کد خبر 1418446
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
گرسنگی میلیون‌ها انگلیسی در سایه خاکسپاری الیزابت

هم زمان با تدارکات میلیارد پوندی برای مراسم تشییع جنازه ملکه انگلیس، بسیاری از بانک‌های غذا در این کشور روز خاکسپاری را تعطیل کرده‌اند .

به گزارش مشرق، دولت انگلیس روز دوشنبه را به مناسبت مراسم تشییع جنازه الیزابت تعطیل اعلام کرده و به این ترتیب درهای بسیاری از بانک‌های غذا از لندن تا کاردیف و از ساوت‌همپتون تا ادینیرو، به روی فقرا بسته خواهد شد و مراسم توزیع غذایی هم در کار نیست.

طبق آمارهای منتشر شده حدود ۲.۱۷ میلیون انگلیسی‌ برای امرار معاش به بانک‌های غذا وابسته هستند اما با توجه به تصمیمات گرفته شده باید در روز خاکسپاری ملکه کشورشان گرسنگی بکشند.

درحالی که پیش‌بینی می‌شود مراسم خاکسپاری الیزابت در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی در انگلیس ۶ میلیارد پوند خرج روی دست دولت بگذارد، آمارها نشان می‌دهد که ۱۱.۷ میلیون نفر در این کشور در فقر نسبی زندگی می کنند که از این میزان ۳.۲ میلیون نفر کودک هستند. البته این رقم با در نظر گرفتن هزینه سنگین مسکن، به ۱۴.۵ میلیون نفر می‌رسد.

اما تعطیلی بانک‌های غذا در کنار لغو نوبت‌های بیمارستانی در روز دوشنبه اعتراض بسیاری از مردم انگلیس را برانگیخته و آن رویه‌ای غیر دمکراتیک می‌دانند. امروز یک بیمار مبتلا به سرطان در تماس با شبکه رادیویی ال‌بی‌سی از اینکه نوبت عمل جراحی او ناگزیر از دوشنبه به دو ماه دیگر منتقل شده گلایه می‌کرد. او می‌گفت که برای این نوبت ۹ ماه منتظر بود و دو ماه تاخیر از نظر او توهین‌آمیز است.

درفضای مجازی هم کاربران به تعطیلی بانک‌های غذا و لغو نوبت های پزشکی اعتراض کرده و آن را نفرت‌انگیز تعبیر کرده‌اند. یکی از کاربران در توئیتر نوشته است: «بانک‌های مواد غذایی تعطیل و نوبت‌ها سرطان لغو می‌شوند، پارلمان هم قرار است در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی بمدت ۴ هفته تعطیل شود. واقعاً مطمئن نیستم که این یک روش محترمانه برای رفتار با مردم باشد."

سخنگوی یک بنیاد حمایت از فقرا به نام «تراسل تراست» از تصمیم این سازمان برای تعطیلی روز دوشنبه دفاع و به افراد نیازمند توصیه کرده که پیش از مراجعه به بانک‌های غذا، از ساعات کاری آن‌ها اطمینان حاصل کنند. این درحالیست که حجم کمک‌های معیشتی بانک‌های غذا در حدی است که خانوارها برای سیر کردن خود در شرایط عادی با مشکل جدی مواجه هستند.

این تحولات در حالیست که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما تورم در ماه گذشته میلادی ۹.۹ درصد گزارش شد و پیش‌بینی می‌شود که تا آخر سال به ۱۵ درصد هم برسد.

با این وضع کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تعطیلی کسب و کارها در روز دوشنبه میلیاردها پوند به اقتصاد انگلیس خسارت می‌زند. گفته می‌شود  که بورس‌های انگلیس، فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، رستوران‌ها، موزه‌ها، سینماها و حتی سالن‌های ورزشی و آرایشی برای مراسم خاکسپاری تعطیل خواهند بود. بیشتر جایگاه‌های سوخت هم روز دوشنبه را تعطیل اعلام کرده و فقط تعداد معدودی ساعات پایانی شب فعال خواهند بود. 

به گزارش مشرق، الیزابت دوم ملکه انگلیس پنجشنبه هفته گذشته در سن ۹۶ سالگی در کاخ بالمورال اسکاتلند درگذشت. تابوت او سه‌شنبه پیش به لندن منتقل شد و هم‌اکنون در ساختمان پارلمان نگهداری می‌شود. طبق برنامه اعلام شده قرار است مراسم تشییع جنازه وی روز دوشنبه با حضور سران کشورها برگزار شود.

آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به یک چهارم مردم انگلیس خواهان پایان نظام سلطنتی در این کشور هستند. یافته‌های موسسه افکار سنجی یوگاو نشان می‌دهد که ۲۵ درصد انگلیسی‌ها ادامه نظام سلطنتی را برای کشور مناسبت نمی‌دانند و آمار طرفداران نظام سلطنتی هم از ژوئن ۲۰۲۰ کم شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عمو IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
    0 0
    اینها ملکه هم که زنده بود گرسنگی می کشیدن.تقصیر ملکه نیست.
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      0 0
      حرف الکی نزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس