محمد خاتمی

سیدمحمد خاتمی همواره در بسیاری از اتفاقات در دهه اخیر به جای اینکه کنار ملت ایران بایستد، کنار دشمنان ملت ایران ایستاد. او بیش از امثال ریچارد نفیو در تحریم ملت ایران نقش‌آفرینی کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: درباره نقش خسارت‌بار خاتمی، روزنامه فرهیختگان به بررسی گوشه‌هایی از عملکرد وی پرداخته و نوشت: خاتمی اخیراً گفت براندازی نه ممکن است، نه مطلوب. خاتمی در حالی این سخنان را می‌گوید و براندازی را نامطلوب می‌داند که دیگر با چشم غیرمسلح هم می‌توان ردپای جانیان دهه ۶۰ و ریال‌های سعودی را دید و صفیر گلوله‌های ام۱۶ آمریکا را شنید و دست افشاندن و پا کوبیدن نوکان‌ها و بی‌بی در تل‌آویو را نظاره کرد.

خاتمی در وضعیتی براندازی را ناممکن می‌داند که در روزهای آغازین اتفاقات اخیر صفحه منسوب به او در فضای مجازی به شکل تمام‌قد از تجمعات حمایت کرده و تعابیری اسطوره‌گونه درباره بانیان آن به کار برده بود.

اینکه سیدمحمد خاتمی می‌گوید براندازی ممکن نیست‌، احتمالا نتیجه تجربه زیســته تیر ۷۸ است‌، تجربه به اضمحلال کشاندن کنش دانشجویی و به مذبح کشاندن نیروی پرریسک و به تعبیری هزینه‌پذیر دانشگاه به قتلگاه رادیکالیسم‌، تجربه تلخ و پرهزینه‌ای که نمی‌توان از نقش عناصر امنیتی دولت دوم خرداد در پیشبرد آن به‌عنوان بخشی از پروژه کاسبکارانه فشار از پایین برای چانه‌زنی در بالا چشم‌پوشی کرد؛ رخدادی که در کتاب خاطرات مرحوم ‌هاشمی هم به نقش پررنگ دفتر رئیس‌جمهور وقت در شکل‌گیری آن اشاره شده است. سیاستی که در آن دانشگاه و جریانی دانشجویی به‌مثابه دستمال استنجا فرض شد که بعد از مصرف به وقیحانه‌ترین شکل گفتند مرده است و به سطل زباله رهنمونش کردند.

نویسنده با مرور برخی مواضع موذیانه و خسارت‌بار خاتمی می‌افزاید: بیایید به ۱۳ سال قبل برگردیم‌، همان شبی که هنوز صندوق‌های رای انتخابات ۸۸ گشــوده نشـده‌، اما مهندس سوسیال دموکرات خلاف همه مشـاهدات و نظرسنجی‌ها از پیروزی قطعی خود با نسبت آرا بسیار زیاد خبر می‌دهد. در دنیای موازی فرض کنید سیدمحمد خاتمی چهره محبوب آن روزهای اصلاح‌طلبان و گزینه اصلی برای رقابت با محمود احمدی‌نژاد و سرکار گذاشته شده توسط حلقه حامیان موسوی هم همان شـب کنفرانس خبری می‌گذاشت و خطاب به بدنه اجتماعی خود اعلام می‌کرد تا اعلام نتایج رسمی صبر کنید، اگر سندی مبنی بر تقلب پیدا کردیم به مراجع قانونی ارائه می‌دهیم یا حتی رسانه‌ای می‌کنیم‌، مردم به جای ریختن به خیابان مسیرهای قانونی را انتخاب کنید، یا مثلا وقتی برایش مسجل شد که تقلب نشده به جای آنکه آن را در جلسه خصوصی زیرگوش چند فعال سیاسی نجوا کند در فضای عمومی اعلام می‌کرد، آیا اساسا چیزی به نام زیست سیاسی خیابانی شکل می‌گرفت و چنین بدعتی پی‌ریزی می‌شد؟

نویسنده کتاب هنر تحریم‌ها خاتمی است نه نفیو. در همان دنیای مجازی تصور کنید خاتمی عطای بدنه اجتماعی رادیکال را به لقایش می‌بخشد و خیلی جدی جلوی خیابانی شدن سیاست را می‌گیرد، بعد از اعلام حمایت رسمی اوباما از سیاست‌ورزان خیابانی‌، خاتمی ضمن تاکید بر پیگیری مطالبات از طریق قانون بیانیه تندی علیه اوباما می‌دهد و می‌گوید ما لباس چرک‌هایمان را در تشت همسایه نمی‌شوییم‌، چه برسد به تو، انتخابات ما هرچه باشد به تو ارتباط ندارد، تویی که چند ماه قبل از انتخابات در نامه‌ای از دوستی و حل شدن مشکلات گفته‌ای مشکلات ما به خودمان مربوط است و با این کار گامی بلند برای جمع کردن کف خیابان برمی‌داشت. در چنین شرایطی بعد از یک انتخابات بی‌نظیر با مشارکت ۸۵ درصدی که نصاب‌های دموکراسی در دنیا را جابه‌جا کرده است‌، آیا اوباما به خود اجازه طراحی تحریم‌های بی‌سابقه را می‌داد؟ تحریم‌هایی که چه بخواهیم و چه نخواهیم سهم مهمی از ناکارآمدی اقتصادی سال‌های اخیر داشته است‌، تحریم‌هایی که کمر هر اقتصادی را می‌شکند.

«مردم و ایده‌ها به دو دسته برجامیان و نابرجامیان تقسیم می‌شوند»، این فقط یک جمله ساده از سعید حجاریان در دولت اول حسن روحانی‌، دولت ائتلافی بازندگان۸۸- که با گارانتی و چک سفید امضای خاتمی شکل گرفته بود- نبود. این گزاره حتی فقط دستورالعملی برای دوپاره‌سازی مجدد مردم ایران بعد از مکانیسم جناح‌پرستانه پیام دوم خرداد هم نبود، بلک یک ساختار برای ساده‌سازی مفاهیم پیچیده حکمرانی و توجیهی برای انباشت ناکارآمدی در دولت‌های حامی خاتمی و شرکا بود. مسئله شاید قدری گنگ به نظر برسد به این فرآیند دقت کنید؛ ترجمه برجامیان چیست ما برای اداره کشور یک راه بیشتر نداریم و آن هم گره زدن همه چیز اقتصاد و سیاست و فرهنگ و... به سیاست خارجی و بعد گره زدن آن به حزب دموکرات آمریکاست که این هم منطق همه سیاست‌گذاری‌های ما را صورت‌بندی می‌کند، سیاستی که مثل راه رفتن در ارتفاع دویست متری روی طنابی است که یک طرفش را به انگشت اشاره کسی گره زده‌ایم که هر لحظه می‌خواهد ما را به ته دره پرت کند، هرکس این منطق را قبول دارد برجامی است و از ماست‌، هرکس قبول ندارد نابرجامی است و باید در رسانه و سیاست و... هجو و مبتذل شود.

این ایده که تا آخرین لحظه حضور حسن روحانی در کاخ سرخ پاستور پروژه مبنایی دولت بود، هیچ‌گاه به شکل جدی مورد انتقاد سیدمحمد خاتمی قرار نگرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    6 0
    نخواهید دید در تاریخ معاصر کشور که فتنه و آشوبی باشد که اتفاقاً همواره مورد حمایت غرب هم بوده است اما اسلاف اصلاح طلبان امروز و یا همین فرقه منحوس تهوع آور کنونی در ایجاد، استمرار و یا تشدید آن نقشی آن هم بسیار مؤثر نداشته اند! از فتنه بابی و بهائیان تا فرقه رجوی و فتنه سبز و .......! پس بهترین دعا برای پیشرفت کشور مرگ بر ضد ولایت فقیه است!
  • امین IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    7 0
    تقصیرخودماست،وقتی ازفوتبالیست درجه۳تابازیگردرجه۴تا مجری دوزاری همشون هرچی میخواپ میگن وهرکاری خواستن میکنن وکسی باهاشون کاری نداره این گنده ها واراذل سیاسی که صددرصدمطمئن اندنظام نمیتونه براشون مشکل بشه،ازماست که برماست مانفوذی وانگل زیادداریم تومسئولان....نمیدونم بایددیگه دقیقا چی بشه،امارشهدابه کجا برسه یاجنایت دیگه چی باشه این مسئولان کبکی ما ازخواب پاشن،مننون که هیچ وقت نظرات منو منتشرنمیکنین
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    3 0
    اصلاح طلبان بزرگترین مانع توسعه و پیشرفت صنایع ایران بودن.این جماعت غرب زده خودتحقیر نخبه های زیادی رو فراری دادن و با ظاهر اسلامی و باطن آمریکایی باعث لکه دار شدن روحانیت و سلب اعتماد مردم گردیدن.این جماعت عصر قجری همان هایی بودن که در طی ۸ سال اخیر باعث اوج گرفتن تورم و گرانی و فقر شدن.از بتن ریزی و تعطیلی صنعت هسته ای تا صنعت فضایی تا ورشکستگی صنایع و برکنار کردن هزاران نخبه از صنایع فوق.ارز۴۲۰۰ تومنی واجرای سند ۲۰۳۰ و ...تنها گوشا ای از خیانت های این طیف مدعی اما پوچ و بی برنامه هست.تنها برنامه این جماعت تسلیم و سازش مقابل غرب است اینا خواستار یک دموکراسی زیر چتر آمریکا هستن یک کشور مصرف کننده خنثی و مطیع آمریکا.نه یک تمدن دارای تکنولوژی و ایدیولوژی.
    • نوید IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      1 0
      خاتمی و اصلاح طلبان مسبب همه ی ب بختی ها هستند باشه اشکال نداره. دلار ۳۴۰۰ را هم کردند ۳۰۰۰۰ شما چرا قادر نیستید برش گردونید به ۳۴۰۰؟؟؟
    • محمد IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      1 0
      در جواب نوید ... فکر کن یک خرابکار فقط یک روز به خانه تان بیاید و همه چیز را خراب و نابود کند چه مدت طول می کشد تا شما خانه را به وضع سابق برگردانید حال فکر کنید این یک روز 8 سال بشود
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    0 0
    متاسفانه حتی اگر خاتمی را هم همین امروز رییس جمهور کنید هیچ تاثیری در کاهش تنشها ندارد وقت خودتون و ما را برای خاتمی نگیرید خندم می گیره از اینکه شما وقتتون را برای خاتمی تلف می کنید
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    3 0
    این اصلاحات بود که 8 سال همه طوره به ایران خیانت کرد و الان هم پیامدهای 8 سال خیانت اصلاحات دارید می بینید . خزانه خالی ,نفوذیها ,اختلاص برادر حسین فریدون و برادر جهانگیری ,دزدی و چپاول بورس,نابود کردن اقتصاد ,رانت ,تعطیلی کارخانه ها ,تعطیلی کسب و کارها ,برجام نافرجام و آفتابه تابان ,بنزین آبان ماه ,کشته های روزانه 500 نفر کرنا ,همراهی با آمریکا جهت شهید کردن حاج قاسم‌ ,و صدها خیانت دیگر که مجال نوشتن آن نیست ,همه اینها از دست آورد دولت تدبیر بود و از افتخارات آنها نساختن یک مسکن برای مردم ایران بود ,سند 2030 و اف ای تی اف و برجام 20 دقیقه ایی .خدا همه اصلاحاتیهای مغول صفت و خایین را ریشه کن کند .
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    0 0
    این حرف ها رو بگذارید کنار از پتانسیل آقای خاتمی که دوستدار اصل نظام است در امور استفاده کنید ....جذب در هر صورت بهتر اط طرد معتقدان است معاندسازی جواب نداده ...
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    2 4
    کیهان؟ کنار ملت؟ شوخی می کنید؟
  • فاطمه IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    0 3
    اگر عقل داشتید امثال خاتمی که رو که دلسوز این کشور بود با تهمت کنار نمی گذاشتید که امروز چنین دو قطبی و فروپاشی اجتماعی رو شاهد نباشیم کیهان تو از همه بیشتر به این نظام ضربه زدی
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      0 0
      امثال خاتمی که رو که دلسوز این کشور بود/// عملکرد ملاکه. عملکرد خاتمی و "حسن انگلیسی" هل دادن ایران بطرف لب دره بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس