اسلامی

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: بارها اعلام کردیم صدور قطعنامه یا استفاده ابزاری از قطعنامه در شورای حکام نمی‌تواند نتایجی به دنبال داشته باشد.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه برنامه توسعه صنعت هسته‌ای ایران در چارچوب پادمان جامع است و این حق قانونی ماست و مطابق قوانین آژانس طرح‌های توسعه‌ای خود را پیش می‌بریم، افزود: ما این برنامه را با وجود تحریم‌های بیست ساله پیش می‌بریم.

وی‌ با بیان اینکه در مذاکرات برجامی جمع‌بندی این بود که مطالعات ادعایی در قالب پی ام دی کنار گذاشته شود، گفت: در مذاکرات و اسناد نهایی نوشتند که شواهدی که نشان دهد ایران انحرافی از برنامه صلح آمیز داشته است، وجود ندارد. از این رو، طرح دوباره این مباحث جایگاهی ندارد.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ایران می‌خواهد به این رفتار با استاندارد دوگانه پایان دهد. ما در چارچوب قانون راهبردی ظرفیت هسته‌ای مان را پیش می‌بریم و بارها هم گفتیم صدور قطعنامه یا استفاده ابزاری از قطعنامه در شورای حکام نمی‌تواند نتایجی به دنبال داشته باشد.

اسلامی تاکید کرد: هر قطعنامه‌ای حتما عکس‌العملی دارد و پیش‌تر و از آنجایی که در این قطعنامه باز به مسایلی پرداخته شده که اساسا موضوعیت ندارد و قبلا حل‌ و فصل شده، اعلام کرده بودیم اگر قطعنامه‌ای صادر شود به آن واکنش نشان می‌دهیم، از این روز با حضور بازرسان آژانس برخی اقدامات هسته‌ای انجام شد از جمله گازدهی به زنجیره‌های جدید در نطنز و شروع تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو.

وی‌ اعلام کرد که تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو برای اولین بار و با همان ماشین‌های نسل جدید (IR-۶) انجام می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما همواره گفته‌ایم که با آژانس برای رفع ابهامات همکاری کرده و می‌کنیم. ما انتظار نداریم یک بخشی از آنچه در سند ۲۰۱۵ برجام که یک بسته جامع و ملاک عمل است به فراخور مطرح شده و کاری موازی دوباره شکل گیرد. ما همه مسایل‌مان را با آنها در سند ۲۰۱۵ تعیین تکلیف کردیم و اگر طرف‌های مقابل اراده لازم را داشته باشند و این منطق را بپذیرند که به سند ۲۰۱۵ برگردند، ما هم آماده تعامل و همکاری با آنها هستیم.

معاون رییس جمهور درباره ادامه مذاکرات با آژانس در شرایط فعلی و موضوع سفر بازرسان به تهران گفت: ما اعلام کردیم آقای گروسی اگر می‌خواهند می‌توانند به ایران بیایند. همچنین درباره مذاکرات با آژانس گفته بودیم که به موارد ادعایی و سوالات، پاسخ داده شده است اما اینکه آژانس قانع نشده و به دنبال آن ملاحظاتی از سوی سه کشور اروپایی و آمریکا شکل گرفت تا از این مساله به عنوان اهرم فشار استفاده کنند، درست نیست. این مسایل قبلا نیز در قالب پی ام دی در ۲۰۱۵ مطرح شده بود که در آن زمان پاسخ لازم به آنها داده شده است.

اسلامی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی نباید از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند، باید از این شیوه‌ها برای تحت فشار قرار دادن ایران دست بردارند. ایران همواره با آژانس همکاری و حسن نیت داشته است، درحالی که این همکاری‌ها دیده نشد. آمریکا از برجام خارج شد و ایران باقی ماند، این اقدام و تصمیم ایران برای اعتمادسازی و حسن نیت بود.

وی تاکید کرد که ما نمی‌توانیم بپذیریم آنها بیایند بگویند ایران "سایت اعلام نشده"دارد. جایی که گاوداری است و آهن قراضه در آن می‌فروشند، چطور می‌تواند سایت هسته‌ای باشد؟ چرا موارد اتهامی که تولیدکننده آنها یک جریان تروریستی است و در کشور ما اقدام به ترور دانشمندان ما کرده و انفجار و خرابکاری هسته‌ای انجام داده و با صدای بلند هم می‌گوید، من این کار را کردم، اینقدر راحت می‌تواند اتهام ناروای خود را پیش ببرد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    9 3
    تا بمب هیدروژنی نسازیم قصه همینه. رو قوی شو گر راحت جهان طلبی.
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      5 1
      هزاران نقطه زن داریم که کارهیدروژنی رابرای مراکزاستکباری انجام میدهد
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      0 0
      هر چند هزار موشک برابر با یک بمب اتم است. توان تخریبی بمب اتم فوق العاده متفاوت با تسلیحات متعارف است تسلیحات اتمی توان بازدارندگی بالایی دارد
  • یوسف از همدان IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    لابد مثل دور قوز آباد
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    1 0
    " جایی که گاوداری است و آهن قراضه در آن می‌فروشند، چطور می‌تواند سایت هسته‌ای باشد؟ " وقتی یک مشت گاو را نگهبان مرکز بایگانی مدارک و اسناد هسته ای قرار می دهید و اسرائیلی ها می آیند و اسناد را سوار کامیون می کنند و از کشور خارج می کنند، عنوان "گاوداری" از سرتان هم زیاد است. بعد هم انتظار دارید دانشمندان ما را ترور نکنند.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    گاوداری؟
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    چرا نمیفهمین چقدر باید رو دست بخوریم. باید از npt خارج شیم و کلی اب شیرین کن هسته ای و کشتی و زیردریایی هسته ای بسازیم
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • حسین IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    2 0
    داداش تقصیر خودتونه،کلا میگین هیچ وقت سلاح اتمی نمیسازید ، اونها هم پررو میشن و از کوچکترین فعالیت شما ایراد میگیرن،باید شرط بگذارین ،باید حالیشون کنید که با ادامه تحریم ها ایران مجبور میشه سلاح اتمی بسازه ،باید بگید شرط اینکه ایران اتمی نشه اینه که کل خاورمیانه از سلاح اتمی تخلیه بشه ،نه فقط اسراییل بلکه الان بیش از ۵۰ بمب اتمی ۱۰۰ کیلوتنی در ترکیه انبار شده و پاکستان هم بیخ گوش ایران یک قدرت اتمیه ،چرا میترسید؟خب مطالبه کنید؟
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 17
    کاش به جای این حرفا مهندس جان در دوره وزارت مسکن فکری به حال بی مسکن ها می‌کردید! البته بیشتر از شما تعجب از رئیس جمهور محترم هست که قائل به اخراج بانیان وضع موجود بودند اما بجای کنار گذاشتن ، شما را به معاونت رئیس جمهور ارتقا دادند.
  • DE ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    اسلامی: یک «گاوداری» را سایت هسته‌ای اعلام می‌کنند!// اگر اینگونه باشد چرا بزرگترین گاوداری دنیا طویله گاوهای شیرده را هسته ای اعلام نمیکنند
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 0
    بمب اتم نمیسازید لااقل غنی سازی ۹۳ درصدی کنید. چرا اینقدر وقت تلف می کنید.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 0
    به خاطر اینکه ایران در مقابل هزار جور تحریم فقط چند سانتریفیوژ زیاد میکند کار اساسی نمیکند
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 0
    زمانی که دنیا اعلام کرد قرار است ایران غنی سازی ۹۰ درصدی کند جنابعالی گفتید ایران فعلا قصدی برای غنی سازی ۹۰ درصد ندارد حتی درصورتی که برجام احیا نشود! آیا در این مدت ایران مورد تکریم واقع شد یا بر شدت تحریم و خصومت افزوده شد هیچ موقع غرب و اروپا به کشوری ضعیف امتیاز نمی دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس