کد خبر 1342972
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
خودرو نمایه

خودروسازان به شرط افزایش تولید محصولاتشان را گران کردند، حالا نه تولید زیاد شده نه با وجود افزایش قیمت، کیفیت تغییر کرده است.

به گزارش مشرق، فاطمی امین وزیر صمت در صحبت هایش به دفعات از کاهش قیمت و افزایش تولید خودرو می گوید.

او در روزهای آغاز به کارش، از تولید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ گفت و اعلام کرد که از این سه میلیون، یک میلیون دستگاه آن برای صادرات خواهد بود و 2 میلیون خودرو در سال برای مصرف داخل تولید خواهد کرد.

پس از اینکه توانست رای اعتماد مجلس را بگیرد، از چند برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای ساماندهی بازار خودرو گفت. یکی از مهم‌ترین این وعده ها برای بازار خودرو در اوایل آبان  داده شد؛ فاطمی امین اعلام کرد سال آینده به قدری تولید خودرو زیاد خواهد شد که نیازی به قرعه کشی برای خرید خودرو وجود نخواهد داشت.

 با وجود اینکه وزیر صمت وعده داده بود قیمت تمام شده نه تنها افزایش بلکه 15 درصد کاهش قیمت داشته اما 18 درصد گران شد؛ به طوری که قیمت خودروهای ایران خودرو مانند پژو ۲۰۶ TU ۳ از ۱۱۰ میلیون تومان به ۱۳۰ میلیون تومان، پژو پارس XU ۷ از ۱۲۲ میلیون تومان به ۱۴۳ میلیون تومان، همچنین قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا برای تیبا صندوق دار از ۸۶ میلیون تومان به ۱۰۲ میلیون تومان، تیبا ۲ هاچ بک از ۹۲ میلیون تومان به ۱۰۸ میلیون تومان، ساینا دستی از ۹۰ میلیون تومان به ۱۰۶ میلیون تومان رسید.

نه تنها روند تولید خودرو افزایشی نشد بلکه کاهشی یافت!

حالا امروز با گذشت بیش از سه ماه از حرف های وزیر صمت نه تنها روند تولید خودرو افزایشی نشده یا حداقل بنا به وعده وزیر صمت تاثیرات افزایش تولید خودرو برای مردم محسوس نشده که خبرها حاکی از کاهش تولید خودرو در برخی شرکت‌های خودروسازی حکایت دارد.

نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید: اگر کیفیت خودرو خوب نیست به دلیل قیمت دستوری است، بر اساس آمار کدال  بورس، خودروسازان به دلیل قیمت گذاری دستوری در حال زیان هستند و به خودروساز این اجازه را نمی دهند که به قیمت تمام شده، خودرو را بفروشند.

به گفته نعمت بخش، وقتی قطعه ساز طلبکار است و خودروساز نتوانسته پول قطعه ساز را بدهد، نمی‌توانیم توقع افزایش کیفیت را داشته باشیم.

رحیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفته بود خودروسازان در کاهش کیفیت خودرو مقصرند، چرا که بدهی قطعه سازان را پرداخت نکرده و نمی‌توانند توقع و اعتراضی به کیفیت قطعات داشته باشند. قطعه سازان اکنون در حالت انحصاری فعالیت می‌کنند و باید در فعالیت هایشان بازنگری کنند.

همچنین نعمت بخش گفته بود مجوز افزایش قیمت‌ها فقط توانست بخشی از زیان خودروسازان را جبران کند، اما باید این نکته را مدنظر قرار دهید که همچنان صنعت خودرو با تحریم روبروست و همین امر تامین قطعات الکترونیکی را برای واحدهای تولیدی سخت کرده است.

در این مدتی که وزیر صمت وعده اصلاح ساختار خودرو را داده بود، مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروسازی را تغییر داد؛ فرشاد مقیمی جای خود را به مهدی خطیبی، مدیرعامل سابق ریگان‌خودرو داد و محمد علی تیموری هم جای جواد سلیمانی را در شرکت سایپا گرفت. به نظر می‌رسد این تغییرات بی ارتباط با عدم تحقق وعده‌های فاطمی امین در خصوص افزایش تولید خودرو نباشد. 

عده‌ای می‌خواهند به صورت عمدی خودروها را گرانتر بفروشند

خدائیان سخنگوی قوه قضاییه می گوید دیده می‌شود به محض افزایش قیمت خودرو بسیاری از خودروهای پارک شده در این پارکینگ‌ها به سرعت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و پارکینگ‌ها خلوت می‌شود. با ورود سازمان بازرسی کل کشور به مسأله و کمک دولت، مسئولان ایران خودرو و سایپا تغییر کردند.

خدائیان می گوید سیاستی پشت مسأله وجود دارد که عده‌ای می‌خواهند به صورت عمدی خودروها را گرانتر بفروشند.

از طرف دیگر در مدتی که از وعده فاطمی امین برای افزایش تولید خودرو گذشته، علی رغم کاهش قیمت ارز روند قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو تقریبا افزایشی بوده و نشانه‌ای از تغییر در ریل صنعت خودرو نسبت به دولت دوازدهم دیده نمی‌شود.

همچنین وزارت صمت  با تغییر ساختار هم رو به رو شده تا فعلا بیشتر انرژی این وزارتخانه مهم و راهبردی در اقتصاد کشور صرف مشکلات درونی خودش شده باشد.

باید دید در نهایت سرنوشت وعده‌های داده شده در حوزه خودروسازی چه خواهد شد و وزیر صمت چه پاسخی برای عدم وعده‌های خودرویی‌ خواهد داشت؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • میثم IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    3 0
    متاسفم برای اون مسئول نفهمی که در ازای وعده بالا بردن میزان تولید، مجوز بالا بردن قیمت را صادر میکنه... کجای دنیا این منطق اقتصادی را پیدا میکنید؟ تولید کننده انحصاری خودرو، هر چه بیشتر تولید کند، بیشتر میفروشد و بیشتر سود میکند
  • ایران IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    خودتون هم خبر ندارین،کجا پژو پارس ۱۴۳تومنه،قیمت کارخونه حدود ۱۸۵تومنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس