پس‌لرزه رکود اقتصادی در انگلیس/بانک‌های غذا در آستانه ورشکستگی

جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، اوضاع ششمین اقتصاد برتر جهان را به مرحله‌ای رسانده است.

به گزارش مشرق، یافته‌های یکی از بزرگترین موسسات خیریه انگلیس موسوم به «تراسل تراست» نشان می‌دهد که بالغ بر ۳۲۰ هزار مراجعه کننده جدید به صف استفاده‌کنندگان بانک‌های غذا در این کشور ملحق شده که میزان قابل توجهی از آن‌ها از خانواده‌های شاغل هستند. بر اساس این گزارش بیش از ۱.۳ میلیون بسته اضطراری تنها در مدت شش ماه بین افراد نیازمند توزیع شده که یک رکورد تازه بشمار می‌رود.

«تراسل تراست» با بیان اینکه مراجعه خانواده‌های شاغل به بانک‌های غذا یک هشدار جدی نسبت به وضعیت فقر در کشور است افزود که برای نخستین بار سطح مراجعه از کمک‌های ارائه شده فراتر رفته است.  

این موسسه خیریه از دولت خواسته تا در لایحه بودجه که هفته آینده به مجلس ارائه می‌کند از بانک‌های غذا و خیریه‌ها حمایت بیشتری به عمل آورد. این درحالیست که دولت با کسری ۵۰ میلیارد پوندی مواجه است و برای تامین آن به افزایش مالیات‌ها و کاهش کمک ‌هزینه‌های معیشتی متوسل شده است.

«جوزی بارلو» مدیر بانک غذا در منطقه برادفورد گفت: " بسیاری از مردم با قبوض و قیمت بالای مواد غذایی دست و پنجه نرم می کنند. یکی اخیراً به ما مراجعه کرد و گفت که " شیر هم یک کالای لوکس بشمار می‌رود". وی افزود: «ما در دو ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال پیش شاهد افزایش چشمگیر مراجعه کنندگان به بانک غذا بوده ایم و سطح موجودی ما در این مقطع از سال بسیار پایین است.»

«اما ریوی» مدیر اجرایی «تراسل تراست» هم در این باره هشدار داد: «آمارهای جدید نشان می‌دهد که زمستان امسال سخت‌ترین زمستان برای بانک‌های غذا در حمایت مردم است. به همین خاطر از نخست وزیر می خواهیم که در بودجه هفته آینده قاطعانه عمل و تعهد خود را مبنی بر حمایت از افرادی که کمترین درآمد را دارند با یک بسته حمایتی گسترده محقق کند.»

شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد. نرخ تورم به ۱۰.۱ درصد رسیده که بالاترین حد در نزدیک به ۴۰ سال گذشته است. کشور به گفته رئیس بانک مرکزی انگلیس وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده است و پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم از مرز ۱۵ درصد هم تجاوز کند.

ریشی سوناک نخست وزیر جدید انگلیس در اظهاراتی جنجالی گفته است که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد. وی افزود که دولت او تلاش می‌کند تا نسبت به وضعیت بغرنج اقتصادی و مشکلات مالی کشور با مردم صادق باشد.

«جاناتان اشورث» وزیر کار و امور بازنشستگی دولت در سایه انگلیس، گزارش موسسه «تراسل تراست» را "تکان‌دهنده" خواند و گفت: واقعا شرم آور است که اکنون به تعداد زیادی بسته غذای اضطراری برای تغذیه مردم و به ویژه کودکان گرسنه نیاز است. حزب حاکم محافظه‌کار اقتصاد را خراب کرده است و قشر آسیب‌پذیر بهای آن را پرداخت می‌کند.»

شنبه گذشته هزاران نفر از اقشار مختلف مردم انگلیس در اعتراض به گرانی و بحران هزینه‌های زندگی در خیابان‌های پایتخت دست به تظاهرات زده و خواستار برگزاری انتخابات عمومی شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس