کد خبر 1442011
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
محسن مهدیان

«شهید دهیم؛ اما کشته نه». این جمله‌ای است که به‌عنوان تدبیر نظام در برخی محافل گفته و رسانه‌ای شده است. اما چرا؟ 

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

یکم. «شهید دهیم؛ اما کشته نه». این جمله‌ای است که به‌عنوان تدبیر نظام در برخی محافل گفته و رسانه‌ای شده است. اما چرا؟ ابتدا دقت کنید؛ راهبرد مدارا در اغتشاشات اخیر فارغ از تصمیمات غلط و کم‌کاری‌ها و اهمال‌کاری‌ها و تسامح‌های غیرراهبردی با آشوب‌های کف خیابان است. چه‌بسا در مواردی مماشات و انفعال‌ها اکیدا جای گلایه دارد. با این حال ما با یک راهبرد کلان به نام مدارا و مراعات مواجه بودیم. راهبردی که فرمانده سپاه تهران به نقل از فرمانده کل سپاه اینطور گفت که نباید از سلاح گرم استفاده می‌کردیم. اما چرا؟

دوم. الف. در ۴ساعت اول هجوم معترضان به کاخ سفید ۴نفر کشته شدند.

ب. در ماجرای جنبش وال‌استریت به گزارش پلیس آمریکا ۶هزار نفر دستگیر شدند.

ج. در ماجرای اعتراضات انتخابات آمریکا در یک هفته ۱۰نفر زیر ۳۰سال کشته شدند. این در حالی است که رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا تصریح کرده بود که اعتراضات اغلب مسالمت‌آمیز است.

د. در ماجرای پس از ۱۱سپتامبر تلفن‌ها و ایمیل‌ها توسط امنیتی‌ها شنود و دیده می‌شد.

ه‍. در اعتراضات انتخاباتی آمریکا ۲۵شهر حکومت نظامی برقرار و اینترنت بسیاری از شهرهای پرجمعیت قطع شد.

و. توییتر به‌عنوان یک پلتفرم آمریکایی وقتی احساس خطر امنیتی کرد حساب رئیس‌جمهور قانونی این کشور را بست.

ماجرا روشن است؛ رفتار غربی‌ها و آمریکایی‌ها در زمان صیانت از امنیت...

سوم. تقریبا اجماع وجود دارد که حوادث این دوماه اعتراض نبود و اغتشاش بود. خود ضدانقلاب‌ هم معترف به براندازی خشن است و نه اصلاح و تغییر. جان بولتون اعتراف کرد مخالفان در کف خیابان اسلحه دارند. فیلم‌ها و اسلحه‌های کشف شده و شهدای این ایام نیز به کفایت گویاست. سؤال این است که کدام کشور سر امنیتش این میزان مدارا نشان می‌دهد؟ کدام مصلحت مهم‌تری وجود دارد؟

به این فهم، کلید این راهبرد در سبک مواجهه رهبر انقلاب با حوادث اخیر است. یکی از پربسامدترین بخش‌های سخنان رهبری در این ایام تأکید بر دسته‌بندی دستگیر شده‌هاست. آشوبگر و مزدور و منافق و تروریست و مجرم به کنار اما جاهلان و غافلان و هیجان‌زده‌ها نیز یک سوی قصه‌اند. اما چه فرقی می‌کند؟ مدارا چرا؟ چرا ناجا اسلحه گرم دست نگرفت؟

چهارم. جنس اغتشاش این دوماه با همه موارد مشابه از ۷۸ تا ۸۸ و تا ۹۸ متفاوت است. این‌بار با جریانی مواجه بودیم که در محاصره رسانه‌ای شبکه‌ها، دچار دگرگونی هویتی شده بودند. یک مسخ‌شدگی کامل که اساسا نه صدای حقیقت به گوش آنها می‌رسید و نه توان و اراده جدا شدن از گرداب شبکه‌ای دروغ را داشتند. مسلوب الاراده‌هایی که عصر شبکه آنها را تسخیر کرده و در یک خلسه رسانه‌ای گرفتار القاهای اغواگرایانه دشمن شده بودند. هوشیاری این جریان در نهایت در مواجهه با واقعیت حاصل می‌شود. باید تلاش کرد بیدار شود. او نیت نکرده است آدم بکشد. چه‌بسا تصمیم آگاهانه‌ای نیز برای مبارزه ندارد. او گرفتار هیجان‌های کاذب رسانه‌ای شده است. جهت اطلاع رجوع کنید به اعترافات منتشر شده دستگیر شده‌های اخیر.

اما مگر چه فرقی می‌کند؟ وقتی اثر یکی است و منجر به ناامنی می‌شود، چه غافل و چه مغرض ثمره‌اش می‌شود ناامنی برای مردم. بند آخر، پاسخ این سؤال است.

پنجم. جمهوری اسلامی به قاعده مردم‌سالاری هم جامعه برایش مهم است و هم اجزای جامعه. نگاه دلسوزانه و پدرانه به افراد باعث می‌شود که تنها به ثمره رفتار آنها توجه نکند و تلاش کند به‌علت این رفتار برسد و برای درمانش تدبیر کند. اینجاست که نمی‌تواند از کنار غفلت‌های تودرتوی قربانی‌های نظام شبکه‌ای پلتفرم به راحتی بگذرد.

این مهم‌ترین و کلیدی‌ترین تفاوت جمهوری اسلامی با تمام حکومت‌های عالم است. اینجاست که آن جمله کلیدی فرمانده سپاه همچنان طنین‌انداز می‌شود که خطاب به آمریکا گفت: ما با همین جوان‌هایی که کف خیابان آمده‌اند سراغ‌تان خواهیم آمد.

ششم. روشن است که حساب مجرم ولو از سر غفلت از بقیه جداست و باید تقاص پس دهند اما این راهبرد مدارای جمهوری اسلامی را باید درباره‌اش کتاب‌ها و مقاله‌ها نوشت... جزئیات این راهبرد دلسوزانه و تعلیمی در آینده بیشتر روشن می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    8 4
    خب بفرمایید بر اساس این راهبرد در فراخوان آتی معاندین چند نفر دیگر از برادرانمان مثل سید روح الله عجمیان و آرمان علی وردی را از دست خواهیم داد؟ چند عملیات تروریستی دیگر انجام خواهد گرفت؟ چند پدر بی فرزند و چند فرزند بی پدر خواهند شد؟ تا کی بر اساس کشته های خیالی اینستاگرامی جوانان دست گل وطن ما به صورت واقعی پر پر خواهند شد؟؟؟ هیچ جای دنیا وجود دارد که در چنین شرایطی برای اینترنت محدودیت ایجاد نکنند؟ تا کی آقای محسن مهدیان؟؟؟
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      1 3
      این حرف از اساس اشتباه است چون جوابش واضح است به همان اندازه که از طرف مقابل کشته میشود !!!
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      3 1
      ۱۲:۵۱ بله کشته های خیالی برای تهییج مردم و افتادنش به جون هم.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    11 2
    هفته دیگه همین موقع آقای مهدیان داره از مظلومیت شهیدانی که در 14 و 15 و 16 آذر کشته شدند قلم میزند و از نامردی و بی وجدانی ضد انقلاب در کشته سازی گله میکند!!! با امنیتمان کلاس آموزشی اجتماعی راه انداختیم و آرامش کشور را به حراج آزمون خطا گذاشته ایم تا جوانان گول خورده برگردند!!! همیشه خدا هم نظاره گریم و عقب. دشمن که ضربه زد صدایمان در می آید.
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      2 4
      دست هیچ کس نیست متاسفانه با ریزش شدید نیرو ها و تمرد از کشتن هموطن مواجه هستیم حتی در نیرو های بسیج خانواده شهدا و سپاه
    • محمد IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      4 1
      چرا دروغ هیچ گونه ریزشی در کار نبوده واتفاقا با جنایاتی که اغتشاشگران کردند بسیج و سپاه عزمشان برای مقابله بسیار جدی تر شده است
  • محسن IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    9 7
    باز خوب بود مدارا کردید...
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      9 6
      مدارا نکرده بودیم که الان کامنت نمیتونستی بزاری
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      9 4
      همین الان یه سرچ بکن کانادایی ها و انگلیسی ها مدارا با آشوب رو بهت نشون میدن
  • رضا IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    5 4
    کسانی که به مبارزه و تلاش برای براندازی اقدام نموده اند مصداق بارز محارب با خدا و باغی هستند به نظرم بهتر بود از همان ابتدا حکم اشداء
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      1 1
      بچه 14-15 ساله چه میداند محاربه چیست سیاست های اقای خلخالی باعث شده به جایی برسیم که کاری از پیش نمیتوانیم ببریم
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    6 4
    این حجم از مدارا کردن و حق به جانب پنداری داره پرونده ایران و میفرسته شورای امنیت
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      6 6
      هه. داری ماهی رو از آب میترسونی اصلاحاتی خائن؟ تحریمی بوده که انجام ندن؟ گمشو
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      4 3
      کشور مستقل خودش و مردمش تصمیمم میگیرن و انجام میدن نه شورای امنیت و فلان و بیسار. اگر ما از این چیزا میترسیدیم که همون چهل سال پیش میرفتیم زیر سلطه اونا
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      4 5
      ۱۱:۳۶ وقتي رفت شوراي امنيت اونوقت ميفهمي چه خاکي شده به سرت صبر کن
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      4 2
      13:49 چهار ستون بدنمو لرزوندی با این حرفت! برو بینیم بابا
  • حسن IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    1 2
    هرچند کشور طی این مدت اغتشاشات اخیر هزینه های زیادی چه از لحاظ جانی و چه مالی متحمل گردید ولی اگر برخورد به شکل سخت انجام میشد با کشته سازی که مد نظر و اهداف دشمن بود تبعات منفی بیشتری چه در محافل داخلی و چه مجامع خارجی با بهانه دهی به دشمنان ایجاد می کرد. علیرغم از دست رفتن جمعی از بهترین فرزندان این آب و خاک ولی این راهبرد، راهبردی هوشمندانه بود.
  • پایدار IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    8 3
    آقای عزیز لطفا سعی کنید کمتر خودتون را گول بزنید. لغاتی را که یاد مزدورانشون داده بودند که هنگام دستگیری به زبان بیاورند. غلط کردم، اشتباه کردم، گول رسانه های خارج از کشور را خوردم، گول علی کریمی و پولینژاد را خوردم. این دروغها قدیمی شده و از نویسنده محترم هم تقاضا دارم که به دروغهای یک مشت بی وطن و خود فروش استناد نکنند
  • محمود IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 0
    با نگاه جامع بله درسته نظام و مسئولین ارشد فرصت دادند تا فریب خورده ها راهشون رو از اغتشاشگرا جدا کنن ولی کمی با نگاه دقیق تر توجه کنیم متوجه میشیم هزینه این مماشات از جیب مردم و بسیجی ها و مامورین امنیتی در صحنه پرداخت شده آیا آقایون مقامات کت و شلواری حاضرند اون وسط بشینن و 7-8 نفر انها زیر مشت و لگد بگیرن بعد با همین لحن بگن که اینها عزیزان ما هستن ؟ بزاریم حقیقت رو ببینن چند خانواده باید عزیزش رو از دست بده چند مغازه یا خونه آتش بگیره تا فرق مماشات و مدارا معلوم بشه!!!
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    5 5
     چرا جمهوری اسلامی مدارا کرد؟ جک سال
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      5 3
      اگر مدارا نمی کرد تو نفله الان زنده نبودی که اینجا بلبل زبونی کنی نخاله
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    5 5
    مدارا کردن؟ نزدیک به چهارصد نفر رو کشتن میشه مدارا؟
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
      0 0
      اسامی این 400 نفر رو بگو تا ببینیم. گفتن یک عدد که کاری نداره. اگر اینجوره 1000 تا مامور تاحالا کشته شدن نه اصلا 2000 هزار تا. کی به کی تو این فضای مجازی و شبکه های بی درو پیکر اپوزوسیونی و البته مخاطبین احمق یا البته مغرضی چون شماها
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
      0 0
      اره مدارا وگرنه توام میشدی نفر ۴۰۱

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس