کد خبر 1439964
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
آنچه باید از کم‌کاری تیرویید بدانید/ داروی "لووتیروکسین" نباید با برخی داروها مصرف شود

موارد زیر عادت‌های بدی هستند که می‌توانند تیروئید شما را تحت تاثیر قرار دهند.

به گزارش مشرق، «غده تیروئید با وجود کوچک‌بودن، فرآیندهای زیادی را کنترل می‌کند. وقتی تیروئید درست کار نکند، ممکن است متوجه تغییرات ناخوشایند از جمله نوسانات ناگهانی وزن، نوسانات خلقی، مشکلات پوستی و برخی مشکلات دیگر سلامت شوید. موارد زیر عادت‌های بدی هستند که می‌توانند تیروئید شما را تحت تاثیر قرار دهند.

به اندازه کافی چربی مصرف نمی‌کنید

بسیاری از افراد نه‌ فقط مصرف چربی‌های بد، بلکه چربی‌های خوب را نیز - که برای مغز و تیروئید بسیار مهم هستند - متوقف می‌کنند. چربی‌های خوب در روغن زیتون و بذر کتان، تخم‌ مرغ، محصولات لبنی، گوشت، ماهی و جوانه گندم یافت می‌شود. بهتر است از خوردن این غذاها خودداری نکنید.

سبزیجات چلیپایی زیاد مصرف می‌کنید

دانشمندان دانشگاه ایالتی اورگان دریافتند سبزیجات چلیپایی خام بر عملکرد تیروئید تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل، مصرف زیاد کلم، شلغم و تربچه، به‌خصوص اگر دچار کمبود ید باشید، توصیه نمی‌شود. دلیلش این است که این محصولات حاوی گلوکوزینولات هستند که دارای نیتروژن و گوگرد است. وقتی این عناصر وارد بدن می‌شوند، تیروئید را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مصرف محصولات حاوی کافئین زیاد

بسیاری از ما روز خود را با یک فنجان قهوه شروع می‌کنیم اما کافئین باعث افزایش میزان کورتیزول یا هورمون استرس در بدن می‌شود. هورمون استرس بر تیروئید تأثیر می‌گذارد و متابولیسم را بدتر می‌کند. با وجود این، دانشمندان هنوز در مورد میزان قهوه‌ای که تأثیری بر سلامت ندارد توافق ندارند. به خاطر داشته باشید محصولاتی مانند شکلات، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم حاوی کافئین هستند.

مصرف غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

شاخص گلیسمی، رتبه‌بندی غذاهای کربوهیدراتی بر اساس تأثیر فوری آنها بر سطح قند خون است. داشتن شاخص گلیسمی بالا به این معنی است که روند تجزیه کربوهیدرات‌ها در بدن شما بسیار سریع است. محصولاتی که دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند عبارتند از: شیرینی، پاستا و برنج سفید. این غذاها حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند و بر روند جذب ید تأثیر می‌گذارند. البته، عملا غیر ممکن است که مصرف محصولات با شاخص گلیسمی بالا را متوقف کنید، با این حال می‌توانید مقدار آنها را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

مصرف کره و مارگارین

کره یک ماده غذایی با کلسترول بالاست که بر تعادل چربی و درنتیجه بر تیروئید تأثیر می‌گذارد. با وجود این واقعیت توصیه نمی‌شود از مصرف چربی‌های حیوانی خودداری کنید، زیرا کره منبع خوبی از سلنیوم و ویتامین D است. بنابراین بهتر است میزان کره مصرفی خود را کنترل کنید. از سوی دیگر توصیه می‌شود از مصرف مارگارین اجتناب شود زیرا از چربی‌های ترانس ساخته شده است.

زندگی پراسترسی دارید

استرس بر تمام سیستم‌های بدن ما از جمله سیستم غدد درون‌ریز تأثیر می‌گذارد. اگر تنشی دائمی را تجربه می‌کنید، احتمالا تیروئید شما درست کار نمی کند و تولید هورمون آن بیش از حد یا خیلی کم است. اگر در حال حاضر مشکلات تیروئید دارید، توصیه می‌شود به اندازه کافی بخوابید، زیاد پیاده‌روی و ورزش کنید. اگر همچنان استرس دارید، حتما با یک روانشناس صحبت کنید.»

منبع:جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس