رئیسی

رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان یافته، قاچاق موادمخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند، جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است.

به گزارش مشرق، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور پس از دیدار محمد الشیاع السودانی نخست وزیر عراق و گفت و گوهای دوجانبه، در نشست خبری در کاخ سعد آباد شرکت کرد.

رئیس جمهور گفت: از اینکه آقای السودانی نخست وزیر عراق دعوت به جمهوری اسلامی ایران را اجابت کردند و در ایران اسلامی حضور یافتند، تشکر می کنم.

وی ادامه داد: روابط ما با کشور عراق روابط معمولی نیست روابط ما ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد و این ریشه بسیار عمیقی است که دو ملت را و دو دولت را در کنار یکدیگر قرار داده است.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: ریشه این ارتباطات را شما می‌توانید در اربعین حسینی و حضور ملت‌ها از سراسر جهان اسلام به ویژه ملت عاشق اهل بیت عصمت و طهارت در ایران اسلامی در سرزمین عراق و میزبانی بسیار عالی که دولت و ملت عراق از همه زائرین دارند به ویژه از ایرانی عزیز و زائرین امام حسین علیه السلام دارند ببینید.

وی گفت: جا دارد از همینجا تقدیر و تشکر صمیمانه از ملت عراق به خاطر میزبانی شان و هم از دولت عراق داشته باشم.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت عراق حاصل توافق گروه های سیاسی در عراق است؛ وامیدواریم با تدبیر آقای نخست وزیر خدمت متفاوتی برای مردم عراق رقم بخورد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه تهران و بغداد در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی همکاری دارند، ابراز امیدواری کرد که در دوره دولت جدید همکاری های ایران و عراق ارتقا یابد.

رئیس جمهور تاکید کرد: از نظر ما و دولت عراق امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد و لذا مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است.

وی با تاکید بر اینکه امنیت منطقه و ثبات و صلح منطقه باید به دست مسئولان به نیروها در منطقه انجام شود، اظهار داشت: حضور بیگانگان در منطقه به هیچ عنوان امنیت ساز نیست بلکه خود مشکلی است بر مشکلات ما لذا همچنان که حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق امنیت ساز نبود، در دیگر نقاط منطقه هم امتیاز نیست و حتما خروج آنها از منطقه می‌تواند به امنیت منطقه کمک بسزایی داشته باشد.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: حضور نخست وزیر عراق در جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است و حتماً مذاکرات میان ما می تواند در جهت ارتقای روابط گام بلندی باشد.

وی حوزه اقتصادی و تجاری را یکی از محورهای مورد مذاکره دانست و اظهار داشت:‌مسائل پولی و بانکی، صادرات برق و گاز از جمله محورهای مورد مذاکره است و بدون تردید این سفر و گفتگوهای میان دو هیئت ایرانی و عراقی می‌تواند در جهت حل و فصل مسائل فیمابین کمک بسزایی داشته باشد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: بحمدالله دیدگاه های مشترکی در روابط دوجانبه و روابط منطقه‌ای و روابط بین‌المللی داریم و حتماً این حسن روابط دوجانبه به ارتقای روابط در سطح منطقه و در سطح بین‌المللی خواهد بود که امید است در این سفر و با تبادل هیئت‌های میان دو کشور در این رابطه گام های ماندگاری برداشته شود.

وی سفر نخست وزیر عراق به تهران را در حل و فصل مسائل فی مابین موثر دانست و ابراز امیداوری کرد که السودانی و دولت وی بتواند در جهت حسن روابط دو کشور گام های بلندی بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    3 0
    شب گذشته و پیش از سفر محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق به ایران، در بیانیه رسمی هیئت دولت عراق از عبارت «خلیج عربی» استفاده شد.
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      4 0
      افرین منم میخواستم همین کامنت رو بنویسم شما نوشتید عراق درپیتم واسه ما ادم شده
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 1
    عالیه
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 0
    عالی
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    0 0
    درود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس