کد خبر 1434517
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
جیمز وب مناطق قطبی زحل را رصد می کند

مهندسان موفق شدند نقص ایجاد شده در ابزار فروسرخ میانی تلسکوپ فضایی جیمز وب را برطرف کنند. این ابزار به‌زودی مناطق قطبی زحل را رصد خواهد کرد.

به گزارش مشرق از وبگاه اسپِیس (space)، ابزار فروسرخ میانی (MIRI، میری)، یکی از ابزارهای نصب‌شده روی تلسکوپ فضایی جیمز وب، به‌زودی مناطق قطبی زحل را رصد خواهد کرد.

دوربین فوق سرد ابزار فروسرخ میانیِ تلسکوپ فضایی جیمز وب، پس از یک مشکل فنی در چرخ توری آن که دانشمندان را مجبور به توقف برخی از رصدها کرد، برای استفاده علمی کاملاً آماده است. چرخ توری روی طیف‌سنج تصویربرداری با وضوح متوسطِ ‌(MRS)  ابزار فروسرخ میانی تلسکوپ فضایی جیمز وب (میری) به اخترشناسان اجازه می‌دهد انتخاب کنند که در کدام طول موج، نور جهان اطراف را مشاهده کنند.

این چرخ که تنها در یکی از چهار حالت مشاهده ابزار فروسرخ میانی استفاده می‌شود، در ماه اوت علایم اصطکاک را نشان داد و تیم مأموریت را مجبور کرد مشاهداتشان را متوقف کنند.

مهندسان، پس از هفته‌ها بررسی دقیق از راه دور، موفق به تشخیص مشکل شدند. مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: مهندسان اکنون اجازه از سرگیری عملیات حالت طیف‌سنجی آسیب‌دیده را صادر کرده‌اند و در حال طراحی راهکارهایی برای استفاده ایمن از چرخ آسیب‌دیده هستند.

یک آزمایش مهندسی که پارامترهای عملیاتی جدیدی را برای سازوکار (مکانیسم) چرخ توری نشان می‌دهد دوم نوامبر ۲۰۲۲ با موفقیت انجام شده است و مشاهدات علمی طیف‌سنج تصویربرداری با وضوح متوسط از سر گرفته خواهد شد که بهره‌بردن از فرصت ناب مشاهده مناطق قطبی زحل از آن جمله هستند.

دوربین فوق سرد، قدرت خود را با تصاویری خیره‌کننده از جمله عکسی از ستون‌های آفرینش، تصویری شناخته شده‌ است که توسط تلسکوپ هابل از  سحابی عقاب گرفته شده، نشان داده است.

ابزار فروسرخ میانی، در تشخیص طول موج‌های فروسرخ میانی متخصص است و در مقایسه با سایر ابزارهای تلسکوپ جیمز وب برای عملکرد دقیق به سردترین دما نیاز دارد.

سه ابزار دیگر، از جمله دوربین فروسرخ نزدیک، طیف‌نگار فروسرخ نزدیک و حسگر هدایت ظریف و تصویرگر نزدیک به فروسرخ و طیف‌نگار بدون شکاف، برای حفظ دمای منفی ۲۲۳ درجه سانتیگراد به موقعیت تلسکوپ و آفتابگیر غول‌پیکر آن متکی هستند، اما ابزار فروسرخ میانی، به دمای منفی ۲۶۶ درجه سانتیگراد نیاز دارد.

این دما فقط هفت درجه سانتیگراد بیشتر از صفر مطلق است که در آن حرکت اتم‌ها متوقف می‌شود. از آنجایی که ابزار فروسرخ میانی، نور فروسرخ را که در اصل گرما است، تشخیص می‌دهد، گرمای اضافی حساسیت اندازه‌گیری‌های آن را کاهش می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس