کد خبر 1440481
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
کمبود داروهای کودکان در شرایط غیر جنگی توجیه پذیر نیست

شورای عالی سازمان نظام پزشکی، در رابطه با لزوم ایجاد ثبات در سیاست های دارویی، آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی بیانیه ای را صادر کرد.

به گزارش مشرق، در بیانیه شورای عالی سازمان نظام پزشکی آمده است: دارو در بین همه کالاهای اساسی مورد مصرف در جامعه، جز اقلام حیاتی قرار می‌گیرد که باید بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت، همیشه با کیفیت مناسب، در زمان مورد نیاز و به اندازه کافی در دسترس مردم قرار داشته باشد.

صنعت داروسازی کشور ما همواره از افتخارات جامعه صنعتی و پزشکی ما در سال‌های پس از انقلاب بوده است که با داشتن ظرفیت بیش از دو برابر نیاز کشور، پتانسیل تأمین نیازهای دارویی کشورهای منطقه را نیز دارا است.

اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رخ داد و باعث شد تا به رغم وجود مواد اولیه، در تأمین ساده‌ترین اقلام دارویی دچار مشکل شویم، نیاز به بررسی و واکاوی جدی دارد. اینکه در شرایط غیر جنگی و فارغ از بلایای طبیعی، در مقاطعی هیچ دارویی برای کاهش تب و عفونت کودکان در دسترس نباشد، توجیه پذیر نیست!

کمبود انواع سرم، آنتی‌بیوتیک، شربت‌های ویژه کودکان، داروهای بیهوشی، کیت‌های تشخیصی آزمایشگاه‌ها، فرآورده‌های استنشاقی و داروهای ویژه بیماران خاص و صعب‌العلاج بیش از همیشه پزشکان و کادر درمان را تحت فشار قرار داده و باعث رنج و نارضایتی بیماران شده است.

بدیهی است ایجاد ذخایر استراتژیک از داروهای ضروری (Essential Medicines) که سازمان جهانی بهداشت وجود مقدار کافی از آنها را برای هر کشوری ضروری می‌داند، باید در کشور ما نیز در اولویت قرار بگیرد. اقدام اساسی که متأسفانه در سال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.

با وجود اینکه از دلایل متعددی برای کمبودهای دارویی یاد می‌شود، بدون شک اشکال در برنامه‌ریزی و فقدان توجه لازم و به هنگام به توصیه‌های نخبگان و مجامع صنفی ذی ربط و سوءمدیریت در رأس همه قرار می‌گیرد.

از ریاست جمهوری می‌خواهیم برای تأمین آسایش خاطر مردم و ایجاد ثبات در سیاست‌های دارویی، آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی و پیشگیری از بروز مجدد کمبودها به فوریت تشکیل ستادی با مشارکت تمامی ذی نفعان، زیر نظر مستقیم ایشان را دستور فرمایند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    1 0
    دو سال بعد از کودتای رنگی 88 برای تهیه دارویی که کمیاب شده بود به توصیه همسایه داروخانه ای رفتم از ما اصرار از او انکار که نیست سر اخر هم با متلک فرمودند برید از احمدینژادتون دارو بگیرین !!! قضیه را به پسر همسایه که فامیل نزدیک داروخانه بود گفتم نیم ساعته رفت ازش گرفت و برگشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس