نخستین ملاقات روسای جمهور چین و روسیه/ شی: چشم جهان به ما است

روسای جمهور چین و آمریکا در نخستین دیدار پس از روی کار آمدن جو بایدن، با یکدیگر ملاقات کردند.

به گزارش مشرق، جو بایدن و شی جین‌پینگ، روسای جمهور آمریکا و چین در نخستین دیدار پس از به قدرت رسیدن بایدن، در حاشیه اجلای گروه۲۰ در جزیره بالی کشور اندونزی با یکدیگر ملاقات کردند.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، بایدن گفته است که پکن و واشنگتن باید بر اختلافات خود غلبه کنند. وی همچنین نسبت به برقراری گفتمانی «صریح و صادقانه» با همتای چینی خود، ابراز امیدواری کرده است.

به ادعای بایدن، وی و جین‌پینگ وظیفه دارند تا حوزه‌های همکاری دو کشور را شناسایی کرده و از درگیری و تنش اجتناب کنند.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این ملاقات، مدعی شده بود تا «قاطعانه با چین رقابت و در عین حال از بن‌بست سیاسی اجتناب کند.»

رئیس جمهور چین نیز در واکنش به اظهارت بایدن گفت: امروز در این دیدار، آماده‌ام تا درباره مسائل مهم راهبردی در روابط چین و آمریکا و همچنین مسائل منطقه‌ای و جهانی، به طور صادقانه و مفصل تبادل نظر داشته باشیم. مشتاقانه در انتظار همکاری مشترک‌مان در جهت بازگرداندن روابط دوجانبه به مسیر توسعه سالم هستم تا از این طریق منافع مردم دو کشور تامین شود.

وی همچنین تصریح کرد: بشریت در معرض چالش‌هایی بی‌سابقه و جهان در یک تقاطع است و انتخاب مسیر پرسشی است که نه ما بلکه همه کشورها به آن فکر می‌کنند. جهان انتظار دارد که چین و آمریکا روابط خود را به درستی مدیریت کرده و ملاقات ما، توجه سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

دور جدید تنش‌ها میان واشنگتن و پکن پس از سفر جنجالی و تحریک‌آمیز ماه آگوست نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان تشدید شد.

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و اقداماتی همچون سفر پلوسی را نقض سیاست «چین واحد» قلمداد می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس