سایه روشن کی‌روش در تیم ملی ایران/بازگشت به عقب با دست فرمان تاج؟

یک ناکامی دیگر از تیم ملی فوتبال ایران با هدایت کارلوس کی‌روش و این بار در جام جهانی قطر، اختلافات را پیرامون ادامه کار یا قطع همکاری با این مربی پرتغالی افزایش داده است.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال ایران پس از کسب یک پیروزی و دو شکست سومین تیم گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ شد تا بار دیگر با هدایت کارلوس کی روش نتواند رؤیای صعود از مرحله گروهی جام جهانی را رقم بزند.

مرد پرتغالی که پس از تلاش‌های شبانه روزی هشت ساله توانست تیم ملی ایران را به جام‌ها جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ برساند این بار با بلیتی که مهدی تاج و چند تن از بازیکنان وفادارش در رختکن تیم ملی برایش رزرو کردند، به جای دراگان اسکوچیچ به جام جهانی ۲۰۲۲ رفت تا سه‌گانه ناکامی با او رخ دهد.

خروج از ریل موفق با دست پخت تکراری

باخت یک بر صفر مقابل آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴ و پیروزی مقابل مراکش و تساوی برابر پرتغال در ۲۰۱۸ باعث شد تا کی روش تبدیل به چهره‌ای محبوب برای هواداران فوتبال ملی شود. مرد پرتغالی با وجود حاشیه‌های رنگارنگ و گوناگون خود به حضور روی نیمکت تیم ملی ایران ادامه داد تا شانس خود را در جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا بار دیگر بیازماید اما شکست سه بر صفر مقابل ژاپن پایان کار هشت ساله او در ایران شد.

در ادامه تیم ملی ایران با تمام نقدهایی که به دراگان اسکوچیچ وارد می‌شد توانست صعودی راحت به جام جهانی داشته باشد اما بازگشت مهدی تاج پروژه بازگشت تمام عوامل قبلی به تیم ملی ایران را به همراه داشت. کی روش آمد تا نظم را به اردوی ملی پوشان برگردانده و بتواند تیمی متحد را برای بازی با انگلیس، ولز و آمریکا راهی میدان کند.

سایه روشن کی‌روش در تیم ملی ایران/بازگشت به عقب با دست فرمان تاج؟

استرس بالای مرد جنجالی

مشاهدات عینی شاهد این مدعی است که کی روش در هر دو دیداری که ایران تن به شکست داد نتوانست آرامش را به تیمش باز گرداند. او پس از مصدومیت علیرضا بیرانوند در بازی با انگلیس دستِ حسرت بر سرش کشید تا سید حسین حسینی ۶ گل از سه شیرها دریافت کند.

بیشتر بخوانید:

ضرر بزرگ کی‌روش از ناکامی تیم ملی در صعود

او در بازی با آمریکا هم نشانه‌های زیادی از استرس را در کنار زمین چمن داشت. کی روش که تاکتیک غیر قابل اعتمادش باعث شکست ایران شد مقابل فریادهای متوالی رامین رضاییان به بازیکنانی همچون مرتضی پورعلی گنجی و علی قلی زاده نیز سکوت کرد و نتوانست حتی از مدافع خود بخواهد تمرکزش را روی بازی بگذارد نه فریادهای بلند.

کی روش بی آنکه بابت حذف تیم ملی ایران عذرخواهی داشته باشد پس از باخت مقابل آمریکا در میکسدزون ورزشگاه الثمامه قطر به صحبت‌های پر انرژی و خنده‌های دو تن از داوطلبان راهنما در آنجا بهانه تراشید و آن را طعنه به خود دانست. گویی کی روش منتظر انفجار اعتراضش به تمام چشم‌هایی بود که از او صعود می‌خواستند اما نتوانست آن را برآورده کند.

وطنی‌ها برای وطن جان کندند

تیم‌های ملی آمریکا، کامرون مراکش، تونس، تیم ملی پرتغال، سنگال، غنا، اروگوئه، اکوادور، ژاپن، آرژانتین، هلند، انگلیس، صربستان، اسپانیا، کرواسی، فرانسه، برزیل، دانمارک و آلمان در جام جهانی ۲۰۲۲ از مربیان داخلی بهره بردند. بیشتر از نصف این تیم‌ها توانستند به دور حذفی صعود کنند. این جایگاه در ایران مدت‌هاست در اختیار مربی داخلی قرار نمی‌گیرد.

سایه روشن کی‌روش در تیم ملی ایران/بازگشت به عقب با دست فرمان تاج؟

همه در انتظار نسخه تاج برای جام ملت‌های آسیا

مهدی تاج پس از روی کار آمدن مجدد در فدراسیون فوتبال از پروژه حضور مربی داخلی برای جام ملت‌های ۲۰۲۳ پرده برداشت. او حتی پای خود را فراتر گذاشت و کی روش را به عنوان مدیر فنی تیم ملی ایران پس از جام جهانی قطر و جواد نکونام را به عنوان سرمربی معرفی کرد اما نکونام در همین ابتدای پروژه بومی سازی تاج زیر بار نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران نرفت.

تاج قصد داشت نکونام را به عنوان دستیار کی روش روی نیمکت قرار دهد اما سرمربی فعلی فولاد خوزستان با آن مخالفت کرد تا نسخه‌های بعدی او نیز در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. کی روش که بدش نمی‌آمد همچون جام جهانی برای سومین بار روی نیمکت تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا بنشیند خداحافظی رسمی خود از جمع ملی‌پوشان را اعلام نکرد تا مرد پرتغالی با نتایج غیر قابل قبول ولی توانمندی فراوان در پرورش استعدادهای فوتبالی بار دیگر در مرز تمدید قرارداد با فدراسیون فوتبال ایران قرار بگیرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 2
    برانکو میتونه گزینه ی خوبی باشه
  • الحق IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 1
    شما یک مربی ایرانی نمونه بیاورید که سواد فوتبالی داشته باشد واله مجیدی درحد تیم ملی نیست مربی ایرانی هرتیمی را بدبخت می کند نژادپرستی هم حدی دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس