کد خبر 1441857
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰
حشره ای که باغداران را بی خواب کرد/ کشاورزی کرمان در محاصره آفتها

شیوع آفت های مختلف کشاورزان کرمانی را با مشکل مواجه کرده و در این میان جای خالی محققان برای مبارزه با این آفت ها بیش از همیشه احساس می شود.

به گزارش مشرق، این روزها حشره‌ای به نام مگس مدیترانه ای که یک آفت غیر بومی محسوب می‌شود کشاورزی کرمان را تهدید می‌کند، این آفت روزگاری نه چندان دور تنها در بخش‌های کوچکی از جنوب کرمان مشاهده می‌شد اما نا توانی در مهار این آفت حالا موجب شده آفت این روزها در شمال کرمان نیز خود نمایی کند.

این در حالی است که آفت‌های دیگری از جمله سوسک سرخرطومی و پسیل نیز در باغ‌های خرما و پسته خودنمایی می‌کنند و کرم خراط نیز به آفت گردو تبدیل شده است اما سوال اصلی این است در استانی که هر سال تعداد قابل توجهی دانش آموخته کشاورزی در رشته‌های مختلف دارد چرا باید در عمل در مبارزه با حشرات نا کام بمانیم.

فارغ التحصیلان بیکار و کارهای کم رمق علمی در بخش کشاورزی کرمان

نکته قابل توجه اینکه در کرمان که یک سوم باغ‌های کشور را دارد و شغل اصلی مردم نیز کشاورزی است و اقتصاد استان نیز به صورت ویژه وابسته به کشاورزی است چرا بیشترین بیکاران در حوزه فارغ التحصیلان دقیقاً باید در همین رشته کشاورزی باشد؟

در میان آفت‌هایی که هم اکنون کشاورزی کرمان را تهدید می‌کنند آفتی که طیف گسترده‌ای از محصولات باغی را و حتی زراعی را تهدید می‌کند مگس مدیترانه ای است وقتی بدانیم که ۲۴ درصد باغ‌های کشور در کرمان قرار دارند و بخش قابل توجهی از نیاز داخلی از این باغ‌ها تأمین می‌شود خطر شیوع آفت‌ها در استان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

اما هر زمان که پای صحبت مسئولان می‌شنویم تنها یک چیز شنیده می‌شود راهی مؤثر برای مبارزه با این آفت‌ها وجود ندارد، عدم رعایت قرطنیه و مبارزه با این حشرات موجب شده هر سال گسترده شیوع آنها نیز بیشتر شود و شاید حالا وقت آن شده مسئولان ارشد کرمان خارج از بحث تخصصی کشاورزی کارگروهی ویژه برای مبارزه با آفات و حمایت از کشاورزان و سرمایه‌های استان تشکیل دهند.

عدم رعایت قرطنیه و مبارزه با این حشرات موجب شده هر سال گسترده شیوع آنها نیز بیشتر شود و حالا وقت آن شده مسئولان ارشد کرمان کارگروهی ویژه برای مبارزه با آفات و حمایت از سرمایه‌های استان تشکیل دهند

مگس مدیترانه ای یکی از آفت‌هایی است که طی سال‌های گذشته خسارت‌های جدی به کشاورزی جنوب کرمان وارد کرده و حالا راهی مزارع و باغ‌های شمال استان شده است، این آفت با چندین بار دوره زیستی در هر سال و مقاومت در مقابل سموم رایج در حال گسترش است و قادر است به ۳۰۰ گونه گیاهی خسارت جدی وارد کند.

این مگس با تخم گذاری روی محصولات موجب لهیدگی میوه‌ها می‌شود و میوه‌ها یا دچار ریزش می‌شوند و یا بر روی درخت از بین می‌روند.

حسن شریفی، کارشناس کشاورزی می‌گوید: هم اکنون مگس مدیترانه ای یکی از خطرناک‌ترین آفات با خسارت اقتصادی بالا است که متأسفانه از چند سال قبل در کرمان مشاهده شده و در حال شیوع است.

وی می‌گوید: قبلاً در باغ‌های مرکبات جنوب کرمان و حتی برخی از محصولات زراعی دیده می‌شد به طوری که مثلاً سال گذشته در منطقه دلفارد تقریباً محصولی برای برداشت وجود نداشت.

۱۲ بار تغییر نسل در یک سال

شریفی ادامه داد: این آفت در هر سال می‌تواند ۱۲ نسل عوض کند یعنی به تکثیر بسیار زیادی دارد و آفت کش‌های مرسوم نیز روی این حشره تأثیری ندارند و در صورت آلودگی باغ می‌تواند ۱۰۰ درصد آسیب ایجاد کند.

وی گفت: متأسفانه این حشره طی سال جاری در برخی از شهرستان‌های شمالی استان نیز دیده شده است و این مساله جدا نگران کننده است.

وی گفت: کرمان سومین تولید کننده مرکبات کشور است و نباید به سادگی اجازه دهیم چنین ظرفیتی دچار خسارت شود.

این حشره به سادگی می‌تواند ۲۰ کیلومتر پرواز و تخمگذاری کند و حشره پس از ظهور ۵ روز نیاز دارد تا با اولین تغذیه شرایط بلوغ و تکثیر را پیدا کند

شریفی با اشاره به اینکه منشأ اولیه این حشره آمریکای جنوبی است اما هم اکنون در اکثر کشورهای جهان دیده می‌شود متأسفانه این حشره به سادگی با شرایط مختلف اقلیمی نیز خو می‌گیرد و تکثیر می‌شود و در صورت آلوده شدن باغ‌ها امکان صادرات محصولات کاهش می‌یابد به همین دلیل باید قرنطینه و نظارت بر کشاورزی در استان جدی گرفته شود.

وی انتقال میوه آلوده را مهمترین عامل شیوع آفت دانست و گفت: این حشره به سادگی می‌تواند ۲۰ کیلومتر پرواز و تخم گذاری کند و حشره پس از ظهور ۵ روز نیاز دارد تا با اولین تغذیه شرایط بلوغ و تکثیر را پیدا کند.

وی گفت: حشره پس از تخم ریزی بر روی میوه و تغذیه لاروها از محصول می‌تواند یک باغ را در زمانی اندک به مرز خسارت حداکثری برساند.

کشاورزان در صورت مشاهده مگس مدیترانه ای بلافاصله گزارش دهند

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: از کشاورزان می‌خواهیم در صورت مشاهده این آفت در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جهاد کشاورزی اطلاع رسانی کنند، هم اکنون از طریق تله‌های جذب فرمونی، تغذیه سراتراپ، تله‌های زرد چسبنده در حال مبارزه با این آفت هستیم.

محمد خیراندیش افزود: با برگزاری کارگاه‌ها و حضور کارشناسان در باغ‌ها به کشاورزان آگاهی‌های لازم در خصوص این آفت داده شده است.

وی از کشاورزان خواست میوه‌ها را سریع برداشت کنند و در صورت ریزش میوه باغ‌ها را پاکسازی کنند و بهداشت باغ‌ها را دقیق رعایت کنند.

وی این آفت را خطرناک دانست و گفت: در صورت شیوه خسارت‌های شدیدی بر جای می‌ماند و بهترین راه همکاری کشاورزان برای کنترل و پیشگیری از شیوع است.

خیراندیش گفت: هم اکنون امکان مبارزه شیمایی با این حشره وجود ندارد و باید از روش‌های سه گانه معرفی شده استفاده شود.

وی ادامه داد: میزان خسارتی که تعداد اندکی از این حشره به جای می‌گذارد بسیار بالاست به طوری که یک جفت حشره می‌تواند یک میلیون عدد میوه را آلوده کنند.

خیر اندیش گفت: این آفت در برخی از مناطق شمال استان کرمان مشاهده شده است و طرح‌های ردیابی حشره به صورت جدی در حال انجام است.

وی از کشاورزان خواست به هیچ عنوان این آفت را دست کم نگیرند و بلافاصله برای مبارزه با آفت اقدام کنند و میوه‌های گندیده در باغ‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن جمع آوری و امحاء کنند.

حالا در استانی که ۲۴ درصد از باغ‌های کشور را در خود جای داده است مبارزه جدی تر با آفت‌ها به ویژه مگس مدیترانه ای بیش از گذشته احساس می‌شود و قبل از اینکه همه باغ‌ها آلوده شود باید طرح‌های جدی و عملیاتی در باغ‌ها و مزارع اجرا شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    1 0
    محصولات کشور به رغم تلاش کشاورزان زیر سایه تماشای وزارت کشاورزی (با سوت زدن در حالی که دو دست خود را در جیب شلوارش گذاشته) با آفت‌های داخلی و خارجی نابود می‌شوند. «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» را باید صفحه اول تلفن همراه کارشناسان آن وزارتخانه کرد!
  • کشاورز ایلامی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    0 1
    دراستان ایلام وبخصوص شهرستان سیروان اکثر قیریب به اتفاق باغات گردو.آلو سیاه. زردآلو وامثال آنها براثر آفت کرم خراط خشک شده اند. جهادکشاوزی می گوید راهی برای برای مبازه بااین افت وجودندارد وفقط باید درختان رابرید وسوزانده شوند!! خیلی عجیب است .کشاورزان راهی جز مهاجرت به حاشیه شهرها ندارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس