کد خبر 1434609
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
فؤاد ایزدی: سیاست فشار در دنیای چندقطبی نتیجه‌ای ندارد

استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: در دنیای چند قطبی سیاست‌های فشار دیگر جواب نمی‌دهد، حرکت جهان به این سمت و سو را به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش مشرق، دکتر فؤاد ایزدی پنجشنبه در نشست بررسی و پرده‌برداری از نقش بیگانگان در اغتشاشات اخیر در آستان مقدس احمدی و محمدی در شیراز ضمن عرض تسلیت شهادت هموطنان در حمله تروریستی چهارم آبان ۱۴۰۱ به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، به سیاست‌های خصمانه برخی کشورها اشاره کرد و افزود: دشمنان چون نتوانستند از طریق فروپاشی اقتصادی، به اهداف ضد ایرانی خود دست یابند، تصمیم گرفته‌اند با فروپاشی اجتماعی به هدف خود دست یابند.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان با اشاره به خط خبری ضد ایرانی برخی شبکه‌های فارسی‌زبان معاند ادامه داد: برخی هنوز متوجه نیستید که شبکه‌های معاند که در حال تبلیغات گسترده هستند حمایت مالی می‌شوند؛ در واقع رسانه‌ها هزینه دارند و برای تأمین این هزینه‌ها یا باید آگهی پخش کنند یا باید بانی مالی داشته باشند.

وی گفت: شبکه‌های معاند که آگهی ندارند، نیاز مبرمی به بانی مالی و حمایت دارند و معلوم است بانی مالی دارند.

ایران به دنبال کاهش تنش بوده است

ایزدی بیان کرد: اکثریت نخبگان سیاست خارجه کشور معتقد هستند که یکی از دغدغه‌های دولت‌های پیشین و سیاست خارجه ایران در طول سی و چند سال گذشته کاهش تنش بوده است.

وی یادآور شد: با وجود سیاست‌هایی که دولت‌های پیشین برای انجام مذاکرات با کشورهای غربی در پیش گرفتند نه تنها شاهد کاهش تنش نبودیم بلکه مشکلات اقتصادی کشور افزایش یافت.

ایزدی یادآور شد: اگر سیاست های خارجه کشور در دولت‌های متعدد ایران را در گذشته مرور کنیم متوجه خواهیم شد این سیاست‌ها منجر به کاهش تنش نشده است.

اگر آمریکا ادعای دموکراسی دارد، این ادعا را در سرزمین فلسطین اجرا کند

استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به اقدامات دولت‌های پیشین برای ایجاد رابطه یا انجام مذاکره با کشورهایی از جمله آمریکا اشاره کرد و گفت: سیاست رسمی ایران در جنگ بین فلسطین و اسراییل این بوده که رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناخته است با این حال مقاومت، تصمیم خود فلسطینی‌ها بوده است.

ایزدی با بیان اینکه پاسخ ایران به حل این مناقشه طرح یک دولت بوده است گفت:  وظیفه ایران این بوده که هر جا نیاز به کمک باشد به این موضوع ورود کند؛ هرچند بیست و چند سال پیش جمعیت یهودی بیشتر بود اما در حال حاضر جمعیت فلسطینی بیشتر از یهودی است؛ آمریکا اگر ادعای دموکراسی دارد این دموکراسی را در سرزمین فلسطینی اجرا کند. اگر هر کسی یک رای داشته باشد مسئله فلسطینی‌ها حل می‌شود.

انگلیسی‌ها شیطنت می‌کنند

استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روابط دیپلماتیک ایران و انگلستان عنوان کرد: ایران علاقمند به درگیری با انگلیس نبوده و نیست اما این انگلیسی‌ها هستند که از هر فرصتی استفاده می‌کنند و شیطنت می‌کنند.

ایزدی در پاسخ به برخی که معتقدند، جمهوری اسلامی در روابط خارجه انعطاف ندارد، گفت: این مشکل از طرف ایران نبوده است. ایران خواهان روابط عادی بوده اما این طرف مقابل بوده که همیشه مشکل ایجاد می‌کرده است؛ حالا این پرسش مطرح می‌شود که چرا طرف غربی و طرف آمریکایی حاضر نیست رفتار عادی با ایران داشته باشد؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها کشورهای دنیا را به چهار گروه تقسیم می‌کنند، گفت: گروه اول کشورهایی هستند که منابع و موقعیت ژئوپلیتیکی ندارند و به همین دلیل آمریکایی‌ها کاری به آنها ندارند.

وی افزود: گروه دوم مانند کشورهای روسیه، چین و هند افزون بر منابع طبیعی و موقعیت ژئوپلیتیک، بمب اتم دارند. آمریکا نمی‌تواند مقابل این کشورها قرار بگیرد چراکه این کشورها بمب اتم دارند و استفاده از بمب اتم در رویارویی با هم نابودی دو طرف را به دنبال دارد. در واقع سیاست آمریکا نسبت به این کشورها محدودیت‌هایی دارد.

ایزدی با اعتقاد به اینکه آمریکا درصدد است که کشورهای جهان را با خود همسو و هماهنگ کند، گفت: گروه سوم، کشورهایی هستند که منابع طبیعی و ژئوپولیتیک دارند اما بمب اتم ندارند. این گروه یا به دلیل حفظ منافع یا از روی اجبار باید با سیاست‌های آمریکا همسو و هماهنگ شوند.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: گروه چهارم هم کشورهایی هستند که منابع طبیعی و موقعیت ژئوپلیتیکی دارند اما خواهان سیاست مستقل هستند و با آمریکا همسو و هماهنگ نمی‌شوند؛ ایران جزو کشورهای گروه سوم نیست و در گروه چهارم قرار می‌گیرد؛ هرچند تجربه انتقال از گروه چهار به گروه سوم را هم داشته است اما به دلیل کنار نیامدن آمریکا با مواضع ایران در مذاکرات مختلف این امر محقق نشد.

وی ادامه داد: برخی کشورها مانند ژاپن همسو بودن با آمریکا به نفعشان است؛ کشورهایی که در گروه سوم هستند یا به دلیل منفعت و یا از روی اجبار در این گروه قرار می‌گیرند.

ایزدی بیان کرد: همان‌گونه که گفتم ایران جزو کشورهای گروه سوم نیست و در گروه چهارم قرار می‌گیرد؛ هرچند تجربه انتقال از گروه چهارم به گروه سوم را هم داشته اما به دلیل کنار نیامدن آمریکا با مواضع ایران در مذاکرات مختلف این امر محقق نشده است.

حذف بی سر وصدای کره شمالی از سند امنیت ملی آمریکا

استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در ادامه گفت: در سند راهبرد امنیت ملی بایدن که یک هفته پیش منتشر شد سه کشور که آمریکا با آنها مشکل دارد برجسته شده است. این سند بایدن تفاوتی با سندهای قبلی دارد؛ در واقع در این سند کره شمالی بی سرو صدا حذف شده است.

ایزدی با بیان اینکه در حال حاضر سی و چند کشور تحریمی آمریکا هستند، افزود: کره شمالی بمب اتم دارد و به همین دلیل تحریم‌های کره شمالی کمتر از تحریم‌های ایران است.

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: در برخی از کتاب‌هایی که توسط تحلیلگران آمریکایی‌ منتشر شده، نوشته شده است سیاست‌های خصمانه روتین نسبت به کشور دشمن بدون توجه به اینکه آن کشور چه می‌کند و چه نوع سیاست‌هایی را دنبال می‌کند ادامه دارد؛ طبق این تحلیل‌ها اگر کشور دشمن مذاکره کند و با آمریکا در حوزه‌های که اختلاف نظر است به توافق برسد بدان معناست که سیاست فشار آمریکا جواب داده‌است. بر همین اساس آمریکا نتیجه می‌گیرد که فشارهای اعمالی خود را افزایش یا ادامه دهد.

ایران بدون تحریم قدرتمندتر می‌شود

این تحلیلگر مسائل ایران و جهان ادامه داد: آنها همچنین معتقدند هیچ صلح واقعی با کشور دشمن اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه سیاست خارجه این کشور تغییر کند و بالاتر از آن ساختار داخلی قدرت متحول شود. چرا آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند؟ منطق آنها این است که کشوری مانند ایران که در گروه چهارم قرار دارد اگر تحریم‌هایش برداشته شود قدرتمندتر می‌شود لذا باید ساختار حکومت تغییر کند.

وی اضافه کرد: همانگونه که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، درخواست‌های آمریکا از کشور ایران پایان ندارد و هرچه امتیاز بیشتری به آنها داده شود باز هم امتیاز بیشتری می‌خواهند.

آمریکا رو به افول است

ایزدی با بیان اینکه بهترین کارشناس مسائل آمریکا، رهبر معظم انقلاب هستند، گفت: خبر خوب این است که کشور آمریکا کشوری رو به افول است که در شاخص‌های مختلف در حال نابودی است؛ اگر آمریکا به کشوری معمولی تبدیل شود، مشکلات ایران خود به خود برطرف می‌شود.

بنا بر گزارش ایرنا، این استاد دانشگاه اظهار داشت: افول آمریکا، انتقال قدرت و ثروت از غرب به شرق و رشد جریان و تفکر مقاومت در دنیا می‌تواند به بهتر شدن شرایط ایران کمک کند.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهار کرد: صدا و سیمای ما ضعف‌هایی دارد که با تغییر مدیریت‌ها در طول سالهای گذشته هم این ضعف‌ها و مشکلات برطرف نشده است. با توجه به ضعفی که در ارتباطات و تبلیغات داریم و باعث شده درصدی از مخاطبین را از دست بدهیم، وظیفه بیشتری بر عهده ما قرار می‌گیرد.

وی افزود: یک روش انتقال پیام انتقال رو در رو و شخصی است. از آنجا که در مورد اول دچار چالش هستیم باید در مورد دوم بیشتر فعال شویم.

وی با بیان اینکه انقلاب جمهوری اسلامی جنبش مردمی بود، گفت: همراه کردن مردم کار راحتی نیست اما رسانه کوچک می‌تواند انقلاب بزرگی را به دنبال داشته باشد. انقلابیون در دوران انقلاب توانستند یک شبکه از افراد و رسانه‌های خٌرد ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه افزود: ایران جایگاه مهمی در دنیا دارد و به همین دلیل نسبت به آن حساسیت زیادی ایجاد شده و همه سعی در تضعیف این کشور دارند.

وی اضافه کرد: دنیا دارد چندقطبی می‌شود و این اتفاق خوبی است چراکه امکان تنفس برای کشوری مثل ایران بیشتر می‌شود؛ در دنیای چند قطبی سیاست‌های فشار دیگر جواب نمی‌دهد.

چه باید کرد؟

او با طرح این پرسش که در شرایط کنونی چه باید کرد، گفت: قدم اول این است که خودمان وضعیت را متوجه شویم و دانشی که خودمان پیدا کردیم به دیگران منتقل کنیم.

وی بیان داشت: کشور در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه  علمی و نظامی پیشرفت‌های خوبی داشته است و اگر بتوانیم مردم را تبیین کنیم، ایران آینده روشنی خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه در آمریکا ۱۷ نهاد اطلاعاتی و امنیتی فعال هستند، گفت: شورای اطلاعات ملی یکی از این نهادها است که کار آن روندشناسی است. این نهاد در یکی از متن‌هایی که قبل از جنگ اوکراین منتشر کرده است اعلام کرده که آمریکا در دنیای ۲۰۳۰هیچ قدرت هژمونی نخواهد داشت و قدرت به شبکه‌هایی در یک جهان چند قطبی منتقل می‌شود.

وی افزود: این دنیای چند قطبی دارد اتفاق می‌افتند و همین شبکه‌ها قدرت می‌گیرد. به اعتقاد من جایگاه ایران باید یکی از این قطب‌ها باشد و ایران با توانمندی‌های ذاتی که دارد از این ظرفیت برخوردار است که یکی از این قطب‌ها باشد.

آمریکا تجزیه نمی‌شود اما افول می‌کند

این تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه تجزیه آمریکا به راحتی محقق نمی‌شود، گفت: آمریکا کشور بزرگی است و منابع زیادی دارد. تجربه نشان داده که تجزیه آمریکا محقق نمی‌شود؛ شواهدی برای فروپاشی آمریکا هم وجود ندارد. اما در بحث افول، زوال و کاهش قدرت اجماع است و کسی نیست که معتقد به افول آمریکا نباشد چراکه حرف آمریکا در جهان دیگر تعیین کننده نیست.

.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    0 0
    احسنت
  • IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    0 0
    فکر کنم مذاکره ، قبل از عقبنشینی روسیه از خرسون بوده . چون در اوکراین ، سیاست فشار همه جانبه تاثیر داشت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس