کد خبر 143567
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۲

زمانی توجه وسواس گونه به بازی های رایانه ای غربی در اولویت قرار می گیرد كه از محتوای این بازی ها آگاه شویم؛ محتوایی كه در نشست تخصصی 'اسلام‌هراسی و قرآن ‌هراسی در بازی‌های رایانه‌ای' از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش مشرق، گاهی كودكان ساعت ها پای رایانه نشسته و خود را با بازی های رایانه ای مشغول می كنند و ما كه مسوولیت تربیت آنان را به عهده داریم؛ تصور می كنیم كه فرزند دلبندمان اوقات فراغت خود را به خوبی پر می كند و از پرسه زدن و بدآموزی های محیط به دور است؛ در حالی كه ما نیز از خطرها و آفاتی كه به صورت ناخوادآگاه گریبان فرزندانمان را خواهد گرفت؛ غافل بوده و به آن توجهی نداریم.

در نشست اسلام‌هراسی و قرآن ‌هراسی در بازی‌های رایانه‌ای كه در بخش دانشگاهی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم برگزار شد؛ 'سید جواد شیخ‌الاسلامی' به عنوان كارشناس این نشست به بیان جزییات بازی های رایانه ای كه طی سال های گذشته از سوی غرب تولید شده پرداخت و تاثیرات منفی و ناخودآگاه این بازی‌‌ها را در زمینه اسلام‌هراسی و قرآن ‌هراسی مورد بررسی قرار داد.

تاریخچه اسلام هراسی

شیخ ‌الاسلامی درباره تاریخچه اسلام‌هراسی گفت: اسلام‌هراسی ریشه در تاریخ اروپا به ویژه جنگ‌های صلیبی دارد و از اواخر دهه هشتاد میلادی با انتشار كتاب آیات شیطانی، اسلامی‌هراسی در عرصه رسانه‌های مكتوب آغاز شد و در مرحله بعد با فروپاشی بلوك شرق با تئوری برخورد تمدن‌ها وارد مرحله جدیدی شد.

وی افزود: پس از 11 سپتامبر حمله‌های نظامی و لشكركشی‌های آمریكا به كشورهای مختلف آغاز شد و مهمترین مرحله از اسلام‌هراسی نیز با شكست نظامی آمریكا در عراق و شكست طرح خاورمیانه بزرگ و پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه آغاز شد.

شیخ‌الاسلامی اضافه كرد: امروز ابزار اسلام‌هراسی در جهان تغییر كرده و رسانه‌ها به ابزاری قدرتمند برای پیاده كردن اهداف استكبار تبدیل شده‌اند.

قابلیت های بازی های رایانه ای

با توجه به قابلیت هایی كه در بازی های رایانه ای وجود دارد؛ سلطه غرب نگاهی ویژه به این موضوع داشته و تلاش می كند تا از این طریق ذهن كودكان را با سیاست ها و اهداف خود سازگار كند؛ قابلیت هایی كه بر اساس نظرات كارشناسان فراتر از زبان و ملیت است.

شیخ‌الاسلامی در این زمینه گفت: این بازی ها فرا زبانی هستند. یعنی الگوی زبانی خاصی ندارند و نیاز به ترجمه و دوبله ندارند. بازی‌های رایانه های علاوه بر این كه دارای جذابیت های دیداری و شنیداری هستند و خلاقیت و كنجكاوی كودكان را به همراه دارند؛ زمان زیادی را نسبت به سایر رسانه ها از كودكان می‌گیرد و به مراتب تاثیر بیشتری دارند.

هدف گیری نمادهای دینی در بازی های رایانه ای

هنگامی كه كودكان و حتی افراد بزرگتر غرق در بازی های رایانه ای می شوند؛ مهمترین و جذابترین موضوع، پیروزی در بازی و پشت سرگذاشتن مراحل مختلف بازی است. چون طراحی بازی های رایانه ای به گونه ای است كه معمولا بعد از پیروزی در هر مرحله، وارد مراحل جالب تر و جذابتر بازی شده و هر انسانی را به ادامه بازی مشتاق تر می كند؛ به گونه ای كه كاربر حاضر به ترك بازی نیست و به عبارت دیگر نوعی اعتیاد را در انسان ایجاد می كند.

طبیعی است كه هیجان و اشتیاق كاربر باعث می شود تا از توجه به نكات ریز و دقیق بازی غفلت كند و روان شناسان غربی از همین نقطه ضعف استفاده كرده و با وارد كردن نمادهای مختلف مذهبی تلاش می كنند تا در ضمیر ناخودآگاه كاربر تاثیر بگذارند.

شیخ الاسلامی از این شیوه دشمنان به عنوان 'كد و دی كد' نام برد و گفت: شما هنگام بازی متوجه نمی شوی كه در بازی رایانه ای و بر روی لوستر مسجد سوره حمد را قرار داده اند و بر روی دیوارهای هتل یعنی محلی كه شما باید به دنبال دشمن بگردی؛ شعرهای فارسی را نوشته اند.

بررسی اهداف پنهان دشمنان در بازی ها رایانه ای

این كارشناس بازی های رایانه ای در ادامه چند بازی مهم و جدید را مرور كرده و اهداف پنهان دشمنان را تشریح كرد؛ بازی های كه حتی مجوز وزارت ارشاد را نیز به یدك می كشند.

شیخ الاسلامی به اهداف برخی از بازی های رایانه ای غربی اشاره كرد و گفت: هدف اصلی در برخی از بازی‌ها ایجاد شك در وجود خدا است كه در این نوع بازی‌ها برای هر چیزی خدایی را بنا می‌كنند.

وی افزود: هدف دیگر تشكیك در ایمان به غیب است و نكته مهم این است كه استفاده از مفهوم‌ نمادهای اسلامی در این بازی‌ها برای نشان‌دادن تروریست است.

در یكی از این بازی ها نمادهای مختلف مذهبی به صورت گذرا از مقابل كاربر عبور كرده و لذا كاربر وجود آن را درك نمی كند. در برخی موارد نیز این نمادها به صورت ریز و ماهرانه در گوشه هایی از بازی جاسازی شده و گاهی نیز به صورت مشخص در مقابل چشمان كاربر ظاهر می شود.

شنیدن صدای قرآن و اذان یكی از نمادهای به كار رفته در این بازی هاست ولی نكته مهم آن این است كه صدای قرآن در زمان های حساس و مهم بازی به گوش می رسد.

شیخ الاسلامی گفت: در این بازی ها چنین القاء می شود كه تروریست ها افرادی با محاسن هستند كه قرآن می خوانند و نمادهای مذهبی دارند در حالی كه افراد خوب در این بازی ها نمادهایی مانند صلیب دارند.

در یكی دیگر از این بازی های رایانه ای صدای اذان از محلی كه بمب هسته ای وجود دارد به گوش می رسد و اذان بی موقع از یك طرف و تكرار عبارت 'اشهد ان لا اله الاالله' تا 10 بار كه به گفته كارشناس این نشست به منظور زیر سوال بردن خداوند است؛ در این بازی مشهود است.

در بازی دیگر قبل از نابودی جهان تلاوت سوره 'القارعه' به گوش می رسد. در این بازی یك مسجد به نمایش در می آید و سپس جهان نابود می شود.

نماد مسجد به شكل های مختلف در این بازی ها به نمایش درآمده ولی در تمام موارد به كاربر به صورت ناخوادآگاه تلقین می شود كه مسجد محل تروریست هاست ولی كاربر پس از بازی و نابود كردن مسجد به كلیسا كه نماد پیروزی است؛ دست می یابد.

استفاده از نام های اسلامی، پخش كردن صدای شخصیت های معروف مسلمان، چفیه، شمشیر، احادیث و همچنین معماری اسلامی از نمادهایی است كه به وفور در این بازی ها در ذهن كاربران می نشیند.

در این بازی ها آمریكایی های متجاوز به عنوان انسان های دوست داشتنی، عاطفی و قابل ترحم معرفی می شوند در حالی كه مسلمانان را افرادی یاغی، تروریسم و كسانی معرفی می كنند كه باید كشته شوند.

راه های واكسینه شدن در مقابل این بازی ها

هرچند تلاش دشمن بر این است كه به صورت ناخودآگاه بر روی ذهن كودكان و جوانان تاثیر منفی گذاشته و نمادهای دینی را تخریب كند ولی با استفاده از ابزار دشمن می توان با آن مقابله كرد و از تاثیرگذاری این ویروس های جدید جلوگیری كرد.

شیخ الاسلامی گفت: وظیفه ما این است كه با شناسایی ابزار دشمن، از سلاح های آنها استفاده كرده و اجازه ندهیم دشمن به اهداف بلندمدت خود دست یابد.

وی از عنصر امر به معروف در این جنگ فرهنگی به عنوان یك عامل مهم یاد كرد و گفت: امر به معروف باعث جلوگیری از مسائل منكر در جامعه می شود و شناخت معروف ها و منكرها و همچنین آموزش های دینی به كودكان باعث واكسینه شدن آنها می شود.

شیخ الاسلامی در ادامه به این روایت از امام صادق (ع) اشاره كرد كه قبل از این كه دشمن فرصت یابد و حرف های خود را بیان كند؛ احادیث ما را به آنها بگویید.

به اعتقاد این كارشناس رسانه تولید محتوای دینی، توسل به اهل بیت (ع)، تشكیل مجالس روضه و یادآوری معارف دین از مهمترین راه های مقابله با اهداف دشمنان در این راستاست.

هرچند بسیاری از شركت كنندگان در این نشست تخصصی جزو كارشناسان و یا كاربران بازی های رایانه ای نبودند ولی بیان جزییات این بازی های غربی و نحوه تاثیرگذاری آن بر ذهن كودكان، مسیری جدید در مقابل شركت كنندگان ایجاد كرد تا بر محتوای تغذیه فرهنگی فرزندان خود دقت بیشتری داشته باشند و با استفاده از روش های ارائه شده تلاش كنند تا با این حربه نه چندان جدید دشمن خود را مجهز كنند.

یادگیری كودكان در این سن بنا به روایت 'العلم فی الصغر كالنقش فی الحجر' هیچگاه از ذهن آنان پاك نخواهد شد و همانند نقشی كه بر روی سنگ حك می شود؛ ماندگار خواهد شد. پس تلاش كنیم تا مطالبی را در ذهن آنان ماندگار كنیم كه راه سعادت و خوشبختی را برای آنان به ارمغان آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس