کد خبر 1433890
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱

به گزارش مشرق، مهدی جهان تیغی فعال رسانه‌ای طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

در روزهای گذشته برخی از روی ناآگاهی، برخی تعمدا، برخی از سر غرض و برخی نیز برای فرار از مسئولیت التهابات ضدامنیتی در سیستان و بلوچستان را از پله دوم شروع به روایت می‌کنند.

 بسیاری از محققین و یا فعالین رسانه و سیاسی که مواضع علنی مولوی عبدالحمید در این بیش از سه دهه از فعالیت او به عنوان امام جماعت مسجد مکی زاهدان مورد بررسی قرار داده اند، از اولین نتایجی که بیان می‌کنند این است که خطبه‌های او بخشی از تولید و زمینه‌ساز ناامنی در سیستان و بلوچستان است. وقتی بیش از سی سال به مقتداکنندگان خود به صورت مستمر بگویید که دارد به شما ظلم می‌شود، حق شما داده نمی‌شود، حاکمیت تبعیض قائل می‌شود و... طبیعی است که سی سال اینگونه شنیدن، نهایتا واکنش‌های از جنس خشونت نیز تولید خواهد کرد. در این چند هفته هم که گزاره تکراری مولوی عبدالحمید این است که در تمام این ۴۳ سال انقلاب سراسر ظلم و تبعیض بوده است! برای اینکه عمق مساله را درک کنید به تمام محققین و پژوهشگران پیشنهاد می دهم که تمام خطبه‌های نماز جمعه مولوی عبدالحمید را در بیست سال اخیر بررسی کنند و بگویند در طی بیست سال متوالی چند خطبه ایشان بدون اعتراض و تخریب بوده است؟ دقیقا چندتا؟ رقم گفته شده حتما حیرت‌انگیز خواهد بود. البته رقم مذکور تلخ هست ولی در باطنش این پیام را دارد که چکونه یک نظام چند دهه مدام تخریب شده ولی جلوی سخنران گرفته نشده است. این میزان از آزادی بیان و تحمل یک مخالف‌خوان سیاسی در تاریخ معاصر در کدام کشور اسلامی بلکه بالاتر در کدام کشور غربی اتفاق افتاده است؟!

 حال برگردیم به پله اول حادثه زاهدان؛ مولوی عبدالحمید طی توییتی اعلام کرد حادثه وفات مهسا امینی توسط مامورین اتفاق افتاده است! وی همچنین در ۲۹ شهریور ماه در حالیکه هنوز تحقیقات رسمی به سرانجام نرسیده، طی اطلاعیه‌ای دیگر بر عدم سابقه بیماری مهسا امینی تاکید و پیشاپیش برخورد با مقصران را نیز مطالبه کرد. جالب است که در آن اطلاعیه ریشه اعتراضات و اغتشاشات را اعدام قاچاقچیان و ادعای کذب کشته شدن متهمان در زندان ها و تشدید فشار بر اقلیت‌ها عنوان و به صورت معنادار از عواقب ظلم کردن هم سخن گفته شده است. مولوی عبدالحمید چند روز بعد در خطبه های اول مهر نیز از پلیسی اداره کردن کشور انتقاد و در بالاترین سطح ممکن سیاه نمایی کردن عملکرد یک حاکمیت، اظهار داشت: «۴۴ سال است که این افسوس در دل ماست که کسی را ندیده ایم که از جانب حاکمیت نظر مرد را بپرسد!» عجیب است که مولوی عبدالحمید به حاکمیتی چنین اتهام و دروغ بزرگی را نسبت می دهد که بیش از چهل بار تاکنون در قالب انتخابات‌های مختلف نظر مردم را پرسیده است و رکوردار در جهان در این زمینه است. او در همین خطبه‌ها و با همان دست فرمان عجولانه و خلاف واقع درباره مرگ مهسا امینی، موضوع تجاوز به دختر بلوچ در چابهار را که هنوز در مراحل تحقیق قضایی بود و به خود او و بسیاری از دیگر علمای اهل سنت در منطقه از شروع این روند اطلاع داده شده بود، مطرح می کند. پس از این خطبه ها التهابات در سیستان و بلوچستان با محوریت خبر تجاوز به یک دختر بلوچ وارد مراحل جدیدی می‌شود. سوال اساسی این است که وقتی مولوی عبدالحمید از فضای التهاب آمیز افکار عمومی درباره احتمال تجاوز به یک دختر بلوچ را خبر داشتند و همزمان از روند رسیدگی به پرونده قضایی نیز مطلع بودند، چرا بازهم این موضوع را در نماز جمعه مطرح  و خبر و حواشی آن را دوباره داغ کردند. سوال دوم نیز این است که چرا ایشان از جملات تردیدآفرین درباره پیگیری روند قضایی استفاده کردند؟! اما علاوه بر نماز جمعه، مولوی عبدالحمید یکبار دیگر در قالب یک اطلاعیه جدید، بازهم از واژه های تردیدآفرین استفاده و حتی رای قضایی دلخواه را از دیدگاه خود به نوعی بیان می‌کنند.

 پس از داغ شدن دوباره خبر تجاوز به دختر بلوچ و اوج گرفتن احساسات جامعه، نوبت به خطبه‌های حساس جمعه ۸ مهرماه می‌رسد. مولوی عبدالحمید در این خطبه های حساس که احتمال ملتهب شدن شهر زاهدان پس از نماز جمعه برای همگان واضح بود، اغتشاشاگران سطح کشور را مردم نامیده و به جای گفتن این واقعیت که ریشه اغتشاشات به دست عوامل خارجی و بر اساس اخبار دروغ درباره علت وفات مهسا امینی صورت گرفته، تماما همه علت اعتراضات را به عملکرد حاکمیت ربط داد! او پس از ایراد سخنان سیاسی تحریک آمیز درباره وضعیت کشور و اغتشاشات، یکبار دیگر موضوع خبر تجاوز به دختر بلوچ را مطرح و بازهم از ادبیات تردیدآفرین درباره رسیدگی به پرونده قضایی این ماجرا استفاده می‌کند و بعد از نماز جمعه نیز شد آنچه نباید می شد...

 با این مقدمه طولانی معلوم می‌شود که چرا هر طیفی و بنا به انگیزه های مختلف تاکنون حادثه زاهدان را از پله دوم (خبر درگیری ماموران انتظامی با معترضین و کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان) بیان کرده و از پله اول روایت ماجرا بیان نمی شود. حال سهم مولوی عبدالحمید از شروع ناامنی‌ها در زاهدان چقدر است؟ کدام دستگاه سیاسی و امنیتی و مسئول مربوطه باید این مساله را مشخص و شفاف کند؟ اساسا تا زمان مشخص شدن سهم دقیق هر فرد و جریان در بوجودآوردن ناامنی‌ها، عدالت واقعی محقق خواهد شد؟! اگر در حال حاضر به احتمال خطای غیر عمدی تعداد اندکی مامور انتظامی در حوادث زاهدان رسیدگی می‌شود، چرا نباید به احتمال خطای بزرگتر برخی افراد دیگر که شواهد از آگاهانه بودن آن حکایت می‌کند، رسیدگی شود؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    17 34
    حتما بسیار بسیار کمتر از مسوولین اختلاس گر ،دزد ، دروغگو ، ریا کار و.... است .
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      23 2
      و خیلی کمتر از تو و همفکرای تو....داعشی پیرو عبدالپلید
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      32 2
      شاید دزد نباشد، اما یار آل سعود جلاد و قاتلین عربستانی است که خونها در جهان اسلام ریخته اند، این عبدالحمید هم خون مردم را با تحریکاتش به زمین می ریزد، آخه تو هم مسلمانی؟ به چه چیزت می نازی، رعایت حالت را می کنند پر رو شدی؟
    • احمد IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      16 1
      بفرستین به عربستان ارباب وهابی اش آنجا خیلی دموکراسی ورفراندوم وآزادی زنان ومذهب است وهرروز ازش نظرخواهی می‌کنند
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      16 2
      کسی که طالبان رو سرباز خدا بداند دیگه ازاین بهتر نمیشه . ازازادی هم حرف میزنه
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      30 1
      همیشه فکر میکردیم این مولوی عبدالحمید شخص خوبیه ، متاسفانه اینهم تو زرد از اب در اومد اقای عبدالحمید مطمئن باش جمهوری اسلامی ایران روبروز قویتر خواهد شد و شما از قطار انقلاب پیاده شدید بروید بدرگاه خداوند و توبه کنید و پایتان را از روی خون شهدا بردارید صدها هزار شهید جانشان را برای انقلاب اسلامی فدا کردند چگونه میخواهید پاسخگو باشید ؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    11 5
    آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟ زیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
    • ایران قوی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      41 5
      این نظام چرا با خیلیا مماشات میکنه
  • ح IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    5 2
    750 تومان 🤣🤣🤣🤣 سهمشه
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      7 2
      همونقدری که با اینکه میدونین فاسد هست و روابط مشکوک داره و دست به آشوب میزنه بازم جرات ندارین دست بهش بزنین :)
    • ح IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      1 1
      نه عزیزم قرار نیست غلطی کنه
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    3 4
    مهدی جهان تیغی
  • حسن IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    28 2
    باید از ایشان سوال کرد براساس کدام سنت نبوی این تحریکات را میکنند وقت آن است که به ایشان بگیم خفه شو.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    18 2
    عالم دینی نبایدبحث سیاسی تفرقه افکنانه درامت اسلامی سردهد
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    17 2
    اصلا این فرد داعیه تشکیل حکومت جداگانه در سیستان بلوچستان داره...یه وعده هایی هم از عرستان و ابو اره و البته حمایتهای مالی ماهانه از امارات چلتیکه داره...کافیه حسابهای بانکی و ورودیهای مالی ماهیانشو چک کنید..
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    14 1
    خیلیا تو این قضایا ذات ناپاکشون رو نشون دادن با انتشار دروغ و تهمت و ..
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    7 1
    عوض این حرفها رفتارشو عوض و اصلاح کنه، سنجیده و بخردانه و منطقی و انسانی رفتار کنه
  • ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    10 2
    نقش عوامل وهابی و سلبریتی ها در اغتشاشات : اغتشاشات پاییز 401 قیام ثروتمندانی چون علی دایی علی کریمی و سلبریتی های تریلیاردر با ویلاها و کاخ های میلیاردی علیه کوخ نشینان علیه مستاجران علیه فقرا بود شهید سید روح‌الله عجمیان، متولد ۲۰ بهمن سال ۱۳۷۴ در کوهدشت لرستان و از بسیجیان حوزه ۴۱۷ شهدای کمالشهر کرج بود که سابقه عضویت ۱۲ ساله در بسیج را داشت. وی در منطقه خرمدشت کرج در اثر جراحت شدید ناشی از حمله آشوبگرانی به شهادت رسید که از سپاه شمر علیه امام حسین شقی تر بودند و تحت تاثیر افرادی چون علی دایی و علی کریمی و مهدی مهدوی کیا و مهران مدیری و دکتر پزشکیان، باروت و فشنگ خارج نشینام مزدور و مواجب بگیر غربی ها شدند آقای دکتر پزشکیان که به عنوان یک پزشک و سیاستمدار بر خلاف نظر کمیسیون پزشکی بر خلاف نظر پزشکی قانونی بر خلاف علم بر خلاف شرع و دین بر خلاف سیاست و انسانیت پیشاپیش قضاوت کرد که مهسا امینی را کشته اید را محاکمه و بدلیل مشارکت در خون های ریخته شده اعدام کنید دختری بیمار بنام مهسا امینی با سابقه جراحی و شیمی درمانی سرطان مغزی عمل شد و بدلیل اختلال در محور آدرنال اختلال محور کلیه اختلال محور تیرویید و پاراتیرویید اختلال محور سیستم خودمختار اعصاب مرکزی و قلبی عروقی از نظر علمی ممکن است قبل از ده سال بعد از عمل بدلیل این اختاالات فوق و در نتیجه اختلالات الکترولیتی، افت فشار خون و سنکوپ قلبی مغزی و غیره تحت هر شرایطی حتی در خانه فوت کند واین خانم بطور تصادفی در واحد ارشاد پلیس فوت کرد که این اتفاق برای هر فرد ورزشکار، رقاص ، خواننده، گوینده و مجری و سایر افراد حتی قاریان قران با مرگ ناگهانی افتاده و مسبوق به سابقه است متاسفانه این فوت تصادفی با حمایت های پولی و مالی و تسلیحاتی اعراب و اروپا و امریکا و اسراییل و حمایت های افرادی مثل دکتر پزشکیان و مولوی عبدالحمید که منابع مالی و تسلیحاتی و فکریش از وهابیون عربستان و امارات تامین می شود منجر به خسارت های مالی و جانی فراوان به کشور شد
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    10 2
    بنظرم انحصار گشت ارشاد کل کشور رو بدید داش مولوی حمید به گفته خودش میده ببرن برای ارشاد(عین لفظ خودش) ببینید یه زن ارشاد نشده تو زاهدان نیست اصلا زن موجود نیست حتی یه دختر هم نیست چون هر کدوم 4 زن گرفتن
  • ابی آذری زبان هستم IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    14 1
    مرگ یک‌بار شیون هم یکبار.. یکبار برای همیشه حکومت اسلامی باید حساب این آقا رو کف دستش بذاره تا دیگران هم حساب بیاد دسشون..از موسوی خودمون کلفت نیس که چرا میترسید
  • موسی زاده IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    6 0
    از برادران وخواهران اصلاح طلب در خواست داریم برای ایجاد تحول دربلوچستان اقدام کنید 1.مبارزه با حرمسراهای شیوخ 2.ایجاد سینما درشهرهای گوناگون بلوچستان وتشویق زنان برای رفتن به سینما 3.مبارزه با روبند اجابری برای زنان درشهرهای بلوچستان 4.مبارزه با کودک همسری 5.ایجادمجلات زنانه به زبان بلوچی برای دختران بلوچ 6.ایجاد فرهنگسرا برای زنان ودختران بلوچ
  • علویان IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    7 0
    مولوی عبدالحمید درخون صد نفر شیعه وسنی که عربستان پارسال اعدام کرد شریک است چه وی سکوت کرد وسکوت نتیجه رضایت به ریختن خون بی گناهان به جرم محبت علی بن ابی طالب است انشاء الله که همه وهابیون با این ملجم وحرمله وابن سعد وشمر وخولی وسنان بن انس ویزید محشور شوند وخواهند شد.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    3 1
    اَللَّهُمَّ فَضَاعِفْ عَلَيْهِمُ اللَّعْنَ مِنْكَ وَ الْعَذَابَ (اَلأَْلِيمَ) خدايا پس لعنت و شكنجه ات را بر آنان دوچندان كن، #پایان_مماشات #پایان_مماشات #پایان_مماشات #پایان_مماشات #پایان_مماشات #پایان_مماشات #پایان_مماشات #پایان_مماشات #پایان_مماشات #پایان_مماشات برخورد قاطعانه سریع اشد مجازات آرتین #آرمان #ایران_من #شاهچراغ #امنیت
  • سید IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    4 0
    عبدالحمید سردسته اعتشاشگران زاهدانه انتظار این است که رفتارهای اخلال گرانه او بر ملا شود
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    5 0
    امام جماعت یک مسجد در نیویورک در مورد جنگ یمن حرف زد فورا از سوی باراک اوباما برکنار شد
  • محتشم IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    2 0
    این مولوی بی سواد باید در برابر ظلامی و دروغ هایی که به نظام مظلوم انقلاب اسلامی ایران بسته است پاسخ گو باشد /
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    3 0
    مرتیکه مزدور آل سعود از دمکراسی حرف میزنه.
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    3 0
    وجودش مضر به اسلام است
  • سعادتوند IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    7 0
    به نظر می رسد برخی از مولویهای مرید بن سلمان د درنظر دارند درآینده با رفراندم مردم را از مذهب جناب ابو حنیفه به مذهب محمدبن عبدالوهاب برگردانند چنان که درعمل خود ایشان سالها است که از مذهب جناب ابو حنیفه رو گردانده ووهابی شده اند مردم حنفی مذهب خراسان وبلوچستان باید هوشیار باشند زیربار این توطئه نروند
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    0 0
    50 درصد
  • . IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    0 0
    60 درصد
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    1 1
    یکی پیدا نمیشه این عبدالحمید رو ساکت کنه؟ خون این همه بیگناه به گردنش هست. بعد از تریبون این مملکت که به برکت نظام بهش دادن میاد علیه نظام حرف میزنه
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
    1 0
    8 سال تمام حاکمیت برای سر عقل آمدن این شخص مماشات کرد و الان هم ادامه دارد ولی چرا سر عقل نیامد از عجایب روزگار است. توهم قول‌های خارجی داده شده را حساب کنی معما حل می‌گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس