کد خبر 1441844
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
معایب قیمت‌گذاری دستوری خودرو/2 راهکار برای حذف دلالی در صنعت خودرو

به گفته کارشناسان، قیمت‌گذاری دستوری خودرو یکی از عوامل زیان‌ده خودروسازان بوده که منافع آن به جیب دلالان و واسطه‌گران این حوزه می‌رود.

به گزارش مشرق، قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد کشور سابقه‌ طولانی دارد و اگرچه بر اساس علم اقتصاد قیمت کالا باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود اما در کشور ما به علت ساختار اقتصادی متأثر از نرخ ارز، دولت‌ها نمی‌توانند در قیمت‌گذاری کالا دخالت نکنند. اگرچه اخیراً با حذف ارز ترجیحی قیمت‌گذاری دستوری از برخی کالاها حذف شد، اما در مورد برخی خودروهای تولیدی دو خودروساز هنوز این مسأله حاکم است.

اخیراً حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی از حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال خبر داده است.

وی در این رابطه گفت: حذف قیمت‌گذاری دستوری مقدمه‌ای برای بهره‌مندی این دو شرکت (ایران‌خودرو و سایپا) از مدیریت بخش خصوصی است.

بنابراین با توجه به اعلام خبر حذف قیمت‌گذاری دستوری از تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور باید بررسی کرد که الزامات حذف قیمت‌گذاری دستوری چیست؟ و چرا باید قیمت‌گذاری دستوری حذف شود.

قیمت‌گذاری دستوری همواره عامل افزایش بدهی خودروسازان و همچنین اختلاف شدید قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه عنوان شده است.

ذکر این نکته نیز لازم است که سال گذشته، مسؤولیت قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت گرفته شد.

* زیان انباشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو حاصل، قیمت‌گذاری دستوری

محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: صف‌های طولانی قرعه‌کشی و خرید خودرو، نتیجه قیمت‌گذاری دستوری است.

وی افزود: قیمت‌گذاری دستوری فاصله قیمت قابل ملاحظه‌ای بین نرخ کارخانه و بازار خودرو به وجود آورده و همین موضوع زمینه واسطه‌گری و سودهای بادآورده را برای دلالان ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: قیمت‌گذاری دستوری، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان به صنعت خودرو وارد کرده است.

*شرایط حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو

عبدالله توکلی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، درباره قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت:‌در خصوص رهاسازی و قیمت‌های دستوری باید دو نکته در نظر گرفته شود یکی اینکه در صنعت خودرو در حالت ایزوله قیمت‌ها نباید خیلی بالا بروند که مزیت رقابتی در این صنعت از بین برود، بنابراین اگر در این صنعت محصولات به دلایل مختلف زیان‌ده هستند، باید ریشه‌های این زیان شناسایی شود.

وی افزود: همچنین باید بتوانیم برای بخش‌های مختلف بازار محصول داشته باشیم یعنی برای خودروهای اقتصادی هم فکری کنیم و برای خودروهای زیر ۲۰۰ میلیون تومان برنامه داشته باشیم.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت اظهار داشت: وجود خودروهای اقتصادی و رقابت‌پذیر بودن خودروها مقدمه‌ای برای برداشتن قیمت‌های دستوری است، در غیر اینصورت برداشتن قیمت‌های دستوری نتیجه‌بخش نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    3 0
    ﺧﻮﺩ ﻣﺪﻳﺮاﻥ اﻳﺮاﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺳﺎﻳﭙﺎ اﺯﻫﻤﻪ ﺩﻻﻝ ﺗﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻣﺎﻫﻲ ﭼﻨﺪ ﻫﺰاﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ اﺳﻢ ﺑﺮﻧﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﻭاﺭﺩ ﺑﺎﺯاﺭ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ اﺯ اﻥ ﻃﺮﻑ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻻﻱ ﻳﻚ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻫﺴﺖ ﺩﺭﻛﺸﻮﺭ ﺑﺎ ﺩﻻﻟﻲ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﻴﺮﺳﺎﻧﻨﺪ
  • بی نام‌ BG ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    5 0
    چهل ساله مشکل خودروسازی حل نشده اگر می خواستن در حکومت حل کنن تا حالا کرده بودن 
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      0 1
      چه خبرته؟
  • بی نام‌ BG ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    4 0
    هر کجای دنیا اگر یک کارخانه زیان بده بعد از چند سال جمع میشه
  • بی نام‌ BG ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    4 0
    چهل ساله مشکل خودروسازی حل نشده
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      0 1
      چه خبرته؟ چیه؟ چته؟
  • بی نام‌ BG ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    3 0
    چهل ساله مشکل خودروسازی حل نشده اگر می خواستن در حکومت حل کنن تا حالا کرده بودن  هر کجای دنیا اگر یک کارخانه زیان بده بعد از چند سال جمع میشه
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      0 1
      چته؟ چیه؟ چه خبره؟
  • بی نام‌ BG ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    3 0
    چهل ساله هر کجای دنیا اگر یک کارخانه زیان بده بعد از چند سال جمع میشه
  • بی نام‌ BG ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    2 0
    چهل ساله مشکل خودروسازی حل نشده اگر می خواستن در حکومت حل کنن تا حالا کرده بودن  هر کجای دنیا اگر یک کارخانه زیان بده بعد از چند سال جمع میشه
  • بی نام‌ BG ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    2 0
    چهل ساله مشکل خودروسازی حل نشده اگر می خواستن در حکومت حل کنن تا حالا کرده بودن  هر کجای دنیا اگر یک کارخانه زیان بده بعد از چند سال جمع میشه
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      0 0
      چه خبرته؟ چند بار نوشتی؟
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    2 0
    میخواستن درستش بکنن کو خب چرا همونطوره چرا انبار ها پر و فروش قطره ای
  • ایرانی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    3 0
    راهکار؟!!! بازهم حرف های خنده دار در مورد بنگاه کشتار مردم، یعنی ایران خودرو و سایپا، ۴۰ ساله هیچ تغییر مثبتی در این دو بنگاه دزدی و کشتار انجام ندادید، جز تعویض مدیران و بزرگ کردن عرض و طول کارخانه،
  • حمید IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 0
    هر جایی دولت در اقتصاد دخالت کند که منفعت ببرد ،میشود همان دلالی، اقتصاد مملکت ما پر از این مقوله است .اقا اگر اراده ای هست و میخواهید مردم و اقتصاد نجات پیدا کند دست از سر ان برداربد تا درست شود ،هرچند خودتان هم میدانید ولی...........
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    1 0
    از بین بردن انحصار صنایع و ازادسازی واردات راهکار نجات کشوره که نمایندگان مجلس مانع اینکار میشوند
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    1 0
    قیمت دستوری حذف شه باید گمرگی دستوری حذف شه این هم سال حمایت از خودرپسازی خصوصا قطعه سازان فاقد دانش چی شد نتیجه اش این افراد تنها زمین وسرمایه وچندین دستگاه دارند و فقط اسم تولید کننده وبیشتر به دلال ها شبیه هستند
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 0
    قیمت دستوری برای کارخانه ها حذف اجبار خریدار به خرید از کارخانه به قیمت اعلامی کارخانه آزاد ،!!!!! خدایی یک جای کار نمی لنگه،؟؟؟
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 0
    ما راضی به ضرر دهی خودروسازی داخلی نیستیم. برای رعایت حال خودشان هم که شده تعطیل کنید جایگزینش خودرو وارد کنید یه چند سالی هم اجازه بدهید مردم زیان ببینند
  • کریم IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 0
    اولا قیمتها دستوری نبوده و هرچه خودرو سازان(مافیای خودرو)پیشنهاد میدادند وزارت صمت -وزیر صمت-شورای رقابت-سازمان حمایت از مصرف کننده -کمیسیون صنایع مجلس-ناجا-سازمان استاندارد-رییس جمهور ( حتی رییسی) قبول میکردند دوما حذف همین قیمت بقول شما دستوری دنبه کاملا دست گرگ سپرده میشه و همون ۱% مخالفت سوری سازمانهای فوق از بین میرود و در نتیجه قیمتهای خودروسازان صبح و عصر فرق میکند و بالا میره مشرق ساده نباش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس