ابداع روش جدید درمان سرطان بدون آسیب به سلول های سالم

گروهی از محققان با کمک یک پژوهشگر ایرانی و استفاده از فناوری امواج صوتی سطحی و نانو دارو روشی نوین برای هدف گرفتن سلول های سرطانی بدون آسیب به سلول های سالم ابداع کرده اند.

به گزارش مشرق، نانوداروها هنگام حرکت به سمت بافت‌های هدف با موانع فیزیک وشیمیایی متعددی مواجه هستند که بر عملکرد درمانی آنها تأثیر می‌گذارد.

این موانع می‌توانند نفوذ حامل‌های نانو دارو به نواحی عمیق‌تر بافت‌های متراکم مانند تومورها محدود کنند و در نتیجه از انتقال موثر دارو جلوگیری کنند.

برای مقابله با این چالش، محققان با همکاری مریم تبریزیان یک روش جدید ابداع کردند که از فناوری امواج صوتی سطحی (SAW) برای سونوپرینت(نوعی از سونوگرافی داپلر) و رشد نانوذرات روی «مدل کشت سه بعدی سلولی» (اسفرویید spheroid) بهره می گیرد.

پلتفرم SAW برای تولید امواج صوتی متمرکز و یک طرفه برای ایجاد جریان صوتی شدید و نیروهای Bjerknes طراحی شده است. نیروهای Bjerknes در حقیقت نیروهای انتقالی بر روی حباب ها در یک موج صوتی هستند. این پدیده نوعی نیروی تابش صوتی است.

اثر تحریک SAW بر زنده ماندن سلول و همچنین تجمع و نفوذ نانوذرات روی اسفروییدهای سرطان سینه انسان (MCF ۷) و ملانوما در موش (YUMM ۱.۷) مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این تحقیق، فرکانس بالا، ولتاژ ورودی پایین و ماهیت بدون تماس سیستم SAW پیشنهادی، زنده ماندن بیش از ۹۲ درصد سلول های سالم را تضمین می کند.

روش SAW تجمع ۱۰۰ نانومتری ذرات پلی استایرن روی اسفرویید ها را تا حدود چهار برابر افزایش داد و از سوی دیگر نفوذ نانوذرات به داخل اسفروییدها را تا سه برابر بهبود بخشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ق ی IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 0
    باخام گیاه خواری چندماهه اصل سرطان طبیعی درمان میشه
  • اقبال مهدوی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ایران قوی=مرگ دشمنان ایران قوی= انقلاب اسلامی مقتدر ایران قوی= ما می توانیم امام خمینی ایران قوی= حمایت امام خامنه ای ازنخبگان ایران قوی= ولایت مطلقه فقیه ایران قوی= فتح قله ها ایران قوی= مرگ امریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس