم با تیم ادامه دهیم. ما می‌خواستیم با راهیابی به مرحله حذفی تاریخ‌سازی کنیم، اما نتوانستیم از دور گروهی صعود کنیم.»

اما اینکه حالا واقعا چنین موضوعی یعنی پیشنهاد برای ادامه همکاری با کی‌روش در دستور کار فدراسیون فوتبال قرار گرفته است یا خیر؛ در گزارشی به جزئیات این موضوع پرداخته‌ایم.

چرا فدراسیون روزه سکوت گرفته است؟

از زمانی که تیم ملی با ناکامی قطر را ترک کرده و به تهران بازگشت، هنوز هیچ یک از اعضای آن از تاج گرفته تا ارکان هیات‌رئیسه صحبت‌های کارشناسی خاصی درخصوص عملکرد تیم ملی، ادامه همکاری با کی‌روش و سایر موارد مرتبط مطرح نکرده است. در این خصوص و در این مدت چند خطی را مهدی تاج رئیس فدراسیون درباره VAR به صحبت پرداخته و احسان اصولی سخنگوی فدراسیون فوتبال نیز در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها به‌صورت کلی اظهاراتش را بیان کرده و درنهایت هم طهمورث حیدری عضو هیات‌رئیسه در گفت‌وگویی با بیان اینکه با ابقای کی‌روش مخالف هستم در این خصوص به بیان دیدگاه‌های شخصی خودش پرداخته بود.

در این مدت نیز بسیاری از رسانه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی در پی دعوت از ارکان فدراسیون برآمدند تا درحالی‌که تنور جام‌جهانی هنوز داغ است درباره عملکرد تیم ملی، سرنوشت کی‌روش و سایر موارد دیگر مرتبط مطالبه‌گری کرده و توضیحات لازم را بشنوند اما هر بار این دعوت‌ها رد شده و راه به جایی نبرد.

بیشتر بخوانید:

اشتباه بزرگ کی روش چه زمانی بود؟

حالا و در کنار همه ابهامات موجود این سوال پیش می‌آید که چرا سئول‌نشین‌ها روزه سکوت گرفته‌اند و در این برهه زمانی قصد ندارند پاسخگوی رسانه‌ها باشند.

در این خصوص اینکه چرا ارکان فدراسیون فوتبال جوابگو نیستند، یکی از اعضای هیات‌رئیسه این نهاد گفت: «چون هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم و جلسه هیات‌رئیسه هفته آینده برگزار می‌شود ترجیح می‌دهیم بعد از برگزاری جلسه، توضیحات لازم درمورد تصمیم‌گیری‌هایی که قرار است انجام شود را بدهیم. در این مدت سکوت کردیم چون هر صحبتی که بیان می‌شد از آنجایی که یک عده مخالف و یک عده موافق وجود دارند ممکن بود هر اظهارنظری فشارهای زیادی را ایجاد کند، به همین دلیل ترجیح دادیم تا قبل از برگزاری جلسه هیات‌رئیسه صحبت خاصی مطرح نشود و درصورتی‌که در این جلسه تصمیمی گرفته شود، در این مورد توضیحات لازم را خواهیم داد.»

گزینه های ایرانی روی میز فدراسیون فوتبال/ تاج با سرمربی مد نظرش توافق کرد؟

وی ادامه داد: «ما هنوز درباره موضوعات مختلف درباره تیم ملی هیچ جمع‌بندی‌ای نکرده‌ایم. باید داده‌های فنی و گزارش‌های فنی به دست ما برسد. در هر صورت یک عده موافق و یک عده مخالف هستند و سپس تصمیم لازم گرفته می‌شود. ضمن اینکه این‌طور هم نیست که هیات‌رئیسه براساس خوشایند خودش عمل بکند. قبلا هم نشان دادیم که منفعت فوتبال و تیم ملی را در اولویت قرار داده و براساس آن تصمیم‌گیری می‌کنیم و هرگز برحسب سلایق شخصی بحث نخواهیم کرد.»

این درحالی است که حیدری عضو هیات‌رئیسه فدراسیون چندی پیش در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: «قرارداد کارلوس کی‌روش تا پایان جام‌جهانی بود. او در حال حاضر قراردادی ندارد. اگر هم قرار به ماندن او باشد، باید بیاید قرارداد ببندد و برای تمدید این قرارداد موافقت هیات‌رئیسه الزامی است. تا جایی که من می‌دانم هیات‌رئیسه با ماندن کی‌روش مخالف است و موافقت نخواهد کرد.» با این شرایط به نظر می‌رسد این عضو هیات‌رئیسه به بیان اظهارات شخصی و سلیقه‌ای خود پرداخته و نقطه‌نظرات او نمی‌تواند به نقطه‌نظرات سایر ارکان یا کلیت هیات‌رئیسه تعبیر و تعمیم داده شود.

زمان تصمیم‌گیری فرا رسید؟

در هر صورت طبق شنیده‌ها قرار است در جلسه هفته جاری هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال بررسی‌های لازم درباره موضوعات مختلف مرتبط با تیم ملی به عمل آمده و تصمیم‌گیری انجام شود. به‌طور حتم روشن شدن تکلیف کی‌روش در اولویت است؛ این درحالی است که اگر بنا بر اظهارات حیدری به‌صورت واقعی کی‌روش در برنامه‌های هیات‌رئیسه نباشد و بیشتر حاضران در هیات‌رئیسه نیز با او هم نظر نباشند، باید دید چه افرادی کاندیدای جایگزینی کی‌روش شده و در آینده سکان هدایت تیم ملی را عهده‌دار خواهد شد.

در این خصوص شنیده می‌شود به جز بررسی شرایط تیم ملی و وضعیت کی‌روش برای ادامه همکاری یا قطع همکاری با او، قرار است درباره تیم ملی امید و سرمربی این تیم نیز در جلسه فوق تصمیم‌گیری‌های لازم به عمل بیاید. بعد از قطع همکاری با مهدی مهدوی‌کیا سرمربی سابق تیم ملی امید این‌طور شنیده می‌شود که قرار است یک سرمربی ایرانی جایگزین او شود. طبق شنیده‌ها از رضا عنایتی یا مجتبی حسینی به‌عنوان سرمربیان بعدی تیم ملی نام برده می‌شود. قرار است کمیته فنی به همراه کمیته جوانان فدراسیون فوتبال بعد از بررسی‌های لازم، گزینه‌های خود را برای انتخاب نهایی به هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال اعلام کند.

سرمربی ایرانی هم گزینه روی میز

طی چند روز گذشته درباره حضور احتمالی سرمربیان ایرانی روی نیمکت تیم ملی و مخاطرات آن هشدارهای لازم را دادیم. در این خصوص اعلام کردیم با توجه به گزینه‌های موجود این اتفاق یعنی انتخاب سرمربی ایرانی می‌تواند در این برهه زمانی و درحالی‌که کمتر از یک سال دیگر تا جام ملت‌های آسیا باقی مانده، به نوعی بازگشت به عقب و یک تصمیم غلط تعبیر شود اما با همه این تفاسیر از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد که یکی از گزینه‌های موجود روی میز به انتخاب سرمربی ایرانی مربوط می‌شود. بنابراین تا این جای کار در کنار احتمال ابقای کی‌روش، باید کار با گزینه ایرانی را هم محتمل دانست.

تاج با کی‌روش توافق کرده؟

طی روزهای گذشته بسیاری از رسانه‌ها از سرنوشت کارلوس کی‌روش و احتمال ادامه همکاری او با تیم ملی فوتبال ایران بر این اساس خبر دادند که گویا قبل از سفر سرمربی پرتغالی و ترک تهران، مهدی تاج به‌صورت شفاهی پیشنهاداتی را به کی‌روش مطرح کرده است و همین موضوع شواهد را تقویت می‌کند که قرار است این سرمربی همچنان در تهران مانده و به کارش با تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر نیز ادامه بدهد. با این حال شنیده‌ها حاکی از آن است که چنین پیشنهادی هنوز از سوی تاج صورت نگرفته و اگر هم صحت داشته باشد اعضای هیات‌رئیسه از آن بی‌خبر هستند.

همچنین یکی از رسانه‌ها طی روزهای گذشته این‌طور مطرح کرده بود که کی‌روش در آستانه ترک تهران، لیست بازی‌های تدارکاتی و برنامه آماده‌سازی خود را به فدراسیون فوتبال ارائه کرده است تا طبق این برنامه، آماده‌سازی تیم ملی در اردوهای بعدی لحاظ شود؛ این درحالی است که این امر هم از سوی فدراسیون فوتبال تایید نشده تا مشخص شود فعلا هیچ قلابی از سوی کی‌روش به حلقه‌های فدراسیون ایران برای ادامه همکاری گیر نکرده است.

رقم قرارداد کی‌روش چقدر بود؟

روزنامه الاقتصادیه عربستان چند روز پیش در گزارشی مبلغ قرارداد مربیان حاضر در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را منتشر کرد. بر این اساس، «هانسی فلیک» سرمربی آلمان با مبلغ ۶.۵ میلیون یورو در صدر قرار دارد و «گرت ساوتگیت» و «دشان» سرمربی فرانسه به ترتیب با ۵.۸و ۳.۸ میلیون یورو دوم و سوم هستند. طبق اعلام این روزنامه، مبلغ قرارداد «کارلوس کی‌روش» پرتغالی با تیم ملی ایران ۵۸۰ هزار یورو است. البته قرارداد کی‌روش با ایران سه‌ماهه و تا پایان جام‌جهانی قطر بسته شده بود.

به گفته مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، قرارداد کی‌روش صرف‌نظر از پاداش‌های جام‌جهانی ماهانه ۵۰ هزار یورو بوده و احتمالا محاسبه روزنامه الاقتصادیه هم براساس همین مبلغ ماهانه بوده است، این درحالی است که برخی این‌طور محاسبه کرده بودند که رقم اعلام‌شده از سوی الریاضیه دستمزد سه‌ماهه کی‌روش بوده است اما سرمربی پرتغالی تیم ملی همان رقم اعلام‌شده فدراسیون (ماهی ۵۰ هزار یورو) را به همراه آپشن‌های موجود در قرارداد دریافت کرده است.

کی‌روش بماند یا برود؟

در هر صورت چه کی‌روش بماند و چه برود باید این موضوع در همین برهه زمانی فعلی تعیین‌تکلیف شود. قدرت‌های سنتی قاره کهن برای ۲۰ سال بعد خود هم برنامه‌ریزی کرده و از طرفی ۳ تیم از آسیا به جمع ۱۶ تیم برتر دنیا راه پیدا می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که برای موفقیت تیم ملی در جام ملت‌های آسیا بعد از حدود نیم قرن مسیر بسیار سختی پیش روی فوتبال ایران است و اگر اوضاع بدون فکر و بدون برنامه فعلی بخواهد به همین منوال باقی بماند و در روی همین پاشنه بچرخد، مطمئنا رویای قهرمانی در قاره کهن به بیشتر از نیم‌قرن هم خواهد رسید.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • پارسائی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 2
    یه ایرانی را بذارید سرمربی همه اختیارات وامکانات هم بهش بدید به مدت چهار سال البته فردباشخصیتی باشد نه فقط زبان درازی کند هر نتیجه ای گرفت ایرانی بوده . ؟!
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 0
      شما زیاد به خودت فشار نیار جناب تاج با درایتی که داره صبر می‌کنه دقیقه نود تنهایی عوض کل آدمهای فدراسیون فوتبال و برخلاف میل خیلی از مردم تصمیم میگیره، یه جوری که میگن گذاشت تو کاسه مون
  • احسان معتمدی IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    5 0
    بازیکنان کشورمان به اسکوچیچ خیانت کردند و خدا هم خیانت کاران را با مجازات دو باخت مفتضحانه تنبیه کرد اما کجاست عقلی که عبرت بگیرد
  • SE ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    4 0
    چرا میخواهید عشق تاج، کی روش را از او جدا کنید؟
  • NO ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 1
    کاش رای گیری میشد، من بشخصه راضیم کیروش بمونه و ببازیم. فراموش نکنید کیروش توی استادیوم هایی بازی میکرد که درش خأنین وطنی علیه تیم شعار میدادند
    • بشار عبدالواحد IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      2 1
      خفشو به کشورم توهین نکن
  • امید IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ابتدا باید یک آدم درست و حسابی که قلب سالم داره برای فدراسیون انتخاب کنیم(البته پرونده فساد مالی و مدیریتی هم نداشته باشه).دوم ساخت حداقل 3 الی 4 تیم ملی برای ایجاد رقابت و عدم ناز کردن بازیکن برای مربی و تیم.سوم حمایت ملی و مالی از تیم ها. چهارم بر گزاری لیگ داخلی منظم و مرتب. پنجم برگزاری اردوهای داخلی و خارجی . نکته ایی که از همه مهمتره فرهنگ سازی ملی و اسلامی بین بازکنان، مثل تیم مغرب .
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 0
    کیروش خواهد ماند زیاد خودتون رو عصبانی نکنین . بهترین گزینه و در دسترس ترین گزینه کیروش هستش .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس