به گزارش مشرق، امسال رسانه ملی چهار مجموعه «راز پنهان» به کارگردانی فلورا سام، «چمدان» ساخته خسرو ملکان، «خداحافظ بچه» به کارگردانی منوچهرهادی و «شاید برای شما اتفاق بیفتد» ساخته احمد معظمی را برای پخش درایام ماه مبارک رمضان در نظر گرفت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مجموعههایی که حالا پخش آنها به نیمه رسیدهاست، اما آنچنان که باید در جلب نظر مخاطبان رسانه ملی موفق نبودهاند و تنها مجموعه «خداحافظ بچه» توانسته تا حدی نظر برخی از منتقدان را جلب کند.
در مورد سریالهای امسال نظر 4 منتقد سینما و تلویزیون را جویا شدیم که میخوانید:
افت کیفی نمیبینم
طهماسب صلح جو با اشاره به اینکه از بین مجموعههای تلویزیونی ماه مبارک رمضان تنها سریال «خداحافظ بچه» را رصد میکند، میگوید: «این سریال را هر شب با علاقه دنبال میکنم و به نظر من یکی از سریالهای موفق این ماه است.»
او ادامه میدهد: «این سریال فیلمنامه و اجرای بسیار خوبی دارد و در مقایسه با سریالهای سایر شبکهها بسیار کار خوب و ارزشمندی است.»
به گفته صلح جو شبکه سه سیما در تولید مجموعههای مناسبتی همیشه در میان سایر شبکهها پیشتاز بوده است و این اتفاق تنها به دلیل مدیریت و ساختار مناسبی است که این شبکه برخوردار است.
این منتقد میافزاید: «شبکه سه در طول این سالها نشان داده است که همیشه از افرادی در تولید آثارش استفاده میکند که اهل فن بوده و به کارشان مسلط هستند و همین موضوع در کیفیت کارها موثر است.»
صلح جو در پاسخ به این سوال که آیا افت کیفی در مجموعههای مناسبتی طی سالهای گذشته تا کنون احساس میکند یا خیر؟ میگوید: «من افت کیفی زیادی نمیبینم. مثلا همین شبکه سه در طول این سالها همیشه سریالهای خوبی را ارئه کرده است البته با این حرف نمیخواهم شبکههای دیگر را بیاعتبار کنم اما کیفیت آثاری که در تلویزیون ارائه میشود بیشتر به همان مدیریت و خط مشی که به آن اشاره کردم بر میگردد.»
«خداحافظ بچه» موفقتر است
کیوان کثیریان از دیگر منتقدان سینما نیز از میان مجموعههای مناسبتی این ماه سریال «خداحافظ بچه» را موفقتر از سایر شبکهها میداند و معتقد است که این مجموعه به لحاظ قصه و ساختار از استاندارهای حداقلی برخوردار است.
او ادامه میدهد: «اولین موردی که مخاطب تلویزیون را به دیدن یک مجموعه ترغیب میکند ایده اصلی فیلمنامه و البته غیر قابل پیش بینی بودن آن است که فکر میکنم تا حدی این فاکتورها را در مجموعه «خداحافظ بچه» میبینیم.»
کثیریان میافزاید: «منوچهر هادی کارگردان مجموعه «خداحافظ بچه» سالها در سینما دستیار کارگردان بوده است و چند اثر سینمایی را کارگردانی کرده و با مدیوم تصویر آشنا است و توانسته است کلیت این مجموعه تلویزیونی را قابل قبول ارائه دهد.»
او با اشاره به اینکه مجموعه «خداحافظ بچه» در مقایسه با سریالهایی چون «میوه ممنوعه»، صاحبدلان» و... که سالهای گذشته جزو مجموعههای پر مخاطب سیما بودند، در پله پایینتر قرار میگیرد، میگوید: «با وجود تمام این شرایط مجموعه «خداحافظ بچه» سریال قابل قبولی نسبت به سایر مجموعههای مناسبتی سیما است.»
افت محسوس مجموعههای امسال
محمد تقی فهیم (منتقد سینما) نیز با اشاره به اینکه مردم با شروع ماه مبارک رمضان به دیدن مجموعههای تلویزیونی عادت کردهاند و به نوعی به یک سنت تبدیل شده است، میگوید: «هر چقدر که دیدن سریالهای ماه رمضان برای مردم مهم است و به دیدن آن عادت کردهاند مسئولان، برنامه ریزان و مدیران تلویزیون آنقدر که باید فکری به حال کیفیت این مجموعهها نمیکنند.»
او ادامه میدهد: «امسال مجموعههایی روانه آنتن تلویزیون شده است که در مجموع کارهای قابل دفاعی نیستند و نسبت به سالهای گذشته افت کیفی محسوسی پیدا کردهاند.»
فهیم خاطرنشان میکند: «در حال حاضر اقبال عمومی به مجموعه «خداحافظ بچه» بیش از سایر سریالها است و فکر میکنم این سریال از جذابیتهای حداقلی برای مخاطب برخوردار است.»
به گفته فهیم، «ساعت پخش این مجموعه به دیده شدناش کمک کرده است و علاوه بر آن از ایده و موضوع جذاب تری برخوردار است اما به لحاظ فرم و ساختار اثر متفاوتی نیست.»
این منتقد سینما با اشاره به اینکه استفاده از بچهها در سریال «خداحافظ بچه» این کار را برای مخاطبان جذاب میکند، میگوید: «حضور بچه در این کار یکی از نقاط قوت سریال است چرا که همه ما ایرانی عا به عنصر خانواده و بچه علاقه مندیم و دیدن این بچهها برای ما خوشایند است.»
او میافزاید: «در سریال «خداحافظ بچه» بازیهای خارق العادهای را نمیبینیم و بازی مهز آوه شریفی نیا قابل قبول است اما در دکوپاژ و ساختار این سریال از ضعفهایی برخوردار است.»
جواد طوسی منتقد سینما هم معتقد است که تا وقتی نگاه باری به هر جهت در تلویزیون وجود دارد، شکل و ساختار سریال سازی روز به روز افت میکند و در ارتقای سطح فرهنگی و بصری مخاطب نقشی ندارد.
او ادامه میدهد: «تلویزیون فقط با سریال سازی نیست که میتواند در ارتقای فرهنگ مردم موثر باشد. مثلا تا چند سال پیش ساز و کار شبکه چهار سیما به گونهای بود که به تمام مسائل نگاه کارشناسی داشت اما در حال حاضر اکثر برنامههای این شبکه فاقد این موضوع است و در شیوه مدیریتی باید نگاه دوباره صورت بگیرد تا مردم ما جذب شبکههای ماهوارهای نشوند.»
طوسی با اشاره به ساخت مجموعههای مناسبتی سالهای گذشته، میگوید: «برخی از سریالهایی که در ماه رمضان سال گذشته ساخته میشد آمیخته بود با طنز و مثلا آثاری که رضا عطاران کارگردانی کرد شاید از نگاه سازنده اثر مطلوبی نبوده اما همان سریالها در حال حاضر برای ما تبدیل به نوستالژی شده است.
او میافزاید: «در حال حاضر ساخت و نگاه به سریالهای مناسبتی تنها یک نگاه ذوق زدهای است که ما را به هیچ جا نمیرساند و باید بازنگری در شیوه برنامه سازی تلویزیون صورت بگیرد.»
آیا سریالهایی که در ماه مبارک رمضان روی آنتن میروند از لحاظ کیفی نسبت به مجموعههایی که در سالهای گذشته پخش میشدند افت کردهاند؟