کد خبر 1434533
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
بایدن: آمریکا چک «سفید امضا» به اوکراین نداده است

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا در اظهاراتی با تکرار مواضع واشنگتن در ارسال نکردن سلاح دور برد به اوکراین تاکید کرد: نمی‌خواهیم از تسلیحات آمریکایی برای بمباران به قلمرو روسیه استفاده شود.

به گزارش مشرق از تاس، «جو بایدن» چهارشنبه شب به وقت محلی در نشست خبری با تاکید بر اینکه آمریکا با هدف جلوگیری از حمله اوکراین به قلمرو روسیه، سلاح دوربرد به کی‌یف ارسال نمی‌کند، خاطر نشان کرد: واشنگتن چک سفید امضا به اوکراین نداده است.

وی افزود: هنگامی که کی‌یف از ما هواپیماهای نظامی خواست ما به آن‌ها جواب رد دادیم. نمی‌خواهیم وارد جنگ جهانی سوم شویم. آمریکا برای اهداف دفاعی تجهیزات نظامی را به اوکراین ارسال می‌کند.

بایدن در پاسخ به پرسشی درباره امکان تغییر در مرزبندی میان اوکراین و روسیه تصریح کرد: این موضوع کاملا به اوکراین بستگی دارد. ما به آن‌ها نمی‌گوییم که چه کاری انجام دهند و واشنگتن از برنامه‌های آینده کی‌یف اطلاعی ندارد.

رییس جمهوری ایالات متحده در ادامه با اشاره به خروج نیروهای روسیه از خرسون افزود: فکر می‌کنم مساله این است آیا روسیه از «فلوجه!» یعنی «خرسون» عقب نشینی می‌کند یا خیر. (شهر فلوجه در استان الانبار عراق در ۶۰ کیلومتری غرب بغداد قرار دارد.)

بایدن، تحولات اخیر در منطقه خرسون را فرصتی برای طرفین درگیری دانست که به آن‌ها زمان می‌دهد مواضع خود دوباره ارزیابی کنند. وی ادامه داد: پس از آن باید دید که آیا اوکراین آمادگی مصالحه با روسیه را دارد یا خیر.

او با اشاره به نشست هفته آینده گروه بیست در بالی گفت: به من گفته شده که پوتین به احتمال زیاد در آنجا حضور نخواهد داشت، اما دیگر رهبران جهان در اجلاس شرکت می‌کنند و این فرصتی برای بررسی گام‌های بعدی خواهد بود.

رییس جمهوری آمریکا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال شکل‌گیری اتحاد میان چین و روسیه گفت: فکر نمی‌کنم چین احترام زیادی برای روسیه و پوتین قائل و به دنبال نوعی از اتحاد باشد. در واقع پکن فاصله خود را با مسکو حفظ کرده است.

وی در این اظهارات اعلام کرد که قصد دارد برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس دولت در سال ۲۰۲۴ مبارزه کند، اما تا اوایل سال آینده تصمیم نهایی را نخواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس