اقلیم کردستان چگونه از گفته های جان بولتون اظهار برائت کرد؟

جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق می گوید که دولت اقلیم اظهارات «منسوب به جان بولتون»، مبنی بر اینکه اسلحه از طریق این منطقه به ایران قاچاق می شود، رد کرده است.

به گزارش مشرق، سخنگوی اقلیم کردستان عراق می افزاید که «دولت اقلیم کردستان این اتهامات را رد می کند؛ اتهاماتی که بارها تکرار شده است.»

عادل همچنین ادعا می کند که «دولت اقلیم کردستان اجازه نداده است اراضی آن خطری برای امنیت کشورهای همجوار ایجاد کند و چنین اجازه ای‌ نیز نخواهد داد.»

این بخش از صحبت های سخنگوی اقلیم که می گوید حکومت کردستان «اجازه نخواهد داد» که خاکش تهدیدی برای کشورهای همجوار باشد، معطوف به آینده و تایید یا رد آن، نیازمند زمان است اما استفاده جوتیار عادل از عبارت «اقلیم (در گذشته) اجازه نداد...» از دید ناظران، قابل تامل و محل سوال است و شاید بتوان آن را در قالب سخنان جان بولتون، دقیق تر دید.

سخنگوی اقلیم کردستان عراق می گوید که جان بولتون، دیگر سمتی ندارد اما پوشیده نیست که او در گذشته ای نه چندان دور، مشاور امنیت ملی آمریکا و آگاه به رازهای سر به مهر امنیتی مرتبط با اقدامات کشورش و همپیمانان در جای جای جهان بوده است؛ با علم به اینکه قاچاق سلاح به ایران، مساله هفته ها و ماه های اخیر نیست که حضور فعلی بولتون در قدرت بخواهد آن را تایید یا رد کند بلکه این مساله، بنا به اظهار مقامات مطلع، معضلی چند دهه ای است.

شاید بتوان گفت، اظهارات مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، خواسته قلبی او برای براندازی در کشورها است کما اینکه پیشتر، بارها حمایت خود را از جنگ سخت و مداخله نظامی در کشورهایی مانند لیبی، سوریه و کره شمالی اعلام کرده است اما مقام اقلیم، تلاش کرد مسئولیت اظهارات جان بولتون را متوجه رسانه های ایرانی کند و عبارت «اظهاراتی که به بولتون نسبت داده شده است» را به کار برد اما نگفت که این اظهارات را «بی بی سی» انگلیس پخش کرد و شخص بولتون در مصاحبه زنده بر زبان آورد؛ بنابراین چنین اذعانی را نمی توان «منتسب» دانست.

این اظهارات کمی بعد از سفر سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به بغداد ایراد می شود و برخی ناظران چنین تحلیل می کنند که ایران، «پیامی کاملا جدی» به برخی طرف های درگیر یا مشوق ایجاد بحران در ایران داده است.

فرمانده نیروی قدس سپاه در سفر اخیر با شیخ «مهدی الصمیدعی»، مفتی اهل سنت عراق نیز دیدار و گفت وگو کرد.

اقلیم کردستان چگونه از گفته های جان بولتون اظهار برائت کرد؟

دیدار فرمانده نیروی قدس سپاه با شیخ «مهدی الصمیدعی»، مفتی اهل سنت عراق

در این دیدار «محمد کاظم آل صادق»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز حضور داشت. هنوز جزئیات بیشتری از دیدارها و گفت وگوها منتشر نشده است.

در همین پیوند، برخی منابع غربی مانند آسوشیتدپرس نیز ادعا می کنند که «قاآنی در سفر دو روزه سه‌شنبه گذشته به عراق، به مقامات عراقی هشدار داده است که اگر تدابیر امنیتی خود در مرزها را تشدید نکنند و احزاب کرد مخالف ایران را کنترل نکنند، جمهوری اسلامی ایران، دست به حمله زمینی در اقلیم کردستان عراق خواهد زد.»

برخی تحلیل گران بر این باورند که ادعای مقام های اقلیم کردستان عراق با رد موضوع قاچاق سلاح به ایران از مرزهای مشترک، نوعی واکنش مبتنی بر درک جدیت ایران در انتقال پیام هشدارآمیز به طرف های خارجی در خصوص ماجراجویی ها در داخل ایران بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    30 1
    کدوم دولت اقلیمک؟ شما تروریست ها سرزمین های اشغالی شمال عراق غصب کردین. هر چی بولتون گفته درست بوده لجن. اربابت که دروغ نمیگه
    • BE ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      0 2
      ملک بابات بوده غصب کردن؟؟
  • عبدالله مومن IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    28 1
    اقلیم بجز اسرائیل دوم در قلب کشورهای منطقه نیست و باید حکومتش ، نابود شود !!!
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    24 1
    مثل سگ داره دروغ میگه
  • مانی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    20 2
    به والله قسم اگه به این بی شرفهای نمک نشناس کومله دموکرات حمله زمینی کنید اولین نفری هستم که تو رکابتون خواهم بود
  • علی افصحی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    15 1
    جان بولتون هم آدرس نمی داد خود نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می دانست که اقلیم کثافت و کانون فساد و فحشا و خودفروشی کردستان عراق ، پایگاه صهیونیست ها، گروهک های تجزیه طلب کمونیست و پایگاه آمریکا و... بوده و همه سلاح های ساخت امریکا از اقلیم فاسد سرازیر شده و همه تروریست ها از آن جا راهی ایران اسلامی شده و دست به کشتار زده می زنند. این که چندین بار حمله موشکی به اقلیم منحوس شد برای این دلایل بوده و البته حملات دیگری هم در راه است. مسئولین فاسد اقلیم احمقند خیال خام می کنند که با یک تکذیب همه چیز درست می شود. در حالی که خر خودشان بوده و تا خلع سلاح کامل گروهک ها سیلی های ایران اسلامی ادامه خواهد یافت.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    7 0
    سلام آفرین دلاور
  • رضا IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    10 0
    درود خدا بر سپاهیان اسلام سپاهیان شجاع و با غیرت
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    1 0
    بارزانی های یهودی دروغ میگن قاچاق اسلحه از اقلیم همیشه بوده الان بیشتر شده
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    0 0
    فقط درک و دریافت پیام مهم نیست باید تمام تلاش تون رو بکنید که کوچکترین اتفاقی از سمت اقلیم نیوفته
  • DE ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    1 0
    این اقلیم کردستان یادش رفته اگر سردار شهید سلیمانی نبود زن هاشون ناموس شون دختر هاشون تو دست داعشی ها دست به دست می شد بعد در بازار برده فروشان به فروش رسانده می شد! حالا این مقادیر اسلحه هایی که در شهرهای مرزی هر روزکشف می شد از اسمون افتاده ! دارند میزنن زیرش ! بله اقلیم کردستان گفت و ما باور کردیم! .... خودتونید! نمک نشناسی حدی داره! بالاخره بازم سراغ پوست به دباغ خونه می افته!
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    0 0
    این همه اسلحه از آسمون که تو دامن شورشی ها نمی افته
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    0 0
    مثل سگ دروغ می گه
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    1 0
    بزرگترین اشتباه قرن ایران ما اجازه اسکان دادن به اکراد مهاجر عراقی است که حالا برای امنیت مملکت شدن این مزدوران اقلیمک
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    0 0
    اقلیم چیه اسرائیل دوم
    • US ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      0 0
      کسانی که خاک ایرانی و ارمنی و یونانی رو اشغال کردند و برای خودشون کشور ساختند
  • ایرانی IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    1 0
    درود بر سردار قاآنی و تمام نیروهای سپاه قدس قهرمان بعضی اقلیمیهای بیشرف که کوموله ها رو آزاد گذاشتن،،اگر وجدان داشتن باید ممنون ایران و سپاه قدس و شهید سلیمانی باشن که اونها رو از شر داعش نجات دادن وگرنه الان زنها و دختران کرد در حرمسراهای حامیان داعش بودند.!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس