کد خبر 1440121
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
میزان کالری پاستیل چقدر است؟

شاید بهتر باشد با کالری ماده تشکیل دهنده اصلی پاستیل بیشتر آشنا شوید تا نگاه بهتری درمورد کالری پاستیل، این خوشمزه خوشرنگ، داشته باشید.

به گزارش مشرق، بعضی از خوراکی ها اگرچه ارزش غذایی چندانی برای سلامت بدن ندارند و مورد توجه دنبال کنندگان رژیم های غذایی و ورزشکاران قرار نمی گیرند، ولی ازجمله مواد غذای به شمار می روند که خوردن گاه به گاه آنها ممکن است خوشایند و احتمالا مفید باشد. حتی ممکن است بخواهید از بین این خوراکی های گاه به گاه، مثل آب نبات، لواشک، شکلات یا پاستیل، کالری پاستیل را هم اندازه گیری کنید.

آشنایی با ارزش غذایی و کالری پاستیل

شاید بهتر باشد با کالری ماده تشکیل دهنده اصلی پاستیل بیشتر آشنا شوید تا نگاه بهتری درمورد کالری پاستیل، این خوشمزه خوشرنگ، داشته باشید. ژلاتین، ماده تشکیل دهنده اصلی پاستیل است:

آب: ۰۰/۱۳ گرم

فیبر: ۰۰/۰ گرم

قند: ۰۰/۰ گرم

کلسترول: ۰۰/۰ میلی گرم

ویتامین A: ۰۰/۰ میکروگرم

ویتامین D: ۰۰/۰ میکروگرم

ویتامین E: ۰۰/۰ میلی گرم

ویتامین K: ۰۰/۰ میکروگرم

ویتامین C: ۰۰/۰ میلی گرم

ویتامین B۱ (تیامین): ۰۳/۰ میلی گرم

ویتامین B۲ (ریبوفلاوین): ۲۳/۰ میلی گرم

ویتامین B۳ (نیاسین): ۰۹/۰ میلی گرم

ویتامین B۴ (کولین): ۵۰/۳۸ میلی گرم

ویتامین B۵ (پانتوتنیک اسید): ۱۳/۰ میلی گرم

ویتامین B۶: ۰۱/۰ میلی گرم

کالری پاستیل را چندان جدی نگیرید! یک کالری تهی!
ویتامین B۹ (فولات): ۰۰/۳۰ میکروگرم

ویتامین B۱۲: ۰۰/۰ میلی گرم

کلسیم: ۰۰/۵۵ میلی گرم

آهن: ۱۱/۱ میلی گرم

منیزیم: ۰۰/۲۲ میلی گرم

فسفر: ۰۰/۳۹ میلی گرم

پتاسیم: ۰۰/۱۶ میلی گرم

سدیم: ۰۰/۱۹۶ میلی گرم

روی: ۱۴/۰ میلی گرم

مس: ۱۶/۲ میلی گرم

منگنز: ۱۱/۰ میلی گرم

سلنیم: ۵۰/۳۹ میکروگرم

ارزش غذایی و فواید خوراکی ژلاتین
ماده اصلی تشکیل دهنده پاستیل، ژلاتین است و جالب اینجاست که ژلاتین از کلاژن برداشت می شود و یک منبع پروتئینی به حساب می آیید. از جمله فواید کلاژن باید به مواد زیر اشاره کنیم:

خاصیت ضدالتهابی

کاهش دردهای مفصلی

پیگیری از پوکی استخوان

تقویت پوست، مو و ناخن

تقویت سیستم ایمنی

با این اوصاف ظاهرا، پاستیل یک خوراکی کم خاصیت است درحالیکه با درنظر گرفتن فواید خوراکی آن، از نظر بسیاری از کارشناسان تغذیه، پاستیل میتواند نقشی در تأمین سلامتی بدن داشته باشد.

پروتئین موجود در ژلاتین پاستیل بین ۸۴-۹۰ % است. میزان نمک های معدنی ۱-۲% و مقدار آب موجود در آن بین ۸-۱۵ % است. بنابراین پاستیل را باید منبعی سرشار از پروتئین در نظر گرفت که با خوردن مقدار مشخص و متعادلی از آن، بخشی از پروتئین مصرفی بدن در روز تأمین می شود.

همچنین ناگفته نماند که میتوانید مقدار بسیار محدودی از پاستیل را در رژیم پروتئین خود بگنجانید. چون با توجه به درصد بالای پروتئین در این شیرینی نرم فریبنده، ازآنجاییکه ژلاتین مصرفی در آن از نوع ژلاتین حیوانی است، از جمله بی ارزش ترین پروتئین های حیوانی به شمار می رود.

خوب است بدانید که کالری پاستیل از نظر میزان پروتئین در هر ۱۵ عدد شامل ۳ گرم پروتئین می شود؛ یعنی ۵% از کل پروتئین در ۱۵۰ گرم .

کالری پاستیل مفید است یا غیرمفید؟
خبر خوب اینکه همه انواع پاستیل، بدون چربی هستند. میزان چربی نهفته در این خوراکی کوچک ۶ گرم در هر ۵۰ گرم پاستیل است. درنظر داشته باشید که ۴ گرم از این چربی، چربی اشباع شده است. بنابراین اگر روزهای پایبندی به رژیم کم کالری را سپری میکنید بهتر است از میزان چربی اشباع شده شیرین ها مطلع باشید. چربی اشباع در مقایسه با چربی غیراشباع اصلا برای سلامت بدن مفید نیست.

پاستیل: کربوهیدرات ساده یا پیچیده؟
باید اضافه کنیم که همه پاستیل ها دارای کربوهیدرات پیچیده نیستند. از آنجایی که کربوهیدرات پیچیده در مقایسه با کربوهیدرات ساده برای بدن فایده بیشتری دارد، کالری پاستیل شکلاتی در مقایسه با انواع دیگر پاستیل به دلیل دارا بودن کربوهیدرات پیچیده کمتر است.

کربوهیدرات های ساده ارزش غذایی ناچیزی دارند و در کنار هضم و جذب سریع، تأثیر چندانی در رژیم لاغری ندارند. بسیاری از پاستیل ها به جز پاستیل های شکلاتی از کربوهیدرات ساده هستند بنابراین نباید روی ارزش غذایی و کالری مفید پاستیل در این حالت حساب کنید.

کالری پاستیل شکلاتی در مقایسه با پاستیل های ساده کمتر است؛ یعنی ۲۷ گرم کربوهیدرات در ۵۰ گرم یا حدود ۹% ارزش روزانه بر اساس یک رژیم ۲هزار کالری در روز.

ارزش ریزمغذی های موجود در پاستیل
اگر قصد دارید با شعار « پاستیل ها ویتامین زیادی دارند» خودتان را گول بزنید و در خوردن آن زیاده روی کنید باید عرض کنیم که بسیاری از انواع پاستیل بدون هرگونه ریزمغذی هستند و فقط میتوانید روی پاستیل های شکلاتی به دلیل میزان بسیار ناچیز مواد معدنی و ویتامین های آن حساب کنید.

ناگفته نماند که حتی نقش پررنگ ژلاتین در پاستیل هم کمکی به افزایش ارزش غذایی آن از نظر میزان مواد معدنی و ویتامین ها نمی کند.

کلام پایانی
روی کالری پاستیل حساس باشید! کالری آن از نوع کالری تهی است. این شیرینی اگرچه هم از نوع کربوهیدرات ساده و هم پیچیده را دارد و پروتئین بالای آن چشمگیر است، ولی پروتئین آن از نوع ژلاتین حیوانی، از بی ارزش ترین پروتئین های حیوانی، است و از طرف دیگر، بسیاری از انواع پاستیل کربوهیدرات ساده را در خود نهفته دارند.

منبع:سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    1 0
    ژلاتینی که از خارج میاد مشخص نیست ژلاتین گاوه یا خوک که به خورد بچه ها میدیم
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    1 0
    پاستیل کالریش کجابود؟؟؟!!! اینایی هم که گفتی،خاویار هم نداره!!!
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    1 0
    پاستیل وکالری؟!خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 0
    خواص پیاز خیلی بیشتراز پاستیل است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس