طالبان نشست مسکو را ناقص خواند

طالبان به حدی از ظر فیت مدیریت سیاسی و امنیتی رسیده است و انسجام و عقلانیت در رفتار منعطف رهبران طالبان مشهود می‌باشد

به گزارش مشرق، جواد معصومی کارشناس مسائل استراتژیک منطقه در یادداشتی پیرامون وضعیت طالبان نوشته است:

بازگشت مجدد طالبان به قدرت در افغانستان، نقطه عطفی در روند تحولات منطقه و جهان بود و خروج مفتضحانه آمریکایی‌ها از کشور افغانستان که سال‌ها ادعای برقراری دموکراسی، امنیت و دولت - ملت‌سازی را داشتند؛ به خوبی نشان دادکه اساسا آمریکایی‌ها به دنبال ناامنی کنترل شده و آشوب سازنده در افغانستان بودند و به همین جهت با ایجاد بی‌ثباتی امنیتی و سیاسی کنترل شده، آسیب جدی به مردم افغانستان وارد ساختند و تاریخ از رویکرد آمریکایی‌ها در دو دهه اشغال افغانستان به بدی یاد خواهد کرد.

در حال حاضر نیاز مبرم جامعه افغانستان و حکومت طالبان به رسمیت شناختن آنان در عرصه‌های بین‌الملل از جمله سازمان ملل می‌باشد و تعاملات سیاسی و روابط بین‌المللی طالبان با کشورهای همسایه خود به ویژه ایران، هند و پاکستان و سایر کشورها از جمله چین و روسیه حاکی از ظرفیت دولتِ طالبان در کسب کرسی سازمان ملل و پذیرفته شدن در عرصه‌های بین‌المللی است چراکه اکثر تحلیلگران سیاسی حوزه افغانستان بر این باورند که برای تشکیل نظام سیاسی پایدار و مستقل؛ هم‌خوانی و همگرایی اقوام و مسائل حقوق بشر از جمله تحصیل و اشتغال زنان افغان امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد.

بر این اساس امروز، طالبان به حدی از ظر فیت مدیریت سیاسی و امنیتی رسیده است و انسجام و عقلانیت در رفتار منعطف رهبران طالبان مشهود می‌باشد و اینگونه به نظر می‌رسد که زمان آن رسیده است که طالبان را به عنوان حاکمیت مستقر نگاه نمود که این امر با توسعه و گسترش ارتباطات و تعاملات در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی موجب مشروعیت طالبان خواهد گردید.

از منظر مدیریت داخلی، طالبان در مدیریت شهری و شهروندی از جمله بانوان خوب و منعطف عمل نموده و پیش‌بینی می‌گردد این روند در پیشرفت بهتری نیز خواهد بود. در حوزه تأمین امنیت مردم افغان، طالبان با گروه‌های تروریستی خصوصاً داعش به شدت برخورد می‌نماید و واکنش عملیاتی آنان در مقابله جریان سلفی وهابیت نیز تند، سریع و صریح منفی می‌باشد و در حوزه اجتماعی طالبان با شناسایی، جذب و به‌کارگیری جوانان نسل های دوم و سوم موجبات استحکام و ایجاد رضایت‌مندی جوانان را در دستور کار خود قرار دارد و از طرفی توجه به موضوع مهاجرت از جمله شیعیان به سایر کشورها امری ضروری بوده که نیازمند توجه بیشتر دولت طالبان به این امر می‌باشد.

با توجه به فضای کنش‌گری این‌گونه به نظر می‌رسد که دو چالش امنیت و اقتصاد به عنوان مهم‌ترین موارد دستور کار دولت طالبان می‌باشد، که هر دو چالش حاصل نتیجه حضور دو دهه‌ای ایالات متحده آمریکا در کشور افغانستان بوده که موجب بی‌ثباتی و عدم پیشرفت در بخش‌های مختلف کشور افغانستان گردیده است.

در حال حاضر نیز با توجه به عدم حضور فیزیکی آمریکا در کشور افغانستان، سایه آنها از طریق اعمال فشار اقتصادی مانع از دولت‌سازی و پیشرفت طالبان گردیده که رهبران طالبان از این سیاست و بدعهدی‌های آمریکا به خوبی آگاه می‌باشند چراکه سیاست بی‌ثبات سازی آمریکای در حال افول از چین تا دریای مدیترانه‌ برای اکثر دولت ها و ملت‌ها به اثبات رسیده است و در حال حاضر به نظر می‌رسد سیاست آمریکا و هم‌پیمانانش در افغانستان ایجاد شکاف اجتماعی بین اقوام و مذاهب با ایجاد جنگ داخلی و تقویت تروریسم از جمله داعش می‌باشد.

خوشبختانه دولت امروزی طالبان باتجربه بیست ساله کاملاً نسبت به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد بوده و این موضوع به عنوان یک فصل مشترک می‌تواند در رابطه با توسعه مناسبات با سایر کشورها از جمله ایران، روسیه و چین بسیار نقش‌آفرینی نماید و در حال حاضرکشور چین با استقبال گرم وارد صحنه افغانستان گردیده که این امر بیانگر فرصت راهبردی اقتصادی افغانستان برای کشورهای منطقه خصوصاً همسایگانش می‌باشد.

در واقع با گسترش روند توسعه پیشرفت مناسبات بین‌المللی طالبان همانند سایر دولت‌های جهان (به جز رژیم غاصب صهیونیستی) ممکن است در آینده شاهد به رسمیت شناختن دولت طالبان در سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل باشیم و فارغ از این بحث با توجه به نیاز و عزم جدی دولت طالبان به توسعه و پیشرفت کشور افغانستان فرصت‌های متنوع خوبی در پیش روی کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    6 4
    طالبان اصلا قابل دفاع نيست چرا ازش دفاع ميکنيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    3 2
    طالبان ديگه هيچ وقت به صورت طبيعی‌ وارد جامعه جهانی‌ نميشه، چون مردم دنيا ذات واقعيشون رو ميشناسه، شايد 100 سال بعد يه اتفاقايی‌ هر چند کوچک بيافته ولی‌ در کوتاه مدت هرگز
  • مهران IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    4 2
    طالبان به حدی از ظر فیت مدیریت سیاسی و امنیتی رسیده است و انسجام و عقلانیت در رفتار منعطف رهبران طالبان مشهود می‌باشد پس بگو چرا اخیرا " طالبان حضور زنان را از حضور در پارکها و ورزشگاههای عمومی ممنوع کرده عججججججب ! بخاطر همین سطح از درک و شعور بوده !
  • حسن IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    2 1
    از منظر مدیریت داخلی، طالبان در مدیریت شهری و شهروندی از جمله بانوان خوب و منعطف عمل نموده و پیش‌بینی می‌گردد این روند در پیشرفت بهتری نیز خواهد بود. یک سوال یعنی ممنوعیت حضور زنان در پارکها و ورزشگاههای عمومی افغانستان (دستور اخیر طالبان )نشانه انعطاف انها در حوزه زنان است ؟؟؟!!! خدا رحم کنه به این انعطاف! میترسم ادامه این روند به ممنوعیت خروج زنان از خانه ها شون بکشه هااااا
  • محمدرضا IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    3 1
    آره میبینم طالبان موسیقی رو در افغانستان ممنوع اعلام کرده و ورود زنان افغان به پارک‌ها ممنوع هستش شماها اخبار افغانستان رو از کجا دنبال میکنید
  • GB ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 1
    حکومت دوم طالبان همون حکومت اشرف غنی هست ولی کم خرج تر.
    • اسدالله جاویدنیا IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      2 0
      سلام بیرادرجان، حرف اصیل و اصلی را شما زدید.
  • ساسان IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    4 1
    آقای معصومی طالبان همون طالبان خشن هستند که خواهان حکومت با سنتهای پشتونوالی هستند.
    • ناشناس IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      0 0
      طالبان که خودش گفته، تغییر کردند و خوب شدند.
  • اسدالله جاویدنیا IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    2 1
    سلام، با اظهار تشکری از نویسنده این مقاله. به نگاه من طالبان بیش از هر طیف سیاسی در افغانستان، ابعاد پیچیده، مبهم و ناشناخته‌ای دارد. ارتباط رهبران آن با آمریکا مشکوک است. رهبری‌آن در پشت حجاب است، نظام سیاسی‌اش نامشخص است، یک حکومت تمامیت طلب است، و... و اگر انسجام دارد و امنیت ایجاد کرده، شاخصه‌هایش چیست؟
  • farzane roshan IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    1 0
    ????????
  • علی IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 3
    سلام و احسنت
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 3
    سلام خدمت نویسنده محترم. به نکات بسیار خوبی اشاره کرده اید، انشاءالله که با کاهش مشکلات و فشارهای بین المللی ضدافغانستان، مردم این کشور روزهایی بهتر و شیرین تر را پیش رو داشته باشند.
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      0 0
      سلام ان شاءالله اصله
  • پویا IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 0
    طالبان خیلی بهتر از دزدان قبلی است و آمده است که بماند ولی کار و تلاش مضاعف لازم دارند... آرزوی بهترینها برای مردم افغانستان
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 0
    طالبان بستر گسترش القاعده و داعش رو زیاد میکنه.اصلا این سه فرقه افراطی فرقی با هم ندارن و با هم همکاری نزدیکی دارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس