نیاز دموکرات‌ها به توافق با ایران؛ چرا غرب از ایفای نقش روسیه در پرونده هسته‌ای می‌ترسد؟

وبگاه شبکه «المیادین» با انتشار تحلیلی درخصوص وضعیت توافق هسته‌ای ایران، تاکید کرد که دموکرات‌های آمریکایی نیازمند توافق با ایران هستند و غرب از ورود جدی روسیه به این پرونده می‌ترسد.

به گزارش مشرق، وبگاه شبکه «المیادین» با انتشار تحلیلی درخصوص وضعیت توافق هسته‌ای با ایران، ضمن اشاره به نیاز دموکرات‌های آمریکایی در حصول توافق، بر شکست طرح‌های فشار بر ایران از طریق سناریوهایی نظیر گسترش اغتشاشات در داخل و اتهام فروش پهپاد ایرانی به مسکو در جنگ اوکراین تاکید کرد. این تحلیل ضمن بررسی نقشی که مسکو می‌تواند در مذاکرات هسته‌ای ایفا کند، تصریح کرد که غرب از ورود جدی روسیه به پرونده گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران هراسان است. در ادامه مشروح این گزارش تحلیلی را می‌خوانیم:

موضوع اغتشاشات در ایران، که هم مسکو و هم تهران اتفاق نظر دارند آژانس‌های اطلاعاتی غرب و رژیم صهیونیستی پشت آن هستند، باعث تقویت بیشتر روابط بین روسیه و ایران شده است. طبق نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا، نتیجه‌گیری این که دولت دموکرات، رئیس‌جمهور جو بایدن را مجبور به بازگشت به مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی خواهد کرد، ممکن خواهد بود. این سناریو توسط دیپلمات‌های غربی طراحی شده است که معتقدند فضای مانور درباره گفت‌وگو با ایران، به سرعت در حال کاهش است. در غرب ترس‌ها از این است که پرونده هسته‌ای ایران به طور کامل به محدوده مسئولیت مسکو تبدیل شود؛ که اگر اینگونه شود همه راه‌ها برای بازگشت واشنگتن به گفت‌وگو با تهران توسط کرملین دشوار خواهد شد.

چرا غرب از ایفای نقش روسیه در پرونده هسته‌ای می‌ترسد؟

 موفقیت و پیشتازی جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا می‌تواند راه کاخ سفید را برای اجرای طرح‌های دیپلماتیک با هدف احیای برنامه جامع اقدام مشترک که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، مسدود کند. به عبارت دیگر، در صورت شکست مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای، مسکو ممکن است حمایت و مدیریت خود از تماس‌ها و تحولات مذاکرات هسته‌ای با ایران را اعلام کند؛ در آن صورت جامعه بین‌المللی را مجبور به توافق بر سر طرح‌ها و روندهایی کند که به سود تهران باشند. این سناریو بخشی از اطلاعات به بیرون درز کرده از رایزنی‌های «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه و «سرگئی ورشینین»، معاون وزیر امور خارجه روسیه در تهران و در چند روز گذشته است که از چنین احتمالی حکایت از آن دارد.

چرا غرب از ایفای نقش روسیه در پرونده هسته‌ای می‌ترسد؟

دیدار وزیر امورخارجه ایران با معاون وزیر خارجه روسیه

بر اساس این نتیجه گیری‌ها، مذاکرات بر سر یک برنامه جامع اقدام جدید در چنین شرایطی، وضعیت توافق هسته‌ای را به مرحله قبل نخواهند رساند؛ به آن وضعیت قبلی که واشنگتن آن را بن‌بست کشانده بود. احتمال قوی دیگری که مطرح می‌شود این است که بخشی از نگرانی‌های غرب به توانایی طرف روسی برای حمایت از توسعه برنامه هسته‌ای ایران نیز مربوط می‌شود. واضح است که دو عامل مهم، یکی نزدیک‌تر شدن مسکو-تهران و کوتاه‌شدن فاصله میان این دو، و دیگری تضعیف موضع و کاهش قدرت دموکرات‌ها در کنگره آمریکا، واشنگتن را وادار به بررسی گزینه‌های حل و فصل اختلافات در چارچوب گفت‌وگو با تهران کند؛ مذاکراتی که هنوز هم متوقف شده‌اند. 

چرا غرب از ایفای نقش روسیه در پرونده هسته‌ای می‌ترسد؟

گفت‌وگوهای روسای جمهور ایران و روسیه

این در حالی است که اکنون مذاکرات بین ایران و مجموعه کشورهای غربی پیچیده‌تر شده است؛ چرا که ایران، درخواست‌های غرب برای تن دادن به مذاکره و توافق، زیر فشار اغتشاشات و خرابکاری و تروریسم را رد کرد و قویاً بر موضع خود پابرجا ماند. علاوه بر این، غربی‌ها کمپین‌های وسیعی از اتهامات رسانه‌ای را مبنی بر استفاده از سلاح‌های ساخت ایران در منطقه عملیات ویژه نظامی در اوکراین علیه تهران به راه انداختند. این پیچیدگی‌ها و جوسازی‌های رسانه‌ای، بخش بزرگی از جامعه نخبگان آمریکایی و در درجه اول جمهوری‌ خواهان را علیه ایده هرگونه گفت‌وگو با مقامات ایرانی تحریک کرده است. در مورد حاشیه‌سازی‌ها و مانور دهی‌های غرب در دستیابی به توافق با ایران، می‌توان نتایج آن را در ۳ ژانویه ۲۰۲۳ دید؛ همان زمانی که ترکیب جدیده نمایندگان کنگره کار خود را رسماً آغاز کنند.. این تصویری است که رسانه‌های غربی از آینده مذاکرات با ایران ارائه می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ابوطالبی IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 0
    بینید امریکاازحقوق بشرحرف میزندکشوری که روزی دههانفربدست پلیس نژادپرست امریکا کشته میشوندکه اکثرسیاه پوستان هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس