تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
تصویر شگفت انگیز جیمز وب و هابل از کهکشان فانتوم

تلسکوپ‌های جیمز وب و هابل، به تازگی تصویری شگفت انگیز از کهکشان فانتوم ارسال کرده‌اند.

به گزارش مشرق، تلسکوپ جیمز وب از زمان شروع به کار خود تصاویر خیره کننده‌ای را به زمین ارسال کرده است، اما گاهی اوقات حتی پیشرفته‌ترین تلسکوپ فضایی به کمک کمی از یک دوست نیاز دارد. اخیرا آژانس فضایی اروپا تصویر جدیدی از کهکشان فانتوم منتشر کرد. مسیه ۷۴ که تقریبا ۳۲ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، از زمانی که در سال ۱۷۸۰ توسط پیر مچاین کشف شد، مورد علاقه اخترشناسان بوده است.

چیزی که تصویر فعلی از کهکشان فانتوم را با تصاویری که در گذشته دیده‌اید، متفاوت می‌کند، ترکیبی بودن آن است. این شامل طول موج‌های مرئی و فرابنفش است که توسط تلسکوپ فضایی هابل با نور فروسرخ که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب دیده می‌شود، گرفته شده است. می‌توانید تصاویر جداگانه‌ای را که توسط این دو گرفته شده، در زیر مشاهده کنید.

عکس M۷۴ وب تمام گاز و غبار موجود در لبه بیرونی کهکشان «مارپیچ طرح بزرگ» را برجسته می‌کند. این تصویر همچنین خوشه ستاره‌ای هسته‌ای را در مرکز آن نشان می‌دهد.

این نمای جدید از کهکشان فانتوم بیش از اینکه یک تصویر زیبا باشد، گواهی بر این است که تلسکوپ فضایی هابل هنوز چه اطلاعاتی را به جامعه علمی ارائه نکرده است. آژانس فضایی اروپا می‌گوید مشاهدات هابل از M۷۴ تشکیل‌های ستاره‌ای به نام مناطق «HII» در کهکشان را نشان داد. باید اعتراف کنید، این برای تلسکوپی که قرار بود تنها به مدت ۱۵ سال فعال بماند، اما ۳۲ سال است که قوی عمل می‌کند، بسیار خوب است. ESA گفت: با ترکیب داده‌های تلسکوپ‌هایی که در سراسر طیف الکترومغناطیسی کار می‌کنند، دانشمندان می‌توانند بینش بیشتری نسبت به اجرام نجومی نسبت به استفاده از یک رصدخانه منفرد، حتی رصدخانه‌ای به قدرتمندی وب به دست آورند.

منبع: پارسینه