کد خبر 1282879
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
طالبان خواستار آزادسازی سرمایه‌ مسدودشده‌ افغانستان شد

تحلیلگر نشریه نشنال اینترست آمریکا معتقد است، یکی از دلایلی که طالبان را برای به رسمیت شناخته شدن با مشکل روبرو کرده، حضور تروریست‌های بین‌المللی در کابینه جدید آنهاست.

به گزارش مشرق، نشریه «نشنال اینترست» آمریکا در گزارشی به قلم «تروور فیلسث» به بررسی تلاش‌های طالبان برای به رسمیت شناخته شدن آنها به عنوان دولت قانونی افغانستان پرداخته است. از نظر این تحلیلگر آمریکایی، با وجود تلاش‌ زیاد رهبران طالبان و رایزنی با مقامات بسیاری از کشورها، تا کنون هیچ دولتی «امارت اسلامی» را به رسمیت نشناخته است؛ حتی پاکستان نیز که به زعم بسیاری از تحلیلگران بین‌المللی همواره این گروه را به صورت همه جانبه حمایت کرده، تا کنون دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

بر اساس آنچه در این گزارش آمده، حضور برخی افراد در کابینه دولت جدید طالبان که نامشان در لیست تروریست‌های بین المللی وجود دارد، مهمترین عامل این امر بوده است.

مشروح گزارش مذکور بدین شرح است:

دولت جدید طالبان پس از تصرف کامل کابل در ماه آگوست، تسلط بر افغانستان و پایان جنگ بیست ساله در این کشور، تلاش کرده تا به عنوان دولت قانونی افغانستان در سطح بین الملل شناخته شود.

اعضای این گروه پس از تصرف کامل افغانستان، با برخی مقامات از ملل مختلف و سازمان‌های بین المللی از جمله ایالات متحده، انگلستان و سازمان ملل متحد ملاقات کرده‌اند. اما تا کنون هیچ کشوری برای به رسمیت شناختن «امارت اسلامی افغانستان» -نام رسمی که طالبان برای خود انتخاب کرده- ابراز تمایل نکرده است.

دیپلماسی طالبان تا کنون  بی‌نتیجه نبوده است. پس از گفتکوهای طالبان با مقامات سازمان ملل متحد، این وعده داده شد که فعالیت سازمان ملل مبنی بر برنامه‌های کمک رسانی مورد نیاز در این کشور ادامه یابد. این گروه همچنین محموله‌های کمک از قطر، چین، ازبکستان، امارات متحده عربی و پاکستان دریافت کرده است؛ پاکستان مدت‌هاست که مظنون به حمایت تاکتیکی از این گروه بوده است. با این حال هیچ یک از این کشورها -حتی پاکستان- هنوز آن را به رسمیت نشناخته است. علاوه بر این، با وجود درخواست طالبان، سازمان ملل اجازه سخنرانی در مجمع عمومی را به آنها نداد.

یکی از دلایلی که این گروه را برای به رسمیت شناخته شدن با مشکل روبرو کرده، حضور تروریست‌های بین‌المللی در کابینه جدید آنهاست؛ تروریست‌هایی که دولت آمریکا برای دستگیری برخی از آنها پاداش تعیین کرده است. خلیل حقانی -عضو شبکه حقانی وابسته به طالبان- و وزیر جدید مهاجرت افغانستان، در سال ۲۰۱۱ توسط واشنگتن به عنوان «تروریست ویژه جهانی» تعیین شد. علیرغم ۵ میلیون دلار پاداش برای دستگیری وی، او به طور علنی در کابل حضور دارد.

در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ که آخرین دوره حکومت طالبان بر افغانستان بود، «امارت اسلامی» بود به طور رسمی توسط سه کشور پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به رسمیت شناخته شد. پس از افتتاح دفتر سیاسی این گروه در دوحه در سال ۲۰۱۱، فرستادگان این گروه با تعدادی از کشورهای خارجی از جمله ایران، روسیه و چین به منظور دریافت حمایت سیاسی دیدار کردند. برخی از این روابط تا کنون ادامه داشته است. علیرغم نفرت متقابل در دهه ۱۹۹۰، ایران با احتیاط دولت جدید طالبان را پذیرفته است. در همین حال روسیه و چین به طور جداگانه تمایل خود را برای ادامه روابط اقتصادی با این گروه اعلام کرده‌اند.

دولت‌های دیگر –به ویژه کانادا و انگلستان- به طور رسمی از به رسمیت شناختن و برقراری روابط با طالبان تا زمان تشکیل دولت موقت متشکل از تمام جناح‌های سیاسی از جمله زنان و نمایندگان جامعه شیعیان هزاره –که همواره مورد اهداف جنایتکارانه این گروه بوده‌اند- خودداری کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس